انتخاب مخاطب هدف

نحوه انتخاب مخاطب هدف و نقش آن در بازاریابی

مقدمه

تصور کنید در حالی که چشم بند دارید در مسابقه تیراندازی با کمان هستید، چقدر احتمال دارد که به هدف خود یا هر هدفی ضربه بزنید؟ بدیهی است که بعید به نظر می رسد که موفق شوید و هر تیری که بتوانید به هدف بزنید، شانس محض خواهد بود. مانند تیراندازی با کمان، بازاریابی نیاز به دید واضح و درک دقیق از هدف مشتریان برای توصیه کسب و کارها دارد. به عبارت دیگر، باید بدانید چه کسی احتمالا محصولات و خدمات شما را می‌ خرد تا بتوانید متناسب با آن بهترین استراتژی را برای کسب و کارهای خود انتخاب کنید. انتخاب هوشمند بازار و مخاطب هدف به شما کمک می کند تا خریداران احتمالی را شناسایی کنید، بتوانید حوزه بازاریابی خود را محدود کنید، با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و فروش را افزایش دهید. در این محتوا ما توضیح خواهیم داد که چرا انتخاب مخاطب هدف برند شما برای برنامه بازاریابی بسیار مهم است.

چرا انتخاب مخاطب هدف مهم است؟

هر محصول یا خدماتی برای نوع خاصی از افراد جذاب است. با شناخت دقیق از مخاطب هدف، کسب و کارها قادر خواهند بود استراتژی ‌های مناسبی را برای جذب و نگه‌ داشتن این مخاطبان، انتخاب کنند. این استراتژی ‌ها می ‌توانند شامل تبلیغات، بازاریابی محتوا، ارتباطات عمومی و دیگر روش ‌هایی باشند که به جذب مخاطبان مورد نظر شما کمک می ‌کنند. با انتخاب مخاطب هدف، کسب و کار می ‌تواند منابع خود را به بهترین شکل ممکن بهره ‌برداری کند. این به این معناست که منابع مالی، زمان و انرژی بیشتری بر روی این مخاطبان تمرکز می‌ کند که به دنبال آن می تواند منجر به افزایش بهره‌ وری و سودآوری نیز شود.

چرا انتخاب مخاطب هدف مهم است؟

انتخاب مخاطب هدف برای کسب و کارهای کوچک جهت افزایش توسعه آن و دست یابی به درآمد بالا، بسیار اهمیت دارد. برای اطلاع از راهکارهای پیشرفت کسب و کارهای کوچک خود به شما پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی: 14 راهکار برای پیشرفت کسب و کارهای کوچک و بررسی استراتژی رشد آن ها

با شناخت دقیق از مخاطب هدف، کسب و کارها می ‌توانند تبلیغات و فعالیت‌ های بازاریابی خود را به طور دقیق‌ تر هدایت کنند. این امر باعث افزایش اثربخشی تبلیغات و کاهش هدر رفت منابع مالی مدیران می ‌شود. با انتخاب مخاطب هدف، کسب و کار قادر است بهترین خدمات و محصولات خود را برای این مخاطبان ارائه کند و در رقابت با سایر رقبا بهتر عمل کند. با توجه به این که انتخاب مخاطب هدف ممکن است برای بسیاری از افراد امری دشوار باشد، به شما پیشنهاد می کنیم به بهترین مشاور شغلی مراجعه کرده و از او در این زمینه کمک بگیرید.

مهمترین مزایای شناسایی بازار هدف برای کسب و کارها

بودجه بازاریابی خود را متمرکز می کند: شناسایی بازار هدف به شما کمک می کند تا بودجه بازاریابی خود را بر روی دستیابی به نوع خاصی از افراد متمرکز کنید، بنابراین به شما توصیه می کنیم رویکردی گسترده و پراکنده را در کسب و کارهای خود در پیش نگیرید. محدود کردن تمرکز بازاریابی، استراتژی های بازاریابی شما را موثرتر می کند.

مهمترین مزایای شناسایی بازار هدف برای کسب و کارها

به شما کمک می کند تا نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید: از آنجایی که شما بر روی یک مخاطب محدود تمرکز می کنید، می توانید زمان بیشتری را برای تجزیه و تحلیل نتایج بازاریابی خود، مقایسه تجزیه و تحلیل داده ها و عناصر مختلف بازاریابی صرف کنید.

ارائه خدمات متناسب با نیازهای مشتری: یکی دیگر از مزایای مهم بازاریابی هدفمند این است که به شما امکان می دهد پیام بازاریابی خود را به طور خاص با نیازهای مشتری تنظیم کنید. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک نمایندگی خودرو دارید، هنگام بازاریابی برای خریداران جوان، می توانید سرعت، جذابیت و ویژگی های محیطی را برجسته کنید و برای خریداران مسن‌ تر، ممکن است روی مدل‌ های لوکس و ویژگی‌ های ایمنی تمرکز کنید.

معرفی چند راهکار برای انتخاب مخاطب هدف در کسب و کارها

  • ویژگی های مخاطبان هدف خود را در رابطه با محصول خود فهرست کنید.

ویژگی های افرادی را که به احتمال زیاد از محصول شما استفاده می کنند را فهرست کنید. به عنوان مثال، بگویید که یک کرم مرطوب کننده ارائه می دهید، با شناسایی ویژگی های افرادی که محصول شما برای آن ها جذابیت دارد، تمرکز خود را محدود کنید. برای مثال سوالات زیر را می توانید از خود بپرسید:

-چه گروه سنی از آن ها استفاده می کنند؟

-آن ها به دنبال چه مزایایی هستند، راحتی، اثربخشی، مقرون به صرفه بودن یا خواص ضد پیری؟

-آیا آن ها از این محصول هر روز، دوره ای یا فقط در مناسبت های خاص استفاده می کنند؟

تا جایی که ممکن است مشخصات محصول را برای مشخص کردن ویژگی‌ های خاص مشتری که با مزایای محصول مطابقت دارد، بررسی کنید.

  • مشکلی را که محصول شما برای مخاطبان هدف حل می کند، بشناسید.

هنگامی که می دانید محصول یا خدمات شما چه مشکلی را حل می کند، می توانید آن را به طور مؤثرتری برای مخاطبان ارائه دهید.

معرفی چند راهکار برای انتخاب مخاطب هدف در کسب و کارها

  • به نظرات مشتریان گوش دهید.

از بازخورد مشتری برای جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه مشاهده و استفاده مشتریان فعلی از محصول شما، استفاده کنید. از آن ها بپرسید چرا محصول را خریده اند. این بازخورد اطلاعات ارزشمندی را در حین بازاریابی برای مشتریان احتمالی برای شما ارائه می دهد. تغییر رویکرد بازاریابی خود را برای ترکیب بینش مشتریان فعلی در نظر بگیرید.

  • رسانه های اجتماعی را بررسی کنید تا مخاطبان هدف خود را درک کنید.

رسانه های اجتماعی ابزار ارزشمندی برای کسب و کارهای کوچکی است که می خواهند مخاطبان هدف خود را مشخص کنند. در واقع می توان گفت رسانه های اجتماعی تجزیه و تحلیل‌ هایی را ارائه می‌ دهند که نشان می‌ دهد چه کسی با برند شما در تعامل است. این معیار رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا افرادی که به شرکت و محصولات شما توجه دارند را درک کنید تا بتوانید جایگاه خود را شناسایی کنید، همچنین متوجه خواهید شد که کدام پست در دریافت واکنش موثرتر بوده است.

رسانه های اجتماعی را بررسی کنید تا مخاطبان هدف خود را درک کنید.

  • برای تعیین مخاطب هدف به رقبای خود نگاه کنید.

صاحبان مشاغلی که در تجزیه و تحلیل رقبای خود شکست می خورند به ندرت در تجارت باقی می مانند. برای شکست دادن رقبا، باید بدانید چه کسی از رقبای شما خرید می کند، چرا آن ها از شما خرید می کنند و شما چه کاری متفاوتی انجام می دهید. به عنوان مثال، رقبای شما ممکن است بر مشتریان تجاری تمرکز کنند، در حالی که شما بر مصرف کنندگان تمرکز می کنید. یا شاید مخاطب هدف شما شبیه به رقبای شما باشد، اما راه حل های شما متفاوت است و ممکن است برای مشتریان دیگر جذاب باشد. دانستن آنچه رقبای شما انجام می دهند به شما کمک می کند تا محصول خود را به بهترین شکل ارائه دهید و مشتری ایده آل خود را تعیین کنید.

آیا می توان بیشتر از یک مخاطب هدف در کسب و کار خود داشته باشیم؟

بله، می‌ توان بیشتر از یک مخاطب هدف در کسب و کار داشت، اما این موضوع نیازمند بررسی دقیق و مدیریت مناسب است. به عنوان مثال، برخی کسب و کارها ممکن است محصولات یا خدماتی را ارائه کنند که به چندین نیاز مختلف مخاطب متمایل باشد، در نتیجه باید با هر یک از این مخاطبان ارتباط برقرار کنند. باید مخاطبان را بر اساس ویژگی‌ های مشترک تقسیم بندی کرد و برای هر یک از این گروه‌ ها استراتژی مناسبی را تعیین کرد.

آیا می توان بیشتر از یک مخاطب هدف در کسب و کار خود داشته باشیم؟

داشتن بیش از یک مخاطب هدف ممکن است به معنای نیاز به مدیریت منابع بیشتر باشد. باید به دقت انرژی، زمان و منابع مالی را بین مخاطبان تقسیم کرد تا بهترین نتایج را بدست آورد. برای موفقیت در ارتباط با چندین مخاطب هدف، لازم است که کسب و کار بر روابط مؤثر با هر یک از این مخاطبان تمرکز کند و به نیازهای آن ها پاسخ دهد. در کنار انتخاب مخاطب هدف، شما نیاز دارید تا برای پیشرفت مسیر شغلی خود، اقدامات دیگری را نیز انجام دهید، در مقاله زیر درباره آن بیشتر توضیح می دهیم.

مقاله پیشنهادی: راه رسیدن به موفقیت شغلی

شناخت مخاطب هدف را برای توسعه کسب و کارهای خود جدی بگیرید

مخاطب هدف به گروه خاصی از افراد اشاره دارد که به احتمال زیاد از شما خرید می کنند. شما باید در طول هر کمپین بازاریابی به طور ایده آل این افراد را هدف قرار دهید. شناسایی و درک بازار هدف شما می تواند به ساده سازی موفقیت کسب و کار کمک کند.

فرزانه پورشعبان به عنوان مدرس و مشاوره کسب و کار، قادر به ارائه خدمات مشاوره استعدادیابی شغلی در جهت انتخاب بهترین شغل با توجه به استعداد و مهارتی که هر فرد دارد و همچنین ارائه مشاوره کاملا تخصصی در جهت پیشرفت شغلی، می تواند به مراجعه کننده های عزیز خود کمک کند. اگر قصد شرکت در جلسات مشاوره شغلی در تهران، مشهد، شیراز، یا مشاوره شغلی در کرج را به صورت آنلاین و تلفنی برای انتخاب هوشمند بازار و مخاطب هدف کسب و کارهای خود را دارید، می توانید با شماره  های درج شده در سایت تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *