تاریخچه برند مک دونالد

برند مک دونالد

دردهه‌ی ۱۹۳۰، خانواده‌ی مک دونالد از منچستر به هالیوود نقل مکان کردند. ریچارد و موریس مک دونالد در یک استودیوی ساخت فیلم به‌عنوان عوامل پشت‌ صحنه‌، مشغول به کار شدند. پاتریک مک دونالد که پدرشان بود، در سال ۱۹۳۷ یک دکه ی  تهیه‌ی غذا نزدیک فرودگاه مونروویا کالیفرنیا تاسیس کرد که فقط ساندویچ هات داگ عرضه می کرد.

پس از اینکه کمی کارشان رونق گرفت، ساندویچ همبرگر به مبلغ ۱۰ سنت و نوشیدنی آب پرتغال نا متناهی به مبلغ ۵ سنت به منوشان اضافه کردند. در سال ۱۹۴۰ ، ریچارد و موریس این دکه  را به سن ‌برناردیوی کالیفرنیا انتقال دادند و اسم رستورانشان را «McDonald’s Bar-B-Que» گذاشتند. منوی غذایی آن‌ها شامل ۲۵ نوع غذا، که بیشتر انها نیز کبابی بودند. نحوه ی کارشان به این صورت بود که مردم داخل ماشین خود بودند و گارسون ها سفارش آن‌ها را گرفته و سپس به انها غذا تحویل می‌دادند.

 

8سال بعد، این دو برادر فهمیدند که فروش همبرگر برایشان بسیار سود آور است. همین باعث شد تا منوی خودشان را تغییر بدهند و همبرگر، چیزبرگر، چیپس سیب‌زمینی، قهوه، نوشیدنی‌های بدون الکل و کیک سیب را در منو خود قرار بدهند. بعد مدتی دوباره تغییراتی را اعمال کردند. مثلا چیپس سیب‌زمینی و کیک سیب در منوی غذایی را با سیب‌زمینی سرخ کرده و میلک‌شیک جایگزین کردند. هم چنین  روش سلف و پذیرایی غذا هم تغییر کرد و به سلف سرویس انجام می شد. از دیگر کارهای ان ها این بود که آشپزخانه شان را به نحوی برنامه ریزی کردند تا بتوانند بیشترین بهره بری را داشته باشند. هم چنین نام رستوران  «McDonald’s» نامگذاری شد و چندین ماه بعد دوباره افتتاح شد.

در سال ۱۹۵۲ ، انها تصمیم گرفتند که ساختمان رستوران خود را تغییر بدهند. آن‌ها برای تغییر و طراحی جدید برای ساختمان خود آگهی پخش کردند و با تعداد زیادی معمار مصاحبه کردند. ودر آخر، استنلی کلارک مستون را انتخاب شد. جالب است که بدانیم آن‌ها نقشه‌ی رستوران را در ابعاد واقعی کشیدند؛ به این صورت که با استفاده از گچ، روی زمین تنیس نزدیک شان طراحی را انجام دادند. در طراحی رستوران جدید از سرامیک‌های قرمز و سفید استفاده کردند. آن‌ها لوگوی رستوران یعنی همبرگری که کلاه سرآشپز روی سرش بود را با چراغ‌های متحرک نئون طراحی و تنظیم کردند. هم چنین آنها از تکنیک‌های بازاریابی استفاده کردند و در نهایت به فست‌فود زنجیره‌ای تبدیل شد. آن‌ها از استراتژی هایی استفاده کردند تا مشتری ها برای مدت زمان طولانی در رستوران نمانند. مثلا تعداد وسایل گرمایشی را کم کردند، صندلی‌های رستوران را به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند تا مشتری‌ها به غذای خود تسلط داشته باشند و بتوانند سریع‌تر غذایشان را بخورند، صندلی‌ها بیشتر از حالت استاندارد از هم فاصله داشتند تا مشتری‌ها نتوانند زیاد با هم صحبت و معاشرت کنند، لیوان‌های مشتری‌ها نیز به شکل مخروطی بود تا آن‌ها در هنگام  غذا خوردن لیوان شان را در دست نگه داشته وسرعت شان هم افزایش یابد.این استراتژی را بسیاری از شرکت‌های دیگر مثل برگر کینگ، وایت کسل و ساب وی هم استفاده کردند.

سال ۱۹۵۳ ، برادرهای مک دونالد تصمیم گرفتند تا حق امتیاز کارشان را به افراد دیگری بدهند و به این صورت شعبه‌ های دیگری از برند شان را افتتاح کنند. اولین کسی که حق امتیاز برندشان را خریداری کرد، فردی به نام نیل فاکس که توزیع کننده ی شرکت نفت جنرال بود. خریداران بعدی به ترتیب راجر ویلیامز و بردت لاندن بودند. لازم به ذکر است که شعبه‌ ی تاسیس شده توسط این دو نفر، امروزه جز قدیمی‌ترین شعبه‌ی رستوران مک دونالد است. این شعبه مجبور نبود تا رستورانش را مطابق با آخرین طراحی های مک دونالد تبدیل کند. به این دلیل که حق امتیاز آن توسط شرکت مک دونالد به آن‌ها داده نشده بود؛ بلکه این حق امتیاز  به صورت مستقیم توسط برادران مک دونالد به آنها داده شد.

ری کراک، مهره طلایی مک دونالد :

در سال ۱۹۵۴، ری کراک که فروشنده‌ی مخلوط‌کن‌های میلک‌شیک بود به این قضیه پی برد که ۸ عدد از این دستگاه‌ها در شعبه‌ی سن‌برناردینوی این رستوران در حال استفاده است. کراک از برادرهای مک دونالد درخواست کرد که شعبه های دیگری در سایر کشورها افتتاح کنند. آنها کمی دچار تردید شدند اما کراک توانست آن‌ها را قانع کند تا این پسشنهاد را بپذیرند و مدیریت افتتاح این شعبات در خارج از کشور به عهده ی خودش باشد.

انها طی قراردادی که با همدیگر بستند، قرار شد تا نیمی از هر درصد فروش ، متعلق به برادران مک دونالد شود. در سال ۱۹۵۵ در نزدیکی شیکاگو اولین شعبه ی این رستوران ها تاسیس شد. در طراحی این رستورانها از رنگهای زرد، سفید، قهوه‌ای تیره و قرمز استفاده کرده اند. بعد از مدتی، برادران مک دونالد حق دادن امتیاز را به یک شرکت بستنی سازی فروختند.کراک وقتی این قضیه را فهمید، بسیار ناراحت و عصبانی شد و برای این که بتواند حق امتیاز را برگرداند ، مجبور شد تا  ۵ برابر مبلغ خرید این حق امتیاز یعنی ۲۵ هزار دلار به شرکت بستنی سازی بدهد. تعداد رستوران‌های مک دونالد در سال ۱۹۵۸ به ۳۴ عدد رسید و کراک  در سال ۱۹۵۹ ، 68 رستوران جدید را تاسیس کرد و در کل تعداد شعبه‌های انها به ۱۰۲ عدد رسید.

برندسازی مک دونالد :

کراک معتقد بود که تبلیغات بسیار در فروش و برند سازی موثر است. در سال ۱۹۶۰، شرکت مک دونالد چندین کمپین فروش درست کرد که باعث فروش زیاد انها شد.

از دیگر کارهای انها میتوان به دلقک معروف این برند اشاره کرد.این دلقک به تصویر عمومی و تبلیغاتی این برند تبدیل شده و در هر شعبه از رستوران مک دونالد می توانید آن را ببینید. جالب است بدانید که این دلقک محبوب و مشهور اولین بار در سال ۱۹۶۳ و با نام رونالد مک دونالد به دنیا معرفی شد تا بتوانند با سرگرم کردن بچه‌ها، آن‌ها را به برند خود علاقه‌ مند کند.

 

 

خرید سهام برادران مک دونالد :

در سال ۱۹۶۱ ، ری کراک سهم برادران مک دونالد را به قیمت ۲.۷ میلیون دلار خریداری کرد و قرار شد تا ۱.۹ درصد از فروش سالیانه را به این دو برادر پرداخت کند.کراک بسیار در تلاش بود تا این شرکت را به موفق‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای سراسر دنیا تبدیل کند. این شرکت در سال ۱۹۶۲، اولین لوگوی منحنی شکل خود به رنگ طلایی را معرفی کرد و سال بعد، موفق به فروش میلیون‌ها همبرگر شد.

در سال ۱۹۷۵ ، در آریونا اولین رستوران خرید کردن در داخل ماشین را برای مشتری‌های خود ایجاد کرد. هدف اصلی این رستوران ها این بود که افراد بدون پیاده شدن از ماشین خود و در کمتر از 50ثانیه غذای خود را دریافت کنند. این ایده با استقبال زیادی روبه رو شد و باعث شد تا در مدت زمان بسیار کمی در اکثر شعبه های این برند عملی شود. هم چنین ان ها وعده های غذایی تحت عنوان هپی میل و اسباب بازی های متنوع را هم عرضه می کردند.

به طور کلی انها در اوایل دهه‌ی ۹۰ موفق به تاسیس بیش از ۳۶۰۰ شعبه در ۵۸ کشور جهان مانند ژاپن، کانادا، آلمان، انگلستان و فرانسه شدند.

 

ریچارد و موریس مک دونالد :

ریچارد در ۱۶ فوریه سال ۱۹۰۹ و موریس در ۲۶ نوامبر ۱۹۰۲ در خانواده‌ای با سطح درآمد کم،  واقع در منچستر به دنیا آمدند. آن‌ها چند سال بعد و در اواخر دهه‌ی  ۱۹۳۰ با مدرک دیپلم فارغ التحصیل شدند و هدفشان این بود که تا قبل 50 سالگی، بتوانند اولین 1 میلیون دلار خود را بدست آورند و این یکی از عوامل مهاجرت انها بود. هدف آنها از تاسیس اولین رستوران خود عرضه ی غذاهای ارزان، کم حجم و با سرعت زیاد بود ودر نهایت،  توانستند که به یکی از معروف‌ترین فست‌فودهای آمریکا تبدیل شوند. در سال ۱۹۶۱ ، آنها برندشان را به ری کراک فروختند. موریس مک دونالد در سال ۱۹۷۱ در سن ۶۹ سالگی در اثر سکته‌ی قلبی از دنیا رفت و ریچارد نیز در سال ۱۹۹۸ در سن ۸۹ سالگی فوت شد.

 

 

 

 

 

ریموند آلبرت ری کراک :

کراک در پنجم اکتبر ۱۹۰۲ در شیکاگو به‌دنیا آمد. پدرش به نام لوئیس و مادرش رز بود. آنها دارای سه فرزند به نام ریموند، رابرت و لورن بودند. آنها در اطراف شهر زندگی می کنند. مادرش به کودکان و بزرگ‌سالان پیانو می آموخت و از این طریق کسب درآمد میکرد و پدرش در شرکت تلگراف وسترن یونیون مشغول به کار بود.

بعد از گذشت جنگ جهانی دوم، شروع به فروشندگی مخلوط کننده های میلک شیک کرد. طبق مواردی که ذکر کردیم، پس از خرید برند مک دونالد، درسال 1961 تصمیم به راه اندازی یک سیستم آموزشی گرفت تا بتواند کیفیت غذاها در تمام رستوران هایش یکسان باشد. برای همین دانشگاه همبرگر را راه اندازی کرد. در این دانشگاه نحوه‌ی پخت‌و‌پز، انجماد کردن و متدهای سرو غذا به خریداران حق امتیاز این رستوران به صورت کامل آموزش داده می‌شود. تا الان  بیش از ۸۰ هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

ری کراک در جایی گفته بود که “من اگر یک آجر برای هر زمان داشتم عبارت کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش قائل شدن را تکرار می کردم و فکر می کنم با آن ها می توانستم پلی بر اقیانوس اطلس بسازم” این جمله نشانگر این است که ری کراک به سه فاکتور (کیفیت، خدمات و بهداشت) بسیار اهمیت می داده است و از جمله عواملی است که او را به ثروت رساند و نامش را در تاریخ ثبت کرد.

کراک در سال ۱۹۷۴ تصمیم  عجیبی گرفت. او می خواست تا از مدیریت مک دونالد کناره گیری کند و به دنبال بیسبال برود زیرا بیسبال ورزش مورد علاقه ی او بود. او ابتدا یک تیم ورزشی به قیمت ۱۲ میلیون دلار خرید. اما تیم اش در سال‌های اول دچار شکست های زیادی شد؛ با این حال طرفداران زیادی را بدست آورد. اما بعد از گذشت مدت زمانی، مدیریت این تیم را به داماد خود واگذار کرد و گفت: «همبرگر آینده‌ی بهتری نسبت به بیسبال دارد.». نهایتا او در سال ۱۹۸۴ و زمانیکه در سن ۸۱ سالگی بود، به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.

 

 

تاریخچه لوگو مک دونالد :

اولین لوگوی مک دونالد : آشپز چشمک زن

در سال 1948، موریس و ریچارد برای عرضه ی سریع خدمات خود سیستم Speeder Service System را استفاده کردند و سپس لوگوی این برند انتخاب شد. سرآشپز چشمک زن به نام Speeder نماد خدمات رسانی سریع بود که به عنوان لوگو استفاده شد.

 

دومین لوگوی مک دونالد : ورود کمان های طلایی به لوگو

طرح اولیه ی دومین لوگو این برند، را ریچارد به صورت دو کمان طلایی طراحی کرد. این دو کمان از زاویه ی خاصی مثل حرف “M” به نظر می رسید.  هم چنین یک خط مورب نیز روی این حرف قرار می گرفت که نماد سقف رستوران شان بود. در اینجا رنگ قرمز در تمام قسمت های لوگو و همچنین نام برند قرار داده شد. البته تا قبل از (1961)، این نماد به عنوان لوگوی این برند انتخاب نشده بود.

 

 

سومین لوگوی مک دونالد : بهبود کمانهای طلایی

دهه ی 70 میلادی این لوگو باعث شهرت زیاد این برند در آمریکا شده بود. از تاریخ 1975تا 2006 هم تغییرات زیادی در لوگو این برند وجود نداشت و فقط یک ذوزنقه قرمز به پشت لوگو اضافه کردند. که باز هم بر روی ان اسم برند را قرار داده بودند.هم چنین در طراحی آن به نحوی عمل کردند تا 3 بعدی به نظر آید.

چهارمین لوگو : ” من عاشقشم “

در دوم سپتامبر2003، کمپین بزرگی در آلمان ایجاد کردند و از قضا موفق ترین کمپین تبلیغاتی تاریخ مک دونالد در کشور آلمان بود. شعار این کمپین ها هم این بود: (‘Ich liebe es’) به انگلیسی i’m lovin’ it به معنی “من عاشقشم”. از این رو این کمپین با سرعت زیاد در کشورهای انگلستان، استرالیا و ایالات متحده آمریکا هم عملی شد و تا چندین سال این شعار، جزئی از لوگو باقی ماند. این لوگوی جدید در تمام بسته بندی ها و فروشگاه هایش استفاده می شد.

پنجمین لوگو: افزودن بک گراند قرمز

بعدتر بک گراند قرمز هم به کمانهای طلایی افزوده شد.اسم کامل برند هم با رنگ سفید در وسط این لوگو، طراحی شد.

 

حقایقی که باید در مورد مک دونالد بدانیم . . .

 

بعد از مرگ کراک، مدیریت این شرکت به طور مکرر تعویض شد و امروزه استیو ایستربروک مدیرعامل این شرکت است. نکته ی جالب این است که مک دونالد دارای  ۱۲۰ شعبه در کشورهای جهان است.

 کمپانی آمریکایی هر روز بیش از ۱ درصد مردم جهان را سیر می کند. او روزانه به ۶۸ میلیون نفر خدمات می دهد. این شرکت در هر ثانیه بیش از ۷۵ عدد همبرگر می فروشد. این شرکت دارای ۳۷۵ هزار کارمند در سراسر دنیا است و از جمله ایده های او این است که منوی غذایی خود را براساس آداب ‌و‌ رسوم و فرهنگ هر کشور عوض کرده است تا بتواند غذاهای خود را بر اساس ذائقه‌ی مردم آن منطقه تغییر بدهد.

در این سال‌ها پرونده‌های قانونی زیادی علیه این شرکت تشکیل شده است. در مقابل این پرونده ها، شرکت مک دونالد این چالش ها و نگرانی ها را قبول می کند و سپس با تلاش های بسیار این موانع را نیز پشت سر می گذارد.

از جمله این چالش‌ها ابراز نگرانی در مورد سلامتی کودتان بعد از استفاده از محصولات این شرکت بود. مک دونالد برای حل این مشکل، شورای مشورت جهانی (GAC) را راه اندازی کرد. GAC یک تیم بین‌المللی از متخصصان مستقل است که در مورد وضعیت تغذیه‌ی کودکان با هم مشورت می کنند. درنهایت مک دونالد  تصمیم گرفت تا مواد غذایی سالم‌تری مانند سالاد، میوه، آب‌ سیب و شیر کم‌چرب را به منوی خود بیفزاید. از دیگر کارهای او این بود که به عنوان اولین رستوران، ارزش غذایی محصولاتش را روی بسته بندی قرار داد.

از دیگر مشکلاتی که مک دونالد داشت، شکایت از خطرناک بودن بسته ‌بندی‌های محصولاتش برای جنگل‌های بارانی بود. انها برای اینکه این چالش را پشت سر بگذارند، در سال ۱۹۹۰ تعهد جهانی محیط زیست را قرار دادند. این شرکت میزان زباله‌های خود را کم کرد و با این کار به حفظ منابع طبیعی کمک کرد. طبق امار، امروزه ۸۰ درصد از بسته ‌بندی‌های این شرکت با مواد تجدیدپذیر درست می شود.

ری کراک در امور بهداشتی محیط و کارکنان نیز بسیاردقت می کرد و سختگیر بود و کارکنان مردش باید موهای خود را مانند سربازان بتراشند.

مسن ترین کارمند مک دونالد ۹۲ سال سن دارد. «گو وِک اِنک» در سنگاپور کار می کند و 5 فرزند همراه با 10 نوه و 20 نتیجه دارد. وی گفته است که از هنگام ترک خانه توسط بچه ها، او نمی تواند در محیط ساکت و آرام منزل بماند و تصمیم گرفته کار کند. با اینکه گرمای ناشی از اجاق ها گاهی اوقات او را با مشکل مواجه می کند اما به گفته ی او ، فعلا تا سالم است کار خواهد کرد.

 

یک ناگت مرغ مک دونالد در یک فروشگاه با قیمت ۸۱۰۰ دلار به فروش رسید. شکل این خوراکی به گونه ای بود که جورج واشنگتن را یادآوری می کرد. عده زیادی خواهان در اختیار داشتن آن بودند. ربما اسپایت زنی بود که می خواست  ناگت را بفروشد و با درآمد آن، بچه های درون کلیسای خودش را به کمپ تابستانی بفرستد.

مک دونالد بیشتر از کمپانی های معروف تولید اسباب بازی مانند “هاسبرو” و “ماتل” اسباب بازی می فروشد. این شرکت در حدود ۱.۵ میلیارد اسباب بازی را در دنیا به فروش می رساند ؛ از این رو تصمیم گرفته به جای این اسباب بازی ها، از کتاب درون «هپی میل» ها استفاده کند. در نتیجه،  تعداد کتاب های مک دونالد، از نسخه های موجود در کتابخانه کنگره آمریکا که بزرگترین در جهان به شمار می رود، بیشتر خواهد شد.

رونالد مک دونالد از بابا نوئل معروف تر است. بر اساس مطالب کتاب «Fast Food Nation»، حدود ۹۶ درصد کودکان دنیا رونالد مک دونالد را می شناسند. گفته شده که دلقک این برند افراد کم سن و سال را مورد هدف قرار داده است، اما استیو ایستربروک مدیر عامل این شرکت، این ادعا را رد می کند.

جاستین تیمبرلیک و فارل ویلیامز بر روی آهنگ «I’M LOVIN’ IT» کار کرده و  جاستین برای خواندن آهنگ ۶ میلیون دلار دستمزد گرفته است. در سال ۲۰۰۳ نیز فارل ویلیامز نمونه ی طولانی تر از آن را ساخت و توانست به موفقیت زیادی برسد.

 

اوسین بولت جامائیکایی، در المپیک ۲۰۰۸ پکن بیش از ۱۰۰۰ عدد ناگت مرغ از برند مک دونالد را خورده بود. هنگامی که از وی درباره احتمال چاق شدن و افزایش وزنش  برای این کار پرسیده شد، او این ادعا را رد کرد و گفت که چاق نمی شود. البته سریعترین مرد جهان بیان کرد که باید مصرف فست فود را کاهش دهد و بیشتر میوه و سبزیجات استفاده کند.

هنگ کنگی ها می توانند در مک دونالد عروسی بگیرند. به این صورت که با پرداخت تقریبا ۱۰ هزار این کار را انجام می دهند.

سال گذشته این برند در کشور ژاپن ساندویچی به نام گیگا بیگ مک درست کرد؛ به این صورت که دو همبرگر بر روی یکدیگر قرار داشتند و بسیار خبرساز شد.

 

از سال ۱۹۷۲ ،  یکی از مشتری ها هر روز یک عدد بیگ مک می خورد. “دونالد گورسکی” رکورد گینس بیشترین بیگ مک مصرف شده را در اختیار دارد. طبق آمار، او تا کنون ۲۶ هزار عدد از این نوع ساندویچ را خریداری کرده است.

در کشور سوئد یک پیست اسکی وجود دارد که هرکسی بخواهد، می تواند از وسط فروشگاه مک دونالد عبور کنند.

در حدود ۱۰ سال، بیش از ۷۰۰ نفر ادعا کردند که توسط قهوه های مک دونالد سوخته اند. در سال ۱۹۹۲، یک زن وقتی که می خواست از شعبه های «drive-thru» (شعبه هایی که بدون پیاده شدن از ماشین سفارش خود را تهیه می کنید) مک دونالد قهوه بخرد، نوشیدنی را بر روی خودش ریخت و دچار سوختگی از نوع درجه سه شد و پس از شکایت، 3میلیون دلار خسارت دریافت کرد؛ البته این رقم به ۶۴۰ هزار دلار کاهش یافت.

 

بزرگترین شعبه در اورلاندو ساخته شده است و این شعبه ۱۷۶۵ متر مربع است و دارای سالن بولینگ و محل بازی بچه ها است و در آن کنسرت نیز برگزار می شود.

چهره های سرشناسی مانند جی لنو و پینک (خواننده) قبل از اینکه به معروفیت برسند، در این شرکت کار می کردند. آقای لنو حتی یک بار به محل کار سابق خود بازگشت ونشان داد که هنوز دردرست کردن برگر توانمند است.

در المپیک سال ۱۹۶۸ میلادی، مک دونالد به ورزشکارانی که دلتنگ خانه شان بودند، غذا می داد. افرادی که در گرونوبل فرانسه بودند، همبرگر سفارش می دادند تا از این طریق دلتنگی خود را کم کنند. ۸ سال بعد مک دونالد اسپانسر رسمی المپیک شد.

 

سالاد سزار برند آمریکایی در حدود ۵۲۰ کالری دارد و اختلاف آن با غول مک دونالد تنها ۲۰ کالری است. همچنین در این سالاد ۱۱۴۰ میلی گرم نمک موجود است که بسیار زیاد می باشد.

 

 

شرکت آمریکایی در ایام روزکاتولیک ها، ۲۵ درصد ساندویچ های ماهی «FILET-O-FISH» را می فروشد. مک دونالد این برگر را در سال ۱۹۶۱ میلادی اختراع کرد ودر آن زمان صاحب شعبه سینسیناتی به کاتولیک ها گفت که می توانند در روز جمعه به رستورانش بروند و آن جا غذا بخورند.

مک دونالد ۱۴۰۰۰ شعبه در آمریکا دارد و یکی از بزرگترین کارفرمایان این کشور است. یک هشتم آمریکایی‌ها در این رستوران‌ کار کرده اند.

شرکت آمریکایی مسابقه ای به نام «صدای مک دونالد» اجرا کرد. برنده این مراسم در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰ هزار دلار جایزه دریافت کرد. افراد معروفی مانند دیوید فاستر و اسکایلر گری مسابقه نهایی را قضاوت می کردند.

 

کلام آخر:

لازم به ذکر است که تبلیغات گسترده، عرضه ی انواع محصولات خلاقانه، بسته‌ بندی‌های بسیار زیبا و گیرا هم چنین حل بسیاری از چالش های بوجود امده برای این برند، همگی از عواملی هستند که باعث محبوبیت رستوران های زنجیره ای مک دونالد در این سالها  شده‌ و تعداد شعبات ان افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *