تاریخچه تاسیس شرکت گوگل:

این کمپانی بزرگ در ابتدا یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی بود . در سال 1997  لری پیج و سرگی برین دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد این پروژه را آغاز کردند. آن‌ها در ابتدا نام آن را (BackRub)  گذاشته بودند. این عنوان به خاطر کارآیی خاص این موتور در جست‌وجوی بک لینک‌های (BackLinks)  انتخاب شده بود. به همین دلیل میزان اهمیت آن‌ها را در نتایج جستجو اعمال می‌کرد. موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد. در 15 سپتامبر سال 1997 دامنه google.com ثبت شد و در سپتامبر 1998 اولین دفتر کار گوگل راه‌اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید. در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در منلو پارک کالیفرنیا قرار داشت. این دو با پولی که از دوستان و خانواده خود گرفته بودند توانستند سرورهای ابتدایی سایت خود را تهیه کنند. در اوت ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت می‌کند و براین اساس مالکیت موتورولا موبیلیتی به گوگل واگذار می‌شود و با این خرید صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید خواهد شد. به دست آوردن شرکت موتورولا، که همکار اختصاصی برای اندروید محسوب می‌شود، گوگل را قادر خواهد ساخت تا اندروید را تقویت و رقابت بین سیستم‌های موبایل را افزایش دهد. از سال ۲۰۰۷ که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت‌های معتبر و بزرگی تلفن‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارائه کردند.

راه اندازى دفتر گوگل از گاراژ خانه:

 لرى پیچ یکى از بنیان گذاران گوگل:

لرى پیچ متولد ٢٣ مارس ١٩٦٣ میلادى در شهر لنسینگ شرقی، میشیگان ایلات متحده امریکا است که دانشمند رایانه (مبتکر) و کار آفرین امریکایى مى باشد.

پدر او، کارل ویکتور پیج یک پرفسور علوم رایانه در دانشگاه میشیگان بود که خبرگزارى بی بی سی او را به عنوان “پیشگام در علم کامپیوتر و هوش مصنوعی” توصیف کرده است و مادر او گلوریا مدرس برنامه نویسی کامپیوتر در کالج لیمان بریگز و دانشگاه ایالتی میشیگان بود.

در واقع علاقه خاص لرى پیج به کامپیوتر در سن شش سالگی شروع شد. عضو تیم ماشین خورشیدی بود.هم اکنون لرى پیج مدیر عامل شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) مى باشد. در ٦ اکتبر سال ٢٠١٩ میلادى، طبق فهرست رتبه بندى مجله امریکاى فوربسلرى پیچ به عنوان دهمین فرد ثروتمند در جهان شناخته شده است که ارزش خالص دارایى او ٥٥.٣ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

سرگى برین یکى دیگر از بنیان گذاران شرکت گوگل:

سرگى برین متولد ٢٢ اوت ١٩٧٣ میلادى در شهر مسکو_روسیه است، که یک دانشمند کامپیوتر و کارآفرین اینترنتی آمریکایی مى باشد.سرگى برین در سن ٦ سالگی به همراه خانواده اش از اتحاد جماهیر شوروی به ایالات متحده امریکا مهاجرت کرد.

پدر او مایکل برین ریاضی‌دان و پرفسور ریاضیات در دانشگاه مریلند، کالج پارک بود و مادر او یک پژوهشگر، در مرکز پروازهای فضایی گادرد در ناسا بود.

سرگى برین  راه پدر خود را ادامه داد و در رشته های ریاضیات و علوم رایانه در مقطع کارشناسی از دانشگاه مریلند، کالج پارک ایالات متحده فارع التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی، او براى ادامه تحصیل در زمینه علوم رایانه براى دریافت مدرک دکترا وارد دانشگاه استنفورد شد. در همان دوران، او و لرى پیج در دانشگاه استنفورد یکدیگر  را ملاقات کردند و با هم موتور جستجوی وب را ساختند.

هم اکنون سرگى برین رئیس (ارشدترین مدیر) شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) مى باشد. طبق رتبه بندى مجله فوربس در ٦ اکتبر سال ٢٠١٩ میلادى، سرگى برین به عنوان چهاردهمین فرد ثروتمند جهان معرفى شده است که ارزش خالص دارایى هاى او ٥٤.١ میلیارد تخمین زده شده است.

 

 

 

سرمایه گذاران فرشته گوگل:

سرمایه‌گذار فرشته، به یک ثروتمند گفته مى شود که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا یا استارت آپ ((Startup یا (Start up)  را فراهم می‌کند. در اوت ١٩٩٨ میلادى، گوگل در ابتدا با کمک سرمایه گذارى ١٠٠.٠٠٠ دلارى اندی بچتولشیم (Andy Bechtolsheim) یکی از بنیان گذاران سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems)که این مبلغ را قبل ثبت شرکت گوگل پرداخت کرده بود.

همچنین در سال ١٩٩٨ میلادى، گوگل از سه سرمایه گذار فرشته  (Angel investor) دیگر پول دریافت نمود، که از جمله جف بیزوس بنیان گذار شرکت آمازون، دیوید چریتون استاد دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد و همچنین کارآفرین و سرمایه گذار رام شریرام که پیش از این یکى از مدیران شرکت آمازون بود، را شامل مى شدند.

 

ریشه یابی گوگل:

نکته ی جالب توجه این که گوگل بر گرفته شده از واژه گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. هدف لری و سرگئی از انتخاب این واژه این بود تا نشان دهند قرار است مأموریتی را به اجرا رسانند که هدف آن سازماندهی انبوهی از اطلاعات وب است.

 

 

 

 

شعار گوگل

شرور نباش، شعار رسمی کمپانی گوگل است که بر سر خالق آن اختلاف نظر وجود دارد، برخی از منابع خالق آن را پاوول بوچت که رهبر تیم نرم‌افزاری جی‌میل بود می‌دانند و برخی خالق آن را امیت پاتل، مهندس گوگل می‌دانند. گوگل این شعار را نوعی الگوی اخلاقی خود می‌داند.

 

عوامل موفقیت گوگل چیست؟

 

گوگل، عوامل موثر درموفقیت خود را شامل موارد زیر می داند:

 

۱- تمرکز بر کاربر

همه چیز پس از این عامل می‌آید. گوگل این امکان را فراهم می‌آوردتا کاربران بتوانند بهترین تجربه را در جستجوی سریع انجام دهد. اینتوجه و تمرکز به کاربران بوده که باعث شده گوگل پربیننده‌ترین و وفادارترین کاربرها را در وب داشته باشد. این گسترش نفوذ از طریق راه انداختن تبلیغات تلویزیونی نبودهاست؛ بلکه از دهان یک کاربر راضی خارج شده و او گوگل را به دیگری توصیه کرده است.

 

۲- انجام خوب کار

 

در واقع بهتر است یک کار را خیلی خوب انجام دهیم. ما به درستی در گوگل می‌دانیم چه کاری را خوب انجام می‌دهیم و چگونه می‌توانیم آن را بهتر انجام دهیم.

 

۳- اولویت بندی درست

 

همیشه باید بتوان به موقع و به سرعت به خواسته‌های کاربران پاسخ داد.

 

۴- دموکراسی در وب

 

گوگل از فناوری Rank Page برای ارزشگذاری تمامی سایت‌هایی که به یک صفحه وب پیوند دارد، استفاده می کند و براساس مشارکتی که با آن انجام شده است یک ارزش نسبت می‌دهد. در نتیجه گوگل می‌تواند بهترین منابع اطلاعاتی را که بیشترین علاقه به آن وجود دارد، تعیین کند.

 

۵- دریافت سریع پاسخ

 

جهان روزبه روز ازحالت ایستایی به سمت پویایی می‌رود. افراد ترجیح می‌دهند اطلاعات به سوی آنها بیایند. تلفن‌های همراه امکان این کار را فراهم ساخته‌اند. گوگل تدبیری اندیشیده که با کمترین تعداد دکمه مورد نیاز، برای اطلاعات عمل شود.

 

۶- پولدارشدن بی‌ارتکاب گناه

 

 این کار از راه تبلیغات صورت می‌گیرد. گوگل موافق آن نوع تبلیغاتی که یکباره بر صفحه نمایش ظاهر شده و مزاحم کاربر می‌شود، نیست.

 

۷- عمق جستجو

 

موتور جستجوی گوگل بیشترین تعداد صفحه‌ها را در جستجوی خود می‌آورد، زیرا می توانداطلاعاتی را نیز که به راحتی و به سرعت در دسترس نیستند، جستجو می‌کند.

 

۸- مرزناشناسی اطلاعات

 

نیاز به اطلاعات مرز نمی‌شناسد. نتایج جستجوی گوگل در صفحاتی می‌آید که بسته به ترجیح کاربر در بیش از ۳۵ زبان مختلف نوشته می‌شود.

 

۹- جدی بودن

 

شما می‌توانید بدون هیچ دعوایی، جدی باشید. بنیانگذاران گوگل همواره می‌گویند که شرکت دربارة همه چیز، جز جستجو، جدی نیست.

 

 

۱۰- بی‌انتهایی حرکت، از خوب به عالی

 

حرکت از خوب به عالی، پایانی ندارد. باید دستاوردها همواره بیش از حد توقع باشد. گوگل قبول ندارد که نقطه پایانی برای بهترین وجود دارد. بهترین، یعنی همواره شروع کار و آغاز راه است.

 

 

ارزشها و فرهنگ سازمانی

 

گوگل را از لحاظ سازمانی، با راحت بودن فرهنگ می‌شناسند. اصول بسیار ساده‌ای فلسفه شرکت و فرهنگ کاری آن را بنیان می‌نهد. گوگل بر این باور است که کار باید چالش‌آمیز بوده و این چالش ها باید دارای آرامش و تفریح باشد. در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ گوگل در فهرست مجله فورچون، درصدر شرکتهای برتر جهان به عنوان بهترین مکان برای کار کردن برگزیده شده است. با وجود رشد بسیار سریع، گوگل هنوز احساس یک شرکت کوچک و چابک را دارد.

 

سیستم عامل اندروید:

 

 

 

اندروید نام سیستم ‌عاملی است که گوگل برای تلفن همراه و لوح‌رایانه عرضه نمود و با همکاری ده‌ها شرکت بر روی گوشی‌های تلفن همراه قرار گرفت. اندروید بر پایه ی هسته لینوکس ساخته شده ‌است. هم چنین گوگل در ۵ ژانویه ۲۰۱۰، تلفن همراهی با سیستم اندروید و تحت برند خود عرضه کرد که نکسوس وان نام داشت. سخت‌افزار نکسوس وان توسط کمپانی تایوانی HTC ساخته شده بود.

 

 

 

رسانه‌ها و شبکه‌های گوگل:

گوگل علاوه بر خدمات خود در زمینه ی وب، تعداد زیادی برنامه‌های مفید به عنوان ابزارهایی که قابل استفاده به صورت آنلاین هستند ارائه کرده‌است. بخشی از فعالیت گوگل به نرم‌افزارهای رسانه‌ای و شبکه‌ای اختصاص دارد، از جمله گوگل پلاس (+Google) ایده جدید گوگل است  کل این شبکه بر اشتراک‌ گذاری استوار است.

گوگل ارث(earth) نرم‌افزاری بود که کار خود را در سال ۲۰۰۵ با تصاویر ماهواره‌ای خود در آمریکای شمالی و سپس تمام نقاط جهان آغاز کرد و توسط آن می‌توان تمامی نقاط کره زمین را مشاهده کرد. در همین زمینه محصولی دیگر با نام گوگل مپس(maps) وجود دارد که شامل نقشه‌های دقیق و کاملی از زمین است. پس از موفقیت گوگل ارث، گوگل محصولاتی با نام گوگل مون(moon) (برای کاوش کره ماه) و گوگل مارس (برای کاوش کره مریخ) نیز ارائه داد.

 

گوگل داکس یکی دیگر از ابزارهای مفید آنلاین گوگل است که به کاربران این امکان را می‌دهد که اسناد را به صورت آنلاین ایجاد یا ویرایش کنند، در محیطی نه چندان غیر متفاوت با مایکروسافت ورد.

 

جیمیل:

 

جیمیل، یکی از سرویس‌های رایگان است که به کاربران فضای رایگان جهت ایمیل ارائه می‌دهد و همچنین اولین سرویسی بوده است که همه ی نامه‌هایی که بین دو شخص رد و بدل می‌شد را به صورت پشت سرهم نشان می‌داد.

 

 

یوتیوب و گوگل ویدئو:

یوتیوب به وسیله ی چاد هرلی، استیون چن و جاود کریم که هر سه از کارمندان شرکت Pay Pal بودند در ۱۵ فوریه ۲۰۰۵ ثبت شد و شش ماه بعد در ماه مه۲۰۰۵ سایت به‌طور رسمی و عمومی افتتاح شد. در ۱۳ نوامبر به دنبال موفقیت یوتیوب، گوگل آن را به مبلغ ۱۶۵۰ میلیون دلار خرید. گوگل همچنین دارای سرویس با نام گوگل ویدئو بود که دارای ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ویدئوی بارگذاشته شده بود که این در مقایسه با یوتیوب و دیگر سیستم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو عدد بسیار کمی بود. این سرویس در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ ایجاد شد و در اواخر سال ۲۰۰۹ به فعالیت خود پایان داد. علت این کار هم‌پوشانی سرویس با یوتیوب و صرفه‌جویی در فضای سرورها اعلام شد.

 

گوگل کروم:

 

گوگل کروم یک مرورگر وب آزاد و رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ بر پایه پروژه کرومیوم عرضه شد. در ابتدا نسخه آزمایشی آن برای کاربران سیستم‌عامل ویندوز در یکصد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های مطابق با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و رایانه اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد.

 

 

لوگوی صفحه ی جست وجو:

 

لوگوی اصلی که در حال حاضر گوگل از آن استفاده می‌کند توسط روث کدر طراحی شده بود، در این لوگو تنها از حروف متنی استفاده شده و طراحی آن در عین سادگی انجام شده‌است. گوگل همچنین برای مناسبت‌های خاص تصاویر گرافیکی و هنری ویژه‌ای موسوم به دودلز (Google Doodles) را جانشین لوگوی اصلی خود می‌کند. برای مثال در تعطیلات، تولدها، المپیک یا رویدادهای دیگر لوگوهایی را قرار می‌دهد که آن رویداد، یادآوری شود.

 

 

 

 

تاریخچه لوگوهای شرکت گوگل:

موسسین گوگل یعنی Lary Page و Surgey Brin اولین لوگوی شرکت خود را بنام “BackRub” ثبت کردند.

 

 

سال 1998: اولین لوگوی واقعی گوگل:

برخی از منابع گفته اند آقای “لری پیج” طراح اصلی اولین لوگوی گوگل بوده است و برخی دیگر می گویند آقای “سرجی برین” لوگوی گوگل را توسط یک نرم افزار رایگان طراحی لوگو بنام GIMP طراحی کرده است.

سال 1999 تا 2010 –  دیزاین های Ruth Kedar:

یک دوست مشترک بین آقای Page و Brin یک گرافیست حرفه ای را معرفی می کند بنام خانم Ruth Kedar   (استادیار دانشگاه استنفورد) که طراحی لوگو را شروع کرد.

سال 2015: تولد لوگوی جدید گوگل:

یک لوگوی داینامیک:

لوگوی نهایی گوگل داینامیک می باشد. بدین صورت که وقتی کاربران در گوشی هوشمند خود از سرچ صوتی گوگل استفاده می کنند، سه نقطه به همراه انیمیشن نمایش داده می شود تا نتایج سرچ نمایش داده شود.

لوگوهای مرتبط با ایران در نوروز:

هر ساله به مناسبت نوروز در ایران، گوگل لوگوی خود را تغییر داده و نمای هفت ‌سین را جایگزین لوگوی خود می‌کند. در روزهای پایانی سال ۱۳۸۸، سازمان ملل اقدام به ثبت نوروز نموده بود و پس از آن گوگل یکی از دیگر لوگوهای نوروز خود را به نمایش گذاشت.

 

 

 

گوگل پر بازدیدترین وب سایت جهان:

 

الکسا  (Alexa) یکی از زیر مجموعه‌ها شرکت آمازون است که ترافیک وب تجاری را کنترل می کند. طبق آخرین رتبه بندى فهرست الکسا در تاریخ ١٧ ژانویه ٢٠١٩ میلادى، گوگل را به عنوان پر بازدید ترین وب سایت در جهان معرفى کرده است. چندین سرویس دیگر گوگل نیز در فهرست صد سایت پر بازدید جهان مى باشند، از جمله یوتیوب (YouTube) در رتبه دوم و سایت بلاگر (Blogger) رتبه ١٨٣ قرار دارند.

 

 

این کمپانی بزرگ در ابتدا یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی بود . در سال 1997  لری پیج و سرگی برین دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد این پروژه را آغاز کردند. آن‌ها در ابتدا نام آن را (BackRub)  گذاشته بودند. این عنوان به خاطر کارآیی خاص این موتور در جست‌وجوی بک لینک‌های (BackLinks)  انتخاب شده بود. به همین دلیل میزان اهمیت آن‌ها را در نتایج جستجو اعمال می‌کرد. موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد. در 15 سپتامبر سال 1997 دامنه google.com ثبت شد و در سپتامبر 1998 اولین دفتر کار گوگل راه‌اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید. در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در منلو پارک کالیفرنیا قرار داشت. این دو با پولی که از دوستان و خانواده خود گرفته بودند توانستند سرورهای ابتدایی سایت خود را تهیه کنند. در اوت ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت می‌کند و براین اساس مالکیت موتورولا موبیلیتی به گوگل واگذار می‌شود و با این خرید صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید خواهد شد. به دست آوردن شرکت موتورولا، که همکار اختصاصی برای اندروید محسوب می‌شود، گوگل را قادر خواهد ساخت تا اندروید را تقویت و رقابت بین سیستم‌های موبایل را افزایش دهد. از سال ۲۰۰۷ که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت‌های معتبر و بزرگی تلفن‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارائه کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *