بیوگرافی حافظ شیرازی

بیوگرافی حافظ شیرازی

زندگینامه حافظ شیرازی

در فرهنگ ایرانی، شیخ حافظ شیرازی، معروف به حافظ، به عنوان افشاگر اسرار پنهان و عالم غیب جایگاه ویژه ای دارد. در مراسم مختلف ملی و یا هنگام تصمیم گیری، مردم اغلب برای تصمیم گیری به حکمت حافظ استناد می کنند. گاهی به نظر می رسد که او ما را بهتر از ما می شناسد. به نظر می رسد که آثار درخشان او تأثیر عمیقی بر زندگی این شاعر گذاشته است.

کمتر کسی را می‌توان یافت که با یک یا چند غزل حافظ آشنایی نداشته باشد و در خلوت آن‌ها را زمزمه نکند. علاوه بر حافظ، شاعران مستعد دیگری نیز در سرزمین هنردوست ایران زندگی می کردند که آوازه آنان به گوش همگان در سراسر جهان رسیده است.

تولد حافظ، حافظ کی به دنیا آمد؟

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر پارسی گوی که ما به نام حافظ شیرازی می شناسیم، در شیراز به دنیا آمد. پدرش بهاءالدین نام داشت و از جمله کسانی بود که در عهد عتبقان از اصفهان به شیراز مهاجرت کردند. گفته می شود مادرش از اهالی کازرون بوده است. در انتخاب سال تولد او بین مورخان اتفاق نظر وجود ندارد و برخی سال تولد او را سال 717 هجری قمری می دانند. در مقایسه، برخی دیگر 726 یا 727 هجری قمری را معتبر می دانند. و شرح حال حافظ اینگونه آغاز شد.

دوران کودکی و تربیت حافظ شیرازی

شمس الدین در دوران کودکی زیر نظر علمای شیراز به فراگیری علوم مختلف پرداخت. از این رو در جوانی به تمام علوم دینی و ادبی زمان خود تسلط یافت و قرآن را حفظ کرد. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که حافظ در وهله اول برای شعرهایش شناخته می شود و نه مطالعات دینی. او که در دهه بیست سالگی به یکی از مفاخر ادبی زادگاهش تبدیل شده بود، نام خانوادگی حافظ را برگزید.

حافظ، لقب افتخاری است که به شمس الدین به خاطر حافظه و توانایی قابل توجه او در تلاوت کل قرآن داده شده است. در فارسی حافظ، به معنای حافظ قرآن است.

حافظ شیرازی

حافظ شیرازی

حافظ شیرازی کیست و در زندگی او چه گذشت؟

حافظ شاهد انتقال قدرت در منطقه فارس بود. در دوران جوانی وی، سلسله محلی اطباکان فارس سقوط کرد و سلسله اینجویدیان این قسمت از ایران را تصرف کردند. حافظ مورد توجه سران انجوید قرار گرفت. و نزد شاه شیخ جمال الدین ابواسحق والی فارس مقام رفیع یافت.

اما حکومت ابواسحق دیری نپایید و در سال 754 هجری قمری امیرالمظفر موسس سلسله آل مظفر جانشین وی شد. هر چند دوران سلطنت امیر مظفرالدین نیز کوتاه بود. در سال 759 هجری قمری، دو تن از پسرانش به نام‌های شاه محمود و شاه شجاع، حکومت را به دست گرفتند و پدر خود را از قدرت برکنار کردند. حافظ در این مدت احترام فراوانی به دست آورد و در دربار این دو پادشاه به مقامی معتبر دست یافت و از حمایت و مقام والای آنان برخوردار شد.

شغل و درآمد حافظ از دربار تا شاعر

نکته ای که در زندگینامه حافظ باید به آن اشاره شود شغل و درآمد است. حافظ در زمان شیخ ابواسحق وارد دربار شد و کار مدنی خود را آغاز کرد. پس از آن، علاوه بر دربار ابواسحاق شاه، در دربار شاهان دیگر مانند شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی به کار خود ادامه داد. لذا از شاعری امرار معاش نمی کرد.

آثار حافظ شیرازی در تمام طول عمر

دیوان حافظ شامل 500 غزل، 42 رباعی و چند قصیده است. حافظ دیوان خود را بیش از 50 سال نوشت، بنابراین سالانه فقط 10 غزل کار می کرد. یکی دیگر از شاعران ایرانی با شهرت بین المللی که غزلیات او را می توان مولوی نامید. هر دوی آنها در قرن سیزدهم زندگی می کردند و امروزه آثارشان به طور گسترده خوانده می شود و مورد توجه قرار می گیرد.

دیوان حافظ بیش از چهارصد بار به فارسی و سایر زبان‌ها در سراسر جهان منتشر شده است و برجستگی ادبی حافظ شیرازی را در سطح جهانی تثبیت کرده است.

تاثیر اشعار حافظ بر جهان

نفوذ ادبی او به کشورهای همسایه و نزدیک مانند افغانستان، ترکیه، پاکستان و هند گسترش یافته است. و همچنین در فرهنگ غرب نفوذ کرده و طرفداران برجسته ای مانند گوته (نویسنده آلمانی که گفته می شود دیوان شرقی-غربی خود را تحت تأثیر دیوان حافظ نوشته است) دارد. همچنین فردریش نیچه شاعر آلمانی شعری با عنوان «به حافظ» در ادای احترام به شاعر بزرگ پارسی‌گویان سروده است.

تأثیر حافظ بر ادبیات جهان

اشعار حافظ در طول قرون متمادی توسط علما و شاعران به صورت گسترده ترجمه شده است و مترجمان مختلف تفاسیر و سبک خود را به ترجمه ها آورده اند. همچنین افراد مشهور زیادی بوده اند که حافظ در آثارشان از آنها الهام گرفته است.

دانیل لادینسکی شاعر و مترجم آمریکایی است که به دلیل ترجمه و اقتباس از شعر حافظ مشهور است. ترجمه لادینسکی از حافظ شامل شعرخوانی آزاد است که جوهر و روح شعرهای اصلی را به تصویر می کشد و در عین حال آنها را به سبکی معاصر ارائه می دهد که در دسترس خوانندگان انگلیسی زبان است.

یکی دیگر از نویسندگان متاثر از حافظ، آندره ژید است، این نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل، در اثر معروف خود «میوه های زمین» به نوعی از رباعیات دو شاعر بزرگ ایرانی حافظ و خیام الهام گرفته است.

دیوان فال حافظ

تنها با ذکر نام فال حافظ می توان درباره زندگی نامه حافظ صحبت کرد. در مناسبت هایی مانند شب یلدا یا نوروز سال نو بر سر سفره هفت سین، فال حافظ به یکی از رسوم مذهبی ایرانیان تبدیل شده است. یکی از شگفتی های حافظ این است که خواننده می تواند غزل ها را بر اساس حال و هوای خود تفسیر کند. به عبارت دیگر غزلیات حافظ آینه روح خواننده است. وقتی نیت می کنند با دست راست کتاب را باز می کنند و شعر بالای صفحه سمت راست را می خوانند.

مرگ و مقبره حافظ

این شاعر گرانقدر و مایه مباهات تمدن ایرانی در سال 971 یا 972 هجری قمری چشم از جهان فروبست. وی در باغ مصلی یکی از مهم ترین مناطق گردشگری شیراز امروزی به خاک سپرده شد و بسیاری از دوستداران ادبیات و شعر فارسی را به خود جذب می کند.

سوالات متداول

  1. حافظ شیرازی چه کسی بود؟
    حافظ شیرازی یکی از شاعران بزرگ ایرانی در دوره تیموریان بود که در قرن 7 هجری قمر متولد شد و در سال 791 هجری قمر درگذشت.
  2. آثار حافظ شیرازی چیستند؟
    حافظ شیرازی بیش از 600 غزل نوشته است که به عنوان یکی از مهمترین اثرهای ادبیات فارسی شناخته می‌شود. همچنین، او دیوانی نیز به نام دیوان حافظ دارد که شامل غزلیات، قصاید و رباعیات است.
  3. حافظ شیرازی چه موضوعاتی را در آثار خود مطرح کرده است؟
    حافظ شیرازی در آثار خود به موضوعاتی مانند عشق، دوستی، خدا، زندگی، مرگ، خلقت و… پرداخته است.
  4. چرا حافظ شیرازی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران فارسی شناخته می‌شود؟
    حافظ شیرازی به دلیل استفاده از زبان ساده و روان، عمق احساسات و ارتباط با مخاطب، تأثیرگذاری بر شعرای بعدی و برجسته بودن در ادبیات فارسی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران فارسی شناخته می‌شود.
  5. آیا حافظ شیرازی در دوره زندگی خود شهرت داشت؟
    بله، حافظ شیرازی در دوره زندگی خود در شیراز و در محله گنج شیراز شهرت داشت و معمولاً در مجالس و جشن‌های مختلف حضور داشت.

جمع بندی زندگینامه حافظ

بی شک حافظ یکی از گنجینه های ارزشمند بین المللی و مایه افتخار همه مردم ایران است. حیف که روز به روز از آشنایی و صمیمیت با چنین شاعر نامداری کمتر می شود. امیدواریم با نگارش مقاله زندگینامه حافظ، قدمی شما را به آشنایی با این شاعر هر چند جزئی نزدیک کرده باشیم.

زیباترین و معروف ترین اشعار حافظ

گفتم غم تو دارم گفتا غمت سرآید گفتم که ماه من شو گفتا اگر برآید
گفتم ز مهرورزان رسم وفا بیاموز گفتا ز خوبرویان این کار کمتر آید
گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم گفتا که شب رو است او از راه دیگر آید
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید
گفتم خوشا هوایی کز باد صبح خیزد گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید
گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت گفتا تو بندگی کن کو بنده پرور آید
گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد گفتا مگوی با کس تا وقت آن درآید
گفتم زمان عشرت دیدی که چون سر آمد گفتا خموش حافظ کاین غصه هم سر آید حافظ

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این روی من و آینه وصف جمال که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژده این دولت داد که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود که ز بند غم ایام نجاتم دادند

دیدی که یار جز سر جور و ستم نداشت بشکست عهد وز غم ما هیچ غم نداشت
یا رب مگیرش ار چه دل چون کبوترم افکند و کشت و عزت صید حرم نداشت
بر من جفا ز بخت من آمد وگرنه یار حاشا که رسم لطف و طریق کرم نداشت
با این همه هر آن که نه خواری کشید از او هر جا که رفت هیچ کسش محترم نداشت
ساقی بیار باده و با محتسب بگو انکار ما مکن که چنین جام جم نداشت
هر راهرو که ره به حریم درش نبرد مسکین برید وادی و ره در حرم نداشت
حافظ ببر تو گوی فصاحت که مدعی هیچش هنر نبود و خبر نیز هم نداشت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *