نحوه نوشتن صحیح بیزینس پلن

بیزینس پلن که آن را به «طرح کسب‌وکار» ترجمه می‌کنند به منظور کمک به شما برای رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان طراحی می‌شود. وقتی طرح کسب‌وکار را به صورت شفاف و متقاعد‌کننده تنظیم کنید، در هر مرحله از کار تمرکزتان را برای رسیدن به اهداف فردی و مالی هدایت خواهد کرد.

به کارها و فعالیت هایی که برای رسیدن به هدف و موفقیت، یک سازمان انجام میدهد را بیزنس پلن یا طرح کسب و کار می گویند. .

من فرزانه پورشعبان مشاور و مدرس کسب و کار، امروز در این مقاله آموزش نوشتن یک بیزینس پلن حرفه ای را کاملا توضیح خواهم داد. با من همراه باشید…

ایجاد یک بیزینس پلن حرفه ای این مزیتها را به همراه دارد:

  • بررسی میزان اهمیت ایده و طرز فکر
  • برنامه ریزی برای فروش ها، بازاریابی و فعالیت های تجاری
  • شناسایی موانع و مشکلات و نحوه عبور از آن ها
  • تعیین اهداف و بازگشت سرمایه مورد انتظار
  • کار بر روی امور مالی مورد نیاز
  • قانع کردن دیگران برای حمایت از کسب و کار.

1. چرا باید بیزینس پلن بنویسیم؟

بیزنس پلن باعث می شود که درباره اقدامات خود فکر کنید

  • با کمک بیزینس پلن می توان استراتژی و برنامه کاری برای یک تا سه سال آینده، یا حتی بازه زمانی طولانی تر را تعیین کرد.
  • در این طرح به برنامه هایی که برای رسیدن به این اهداف لازم دارید، اشاره می شود.
  • اگر بیزینس پلن خود را به صورت کتبی در آورید، می توانید بر روی ایده های خود تمرکز کرده و آن ها را گسترش دهید. علاوه بر این، می توانید اولویت ها را شناسایی کرده و موارد بی اهمیت را حذف و در زمان با ارزش خود صرفه جویی کنید.
  • با نوشتن بیزینس پلن، تمام شکاف ها و مشکلاتی که نیازمند صرف زمان بیشتر هستند، مشخص می شوند.
  • پس از این که نوشتن بیزینس پلن به پایان رسید، این طرح به یک معیار و پایه برای بررسی عملکرد شرکت تبدیل می شود.
  • اگر از کارمندان در تمام دوره برنامه ریزی استفاده کنید، موفق به تشکیل یک تیم از اعضا موفق و متعهد خواهید شد.

برای توضیح کسب و کار خود به دیگران به بیزنس پلن نیاز دارید

  • اگر قصد دریافت پول از بانک یا جذب سرمایه گذاران خارجی را دارید، حتما باید یک طرح کسب و کار داشته باشید.
  • با داشتن یک طرح عالی می توان مدیران ارشد جدید یا شرکای تجاری مانند کارگزاران را جذب کنید.
  • طرح کسب و کار باید مناسب با مخاطب هدف باشد. مثلا شاید به دنبال این هستید که کسب و کار خود را در نظر مدیر بانک یا سرمایه گذاران خوب نشان دهید.
  • اگر هر گونه مشکل خاصی در برنامه وجود دارد یا الگویی است که باید از آن پیروی کنید، حتما یک نسخه از آن تهیه کنید.

2. چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم؟

در قسمت هایی که امکان پذیر است، جزییات بیشتری درباره طرح کسب و کار ارائه کنید اما فراموش نکنید که نیازی به اضافه کردن تمام جزییات نیست. جزییاتی که مربوط به بازاریابی یا قسمت عملیاتی می شود را وارد نکنید.

بیزینس پلن باید کوتاه باشد

  • بر روی قسمت هایی تمرکز کنید که مخاطب می خواهد درباره آن ها اطلاعات به دست آورد.
  • از نوشتن کلمات زیاد اما بی فایده پرهیز کنید.
  • مطمئن شوید که هیچ غلط املایی در بیزینس پلن وجود نداشته باشد.
  • طرح هایی که بسیار به جزییات اشاره کرده باشند، به سرعت کنار گذاشته خواهند شد.

تمام جزییات لازم باید در بیزینس پلن باید وارد شود

به طور مثال، شاید طرف مقابل قصد دارد که از موارد زیر مطلع شود:

  • پیش بینی ها و فرضیات از آینده مالی شرکت.
  • داده های به دست آمده از انجام تحقیقات که از گفته های شما پشتیبانی می کند.
  • اشاره به رزومه افراد کلیدی در شرکت (علی الخصوص اگر به دنبال جذب سرمایه خارجی هستید).
  • مشخصات فنی خاص یا ارائه توضیحات درباره محصول.

طرح کسب و کار خود را بر پایه واقعیت بنا کنید؛ در غیر این صورت، ناکارآمد خواهد بود

  • اگر پیش بینی ها بسیار خوش بینانه باشند، به منابع اقتصادی و انسانی بسیاری نیاز خواهد شد که در این صورت، شرکت با بحران نقدینگی مواجه شده و مجبور است کاهش قابل توجهی در هزینه ها ایجاد کند.
  • حتی اگر قرار است کسب و کار خود را به طرف شخص سوم بفروشید، باید واقع بین باشید. زمانی که شرکای تجاری، مسئولین امور مالی و کارمندان یک طرح کسب و کار که بسیار خوش بینانه است را مطالعه می کنند، متوجه نقاط ضعف و تهدیدهایی می شوند که به دست فراموشی سپرده شده اند. در این شرایط، اعتبار مدیر زیر سئوال خواهد رفت.

بیزینس پلن باید حرفه ای باشد

  • بیزینس پلن باید در پوشه قرار بگیرد.
  • صفحه عناوین داشته باشد و صفحات و قسمت ها به طور منظم شماره بندی شده باشند.
  • این طرح باید با یک مقدمه مختصر و مفید شروع شود که در آن به نکات کلیدی اشاره شده و با اشاره به هدف طرح کسب و کار آغاز شود.
  • اگر استفاده از نمودار در بهبود کارایی بیزینس پلن نقش دارد، درنگ نکنید.
  • حتی اگر طرح کسب و کار با اهداف داخلی تنظیم می شود، باز هم به نحوی باید نگارش شود که گویی هدفی خارجی را دنبال می کند.
  • در قسمت ضمیمه باید به اطلاعاتی در رابطه با محصول یا شرکت اشاره شود.
  • اطلاعاتی در رابطه با تاریخچه و وضعیت فعلی شرکت باید ذکر شود.

این پلن باید مجدد و در طول زمان بررسی شود

  • از دید مخاطب شروع به خواندن بیزینس پلن کنید. به طور مثال، تاثیری که طرح بر روی مدیر بانک می گذارد را تصور کنید.
  • حتما واقع بینانه بودن برنامه را بررسی کنید. مطمئن شوید که شواهدی برای پشتیبانی از گفته هایتان وجود دارد (شاید در قسمت ضمیمه به آن ها اشاره کرده باشید) یا این که شواهدی ارائه دهید.
  • مطمئن شوید که خطرات موجود را بررسی کرده اید. ممکن است چه مشکلاتی به وجود آید؟ (به طور مثال، اگر فروشنده اصلی شرکت خود را تعطیل کرده یا اگر یکی از مشتریان کلیدی خود را از دست دهید) و در این شرایط چه کاری انجام می دهید؟
  • بر روی قسمت خلاصه تمرکز کنید زیرا دیگران اغلب تمام تصمیم گیری های خود را بر اساس این قسمت انجام می دهند. فرد مقابل تنها در صورتی ادامه مطلب را مطالعه می کند که بخواهد تصمیم خود را تایید کند.
  • طرح کسب و کار تهیه شده را به دوستان و متخصصین نشان داده و بخواهید که نظرات شان را بگویند. کدام یک از قسمت های طرح نامفهوم هستند یا نمی توانند فرد را قانع کنند؟

3. کسب و کار و محصولات

تاریخچه کسب و کار را توضیح دهید

  • شرکت از چه تاریخی شروع به کار کرده است و میزان پیشرفت تا به امروز چگونه بوده است؟
  • اگر بیزینس پلن مربوط به یک استارت آپ تازه تاسیس است، باید به سوابق شخصی خود در این صنعت و میزان پیشرفت صورت گرفته برای تاسیس کسب و کار اشاره کنید.
  • مدیریت شرکت در اختیار چه فردی است؟
  • ساختار فعلی مدیریت در شرکت چگونه است؟

درباره محصول یا خدمات ارائه شده توضیح داده و در صورت امکان از به کار گیری زبان تخصصی پرهیز کنید

  • در مجموع باید به این نکته اشاره کنید که چه عوامل و مواردی باعث ایجاد تمایز میان محصولات و خدمات شما با شرکت های دیگر می شود؟
  • کسب و کار شما چه نقاط ضعف و قوتی دارد و چگونه به آن ها اشاره می کنید؟
  • در طرح کسب و کار خود، برای ایجاد چه تغییرات یا توسعه هایی برنامه ریزی کرده اید؟

تمام ویژگی ها و امکانات کسب و کار باید در این طرح گنجانده شوند

  • به طور مثال، قوانین و مقررات خاص باید ذکر شود؛ آیا تنها چندین شرکت برتر کنترل این صنعت را بر عهده دارند یا این که تغییرات مهمی در تکنولوژی ایجاد شده است؟

4. بازار و رقابت

خصوصیات بازاری که در آن فعالیت می کنید را توضیح دهید

  • در کدام قسمت از بازار می خواهید رقابت کنید؟ خصوصیات کلیدی مشتریان در هر کدام از قسمت های بازار چیست و چه عواملی بر تصمیم آن ها بر خرید تاثیر می گذارد؟
  • وسعت هر کدام از قسمت های بازار چه اندازه است؟ سهم شما از بازار چقدر است؟
  • روندهای جاری مهم در صنعت را توضیح دهید؛ به طور مثال، رشد بازار یا تغییر در سلیقه های انسان ها. دلایل پنهان که باعث شکل گیری این روندها می شوند را توضیح دهید.

ماهیت و پراکندگی مشتریان فعلی را شرح دهید

  • آیا این مشتریان برای قسمتی از بازار که مشخص شده است، مناسب هستند؟ اگر خیر، دلیل آن چیست؟
  • آیا تمرکز زیادی بر روی یک یا دو گروه بزرگ از مشتریان وجود دارد؟
  • اگر یک استارت آپ تازه تاسیس هستید، آیا تاکنون سفارشی ثبت کرده اید؟ بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند؟

اصلی ترین رقابت را مشخص کنید

  • رقابت بر سر چه محصولات یا خدماتی است؟ تولید آن ها در انحصار چه فردی است؟
  • نقاط ضعف و قوت این محصولات و خدمات در مقایسه با محصولات و خدمات پیشنهادی شما چیست؟ به طور مثال، رقابت بر سر کیفیت، قیمت و پراکندگی محصولات وجود دارد.
  • چرا مشتریان ترجیح می دهند که محصولات و خدمات شما را خریداری کنند؟ عکس العمل شرکت های رقیب نسبت به از دست دادن بازار بعد از حضور شما و پاسخ شما چه خواهد بود؟
  • هرگز نباید شرکت های رقیب را نقد کرده یا دست کم بگیرید.

5. استراتژی بازاریابی و فروش

کالا یا خدمات شما در چه قسمتی از بازار قرار دارند؟

  • آیا کیفیت و قیمت محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شما بالا است؟
  • آیا به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص به عنوان محصولی خاص و منحصر به فرد بازاریابی شده است؟
  • چه مزایای منحصر به فردی به مشتریان پیشنهاد می کنید؟ به طور مثال، اطمینان از اصالت کالا یا خدمات مشتری.
  • بر کدام یک از این نقاط قوت تمرکز خواهید کرد؟

چه سیاستی در زمینه قیمت گذاری اعمال کرده اید؟

  • در طرح کسب و کار توضیح دهید که حساسیت مشتریان نسبت به قیمت محصولات و خدمات چقدر است.
  • به نوبت هر کدام از قسمت های محصول و خدمات را بررسی کنید. سود شرکت از چه طریقی به دست خواهد آمد و چگونه می توان سود حاشیه ای یا میزان فروش ها را افزایش داد؟ با توجه به پاسخ هایی که به این سئوالات می دهید، درباره قیمت گذاری تصمیم بگیرید.

چگونه محصولات یا خدمات خود را ترویج داده اید؟

  • در هر کدام از قسمت های بازار یک یا دو شیوه عالی برای ترویج محصولات وجود دارد که از جمله آن ها می توان به بازاریابی مستقیم، تبلیغات یا ایجاد روابط عمومی میان مردم اشاره کرد.
  • اگر به دنبال استفاده از شیوه ای جدید برای استراتژی هستید، ابتدا از مقیاس های کم شروع کنید. زیرا اگر با شکست مواجه شوید، مجبور به پرداخت هزینه های سنگین خواهید بود.

از طریق چه کانال هایی به مشتری هدف دسترسی پیدا می کنید؟

  • به طور مثال، آیا محصولات خود را به طور متسقیم به مشتری می فروشید یا این که محصولات از طریق خرده فروشان یا واسطه گران به دست مشتری می رسند؟ آیا در زمینه فروش آنلاین نیز فعالیت می کنید؟
  • کانال های فعلی که برای فروش محصولات استفاده می کنید را با موردهای جایگزین مقایسه کنید. شیوه هایی که شرکت های رقیب برای فروش استفاده می کنند را شناسایی کنید.
  • موارد مثبت و منفی که درباره کانال های توزیع انتخاب شده وجود دارند را بررسی کنید.

چگونه فروش های خود را انجام می دهید؟

  • شیوه هایی که برای فروش انتخاب می کنید تا چه اندازه مقرون به صرفه هستند؟ به طور مثال، از شیوه هایی مانند فروش تلفنی، فروش مستقیم یا فروش از طریق واسطه گر یا اینترنت استفاده می کنید؟
  • مدت زمان لازم برای فروش محصولات {و تسویه حساب} را ذکر کنید. متوسط ارزش محصولات به فروش رفته چقدر است؟ چقدر احتمال دارد که مشتری دوباره همان سفارش را ثبت کند؟

6. مدیریت و کارمندان

مهارت های کلیدی و ساختاری در مدیریت اعضا تیم و کارمندان را تعیین کنید

  • توضیح دهید که چگونه باید قسمت های کلیدی در بخش های تولید، فروش، بازاریابی، امور مالی و کارهایی اجرایی را پوشش دهید.
  • تمام نقاط ضعف و کاستی ها به همراه راهکار حل آن ها را ذکر کنید.
  • برنامه هایی که در حوزه استخدام و آموزش کارمندان دارید را ذکر کنید.

نیروی کار را از حیث تعداد کامل کارمندان و دپارتمان ها بررسی کنید

  • نرخ کارآمدی خود با شرکت های رقیب یا صنایع مشابه را مقایسه کنید. می توانید میزان فروش ها، میانگین دستمزد، نرم جذب کارمند و مقیاس های کارایی و بهره وری را مقایسه کنید.

از دید واقع بینانه به تعهد و اشتیاق نیروی کار نگاه کنید

  • میزان تعهد خود و دیگر اعضا تیم مدیریتی را بررسی کنید. به طور مثال، میزان مبلغ سرمایه گذاری در شرکت چقدر می باشد؟
  • توضیح دهید که در نبود یکی از کارمندان کلیدی چگونه می خواهید از بحران گذر کنید.
  • مواردی که باعث افزایش میزان دستمزد پرداختی می شود را ذکر کنید.
  • تمام برنامه های تنظیم شده جهت افزایش یا حفظ اشتیاق در میان نیروی کار خود را ذکر کنید.

7. فعالیت های تجاری

در بیزینس پلن باید به میزان کارایی فعالیت های شرکت و توسعه های برنامه ریزی شده نیز اشاره شود.

بنیاد و اساس اثبات شده کسب و کار چیست؟

  • آیا بنیاد و اساس کسب و کار با نیازهای فعلی و آینده شرکت تطابق دارد؟ چه تعهدهای طولانی مدتی نسبت به دارایی های تحت اختیار خود دارید؟
  • نقاط ضعف و قوت موقعیت فعلی شرکت را چگونه برآورد می کنید؟ آیا بهتر است که شرکت توسعه یافته یا نقل مکان کند؟

چه تجهیزاتی در زمینه تولید در اختیار دارید و قسمت تولید چگونه سازمان بندی می شود؟

  • آیا تجهیزاتی که در اختیار دارید طبق آخرین تکنولوژی های روز دنیا است؟
  • ظرفیت تجهیزات و ابزار فعلی در دسترس در مقایسه با تقاضاهای فعلی و آتی شرکت را چگونه برآورد می کنید؟
  • فروشندگان کلیدی و مهم چه افرادی هستند؟ با توجه به چه معیارهایی این افراد را انتخاب می کنید؟

چه سیستم هایی برای مدیریت اطلاعات در اختیار دارید؟

  • به طور مثال، از حساب های مدیریتی، فروش، کنترل بازار سهام و کنترل کیفی استفاده کنید.
  • آیا می توان به این سیستم ها اعتماد کرد؟ در صورت توسعه شرکت، این سیستم ها همچنان کارایی دارند؟
  • مسئول امور مالی از بابت عدم کارایی سیستم های مدیریت اطلاعات نگران است؟ میزان کیفیت اطلاعات در دسترس، عامل محدود کننده مدیریت کسب و کار محسوب می شود.

آیا می توان به سیستم IT اعتماد کرد؟

  • آیا IT نقطه قوت یا ضعف شرکت تان محسوب می شود؟ فراموش نکنید که سیستم های IT نقشی موثر در کسب و کار دارند.

کسب و کار باید از چه استانداردهای تنظیمی یا کیفی پیروی کند؟

  • به طور مثال، کسب و کار باید از استانداردهایی مانند ISO 9000 یا تاییدیه CE برخوردار باشد.

8. عملکرد مالی

در حقیقت این طور می توان گفت که پیش بینی های مالی خود را در قالب اعداد گفته شده نشان می دهند.

در صورت امکان، اطلاعات موجود درباره تاریخچه مالی سه تا پنج سال اخیر شرکت را بررسی کنید

  • تمام آمار و ارقام فروش را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید. به طور مثال، میزان فروش انواع مختلف محصولات یا گروه مختلف مشتریان.
  • سود ناخالص هر کدام از این قسمت ها را تعیین کرده و هزینه های های مستقیم را در یک دسته بندی قرار دهید.
  • حرکات در بازار سهام، بدهکارهای تجاری و بستانکاران را مشخص کنید. از نسبت هایی مانند گردش معاملات در بازار سهام (در طول چند ماه)، مدت زمان بدهکاری (در طول چند روز) و مدت زمان بستانکاری (در طول چند روز) استفاده کنید.
  • مخارج هنگفتی که ایجاد شده اند را به طور واضح مشخص کنید.
  • یک تراز نامه به روز و مناسب از سود و زیان های شرکت تهیه کنید.
  • دلایلی که باعث ایجاد تحرکات در میزان سود دهی، سرمایه در گردش و جریان نقدینگی شده اند را شناسایی کنید. اکنون این اعداد و ارقام را با مقادیر نرمال در صنعت خود مقایسه کنید.

عملکرد مالی در سه سال (یا حتی پنج سال) آینده را پیش بینی کنید

  • مهارت شما در پیش بینی منعکس کننده مهارت کسب و کارتان است. ممکن است که شرکت های کوچک تنها به فروش، سود و جریان نقدینگی نیاز داشته باشند.
  • یک کسب و کار که پیشرفته تر است و براساس دارایی پایه گذاری شده است – یا شرکتی که به ظرفیت نیروی کاری نیاز دارد – باید آینده شرکت در زمینه تراز نامه را نیز پیش بینی کرده باشد.
  • از همین قالب برای جمع آوری اطلاعات گذشته نیز استفاده کنید؛ از این رو، مقایسه کردن آسان می شود.
  • باید به وضوح درباره تصورات خود درباره پیش بینی ها صحبت کنید. این تصورات باید مطابق با گفته های آورده شده در برنامه کاری باشد. به طور مثال، در طرح کسب و کار گفته می شود که به مرور زمان میزان رقابت در بازار بیشتر می شود، مسلما سود حاشیه ای باید کاهش یابد.
  • در هنگام پیش بینی واقع بین باشید. به طور مثال، مشخص کنید که چقدر منابع می توانید به فروش اختصاص داده، انتظار چه میزان از موفقیت را دارید و این که چقدر برای جذب مشتریان جدید زمان لازم دارید.
  • آیا اعداد و ارقام موجود که به پیش بینی های آینده و گذشته مربوط می شوند، قابل باور هستند؟ آیا در پیش بینی ها، احتمال بروز مشکلات و تاخیر در پرداخت ها که بر جریان نقدینگی تاثیر می گذارد، اشاره ای شده است؟
  • باید سناریوهای “احتمالی” را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال، تصور کنید که میزان فروش حدود 20 درصد از میزان یش بینی شده کمتر شود. در این شرایط چه اتفاقی می افتد؟

در پایان در قسمت ضمیمه به ارائه جزییات دقیق از پیش بینی های مالی بپردازید

از تمام تصورات و فرضیات خود یک لیست همراه با جزییات تهیه کنید. این لیست می تواند به این صورت باشد:

  • سود حاشیه ای هر کدام از محصولات.
  • چقدر زمان لازم است تا طلب خود را از افراد دریافت کنید؟
  • فروشندگان چه محصولاتی را به شما توصیه می کنند؟
  • انتظار دریافت چه میزان کمک هزینه را دارید و این که نرخ سود مورد نظرتان چقدر است؟

با استفاده از گردش سرمایه، تمام پیش نیازهای مالی مورد نیاز را پیش بینی کنید

  • مقدار بودجه پیش بینی شده را مقداری بیشتر کنید {حدود 10 تا 20 درصد}. مشخص کنید که چه روزهایی از ماه میزان فروش بیشتر می شود؟
  • کمک هزینه مورد نیاز را شناسایی کنید. به طور مثال، به دنبال دریافت وام های بلند مدت یا افزایش تسهیلات هستید؟
  • نرخ بهره احتمالی هر کمک هزینه جدید را در بیزینس پلن اضافه کنید.
  • چندین تست حساس در این قسمت انجام داده و فاکتورهای کلیدی مانند میزان فروش ها یا سود حاشیه ای را تغییر دهید. سپس نتایج به دست آمده را یادداشت کنید.
  • توضیح دهید که چرا به کمک هزینه نیاز دارید و این کمک هزینه در چه قسمت صرف می شود.

در صورت الزام از افراد خبره کمک بگیرید

  • مشاوران کسب و کارهای کوچک که در بانک ها حضور دارند و سازمان های فعال در این زمینه می توانند در انجام پیش بینی های مالی بدون دریافت هزینه به شما کمک کنند.

9. تحلیل SWOT

به کمک این تحلیل، متوجه می شوید که کاملا از تمام اطلاعات مرتبط با شرکت و فاکتورهای کلیدی خارجی که بایستی با آن ها مواجه شوید، آگاه هستید یا خیر.

در یک صفحه به تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها بپردازید

  • نقاط قوت شامل نام برند تجاری، کیفیت محصول یا تجربه مدیریتی می شود.
  • نقاط ضعف شامل نبود کمک هزینه مالی یا اتکا تنها به چند مشتری می باشد.
  • فرصت های موجود شامل افزایش میزان تقاضا یا ورشکستگی شرکت رقیب می باشد.
  • از جمله تهدیدهای موجود نیز می توان به رکود اقتصادی یا ورود رقیب جدید اشاره کرد.

نسبت به نقاط ضعف و تهدیدهای پیش رو واقع بین باشید

  • اقدامات پیشگیرانه و کارهایی که برای بهتر کردن وضعیت انجام می دهید را نیز در طرح کسب و کار خود اضافه کنید.

10.توسعه کسب و کار

مواردی که باعث برتری شما نسبت به رقبا می شود را شناسایی کنید

  • به مواردی فکر کنید که شما را از شرکت های رقیب متمایز ساخته و این که این فاکتورها چگونه می توانند باعث تثبیت جایگاه شما در بازار شوند.

اهداف کلی تجاری خود را مشخص کنید

  • به صورت واقع بینانه انتظار دارید که موقعیت شرکت در سه سال آینده چگونه باشد؟

به اهدافی فکر کنید که باعث ایجاد تغییرات چشمگیر می شوند

اکثر کسب و کارها به این موارد توجه می کنند:

  • درآمد؛ زیرا فروش بیشتر برابر با سود حاشیه ای بهتر است.
  • مشتریان؛ هر چقدر که تعداد مشتریان بیشتر باشد، میزان رضایت نیز بیشتر می باشد.
  • محصولات؛ باید محصولات فعلی را ارتقا داده و از محصولات جدید رونمایی کنید.
  • منابع انسانی؛ استخدام نیروی کار و ارتقا مهارت های جدید.

اهداف مشخصی را تعیین کنید

  • باید دقیقا بدانید که تا بازه زمانی مشخص شده دقیقا به دنبال کسب چه هدفی هستید.

بررسی کرده و راه های رسیدن به اهداف را مشخص کنید

  • تمام جنبه های کسب و کار خود را به نوبت بررسی کرده و یک برنامه کاری مرحله به مرحله برای هر قسمت تهیه کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *