تأسیس فیسبوک

تاریخچه تأسیس فیسبوک

فیسبوک

مارک زاکربرگ، مؤسس فیسبوک که البته به عنوان جوان‌ترین میلیاردر تاریخ نیز مشهور است ، دانشجوی کامپیوتر دانشگاه هاروارد بود. او به برنامه‌نویسی بسیار علاقه داشت، و از انجایی که ارتباطات اجتماعی گسترده ای هم نداشت باعث شد تا عمده ی زمانش را به برنامه‌نویسی و عملی کردن ایده‌های نرم‌افزاری‌اش اختصاص دهد. او در سال ۲۰۰۳ ، همزمان که در حال تحصیل بود، یک وبسایت سرگرمی به اسم Facemash  را طراحی کرد. این وبسایت آنقدر برای مردم جذاب بود که توانست فقط در چهار ساعت اول انتشار، ۴۵۰ کاربر را جذب خود کند.

 

مارک زاکربرگ در خوابگاه هاروارد

وب سایت فیس‌مش به این صورت کار می کرد که تصاویر دانشجویان را از آلبوم‌های عکس آنلاین دانشکده‌ها جدا  می‌کرد و در صفحه‌ای دیگر، آن‌ها را برای انجام مقایسه به کاربران نشان می داد. دانشجویان هاروراد هم اوقات فراغت خود را، وارد این وبسایت می شدند و انها هم عکس های هم‌کلاسی‌هایشان را با هم مقایسه می‌کردند. متاسفانه چند روز پس از شروع کار این وبسایت، مدیریت هاروارد ان را متوقف کرد.

اولین کار زاکربرگ، مشکلاتی زیادی را برایش بوجود اورد. به این صورت که مدیریت دانشگاه هاروارد او را متهم به دزدی اطلاعات، نفوذ به حریم شخصی دانشجویان و زیر پا گذاشتن قانون کپی‌رایت کرد. اما بعدا همه ی این اتهامات رفع شد.اما او پروژه‌ی خود را در طول تحصیل هم چنان با قدرت ادامه داد و با گسترش دادن آن، در پروژه‌ ی درسی خود از این وبسایت استفاده کرد. پروژه‌ی دومش نیز وبسایتی بود که در ان آثار هنری مورد مقایسه قرار می گرفتند و کاربران قادر بودند تا نظرات خود را بیان کنند که برای درس تاریخ هنر استفاده می شد.

بعد از این پروژه، ایده‌ی برنامه‌نویسی فیسبوک به ذهن زاکربرگ رسید.لازم به ذکر است که طرح اولیه فیسبوک با این چیزی که امروزه می بینیم، بسیار متفاوت است.

Face Book به چه معناست؟

به معنای آلبوم‌ عکس فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می باشد که همه ی دانشجویان از ان می توانستند استفاده کنند. در سال ۲۰۰۴، چنین وب سایتی با این قابلیت وجود نداشت وبه غیر از نمونه‌های چاپی قدیمی، فقط تعدادکمی از این آلبوم‌ها در کانال ‌های محرمانه ی داخل دانشگاه قابل استفاده بودند.

ظاهر اولیه فیسبوک

زاکربرگ می دانست که همه به چنین وبسایتی نیازمند هستند ولی طراحی ان توسط دانشگاه زمان زیادی می برد. ولی زاکر برگ به خاطر داشتن دانش و انگیزه ی زیادی که در این راستا داشت، شروع به برنامه نویسی این وبسایت کرد و فقط در عرض چند هفته، ان را طراحی کرد و روی دامنه‌ی Thefacebook.com  پخش کرد.

گفتنی است که یکی از عوامل مهمی که باعث شد تا او این وب سایت را طراحی کند، مقاله هایی بود که توسط دانشگاه هاروارد در خصوص فیش مش بود که اثبات می کرد تجهیزات و تکنولوژی های لازم برای طراحی وب سایت مختص هاروارد در دسترسی قرار دارد.او فیسبوک را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP راه اندازی کرد و گسترش داد.

 

چرا مارک زاکربرگ رنگ آبی را برای فیسبوک انتخاب کرد؟؟

سال ۲۰۰۷ ، ازمایشاتی از مارک به انجام رسید. نتیجه ی ازمایشات این بود که او نسبت به رنگ‌های سبز و قرمز، کوررنگی دارد. هم چنین طی مصاحبه  ای که از او گرفته شد، بیان کرد که رنگ مورد علاقه ی او آبی است.

تغییرات لوگوی فیسبوک

طرح اصلی لوگوی فیس بوک را اریک اولسن در سال 2005 میلادی طراحی کرده بود.

لوگوی جدید از نظر فونت، ساده تر و پس زمینه ی سفید ان بیشتر شده بود و همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، حروف لوگو، کوتاه تر و باریک تر شده بودند. دیگر اینکه حرف b نیز به صورت تایپی در کیبوردها تغییر کرده بود.این تغییرات باعث خواناترشدن لوگوی فیسبوک شده بود و به این صورت حس دوستانه ای را برای کاربران ایجاد می کرد.

پس از اینکه  Thefacebookانلاین شد، 6روز بعد سه نفر از دانشجویان هاروارد ادعا کردند که زاکربرگ، فکر و ایده ی آن‌ها را دزدیده و برای وبسایت خود به کار برده است. دو برادر دوقلو به نام های کمرون و تایلر وینکلووس،   شاکیان اصلی بودند و این قضیه را به روزنامه‌ی The Harvard Crimson  گفتند. از دیگر شاکی های این پرونده، دیوا نارندرا بود. این شکایت، تا ۲۰۰۸ ادامه داشت. در نهایت دادگاه، زاکربرگ را ملزم کرد تا ۱.۲ میلیون سهم فیسبوک را به شاکیان بدهد. این مقدار از سهام فیسبوک در سال عرضه‌ی عمومی سهام، به طور میانگین ۳۰۰ میلیون دلار قیمت داشت.

کمرون و تایلر وینکلووس

دیوا نارندرا

 

در ابتدا فقط دانشجویان هاروارد در این وب سایت عضو بودند؛ به نحوی که فقط در ماه اول بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه ثبت نام خود را در این وب سایت انجام داده بودند. پس از اینکه وب سایت با توجه زیادی روبه رو شد، زاکربرگ تصمیم گرفت تا ان را گسترش دهد.هم چنین در این راستا ادواردو سورین، داستین ماسکویتز، اندرو مک‌کالم و کریس هیوز هم به او کمک کردند.

ادواردو سورین

داستین ماسکویتز

کریس هیوز

نهایتا در مارس ۲۰۰۴، دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، استنفورد و ییل نیزقادر به عضویت در فیسبوک شدند. مجدد پس از گذشت زمان، دانشجویان تمام دانشگاه‌های آیوی لیگ، بوستون، نیویورک، ام‌آی‌تی و واشنگتن و هم چنین دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا هم در این وبسایت عضو شدند.

شان پارکر یکی از افرادی که به اینترنت مسلط و جز تیم مدیریتی فیسبوک منتخب شده بود، از زاکربرگ خواست تا تمرکز بیشتری بر روی ایده اش بگذارد.

شان پارکر

او مؤسس سرویس اشتراک Napster  بود وبعد از اشنا شدن با زاکربرگ، به عنوان مدیر شرکت فیسبوک فعالیت کرد. به خاطر پیشنهاد او، دفتر اصلی فیسبوک به پالو آلتو واقع در کالیفرنیا انتقال یافت.

در سال ۲۰۰۵ هم پیشوند The از ابتدای نام فیسبوک حذف شد. اولین سرمایه‌گذار برای فیسبوک هم شخصی به نام پیتر ثیل بود که هم چنین کمک کننده ی سرویس پی‌پل نیز قرار داشت. هزینه‌ ی این کار ۲۰۰ هزار دلار در نظرگرفته شد که نسبت به کمک های مالی ، بسیار کم بود.

پیتر ثیل

سرمایه‌گذاری برای این فیسبوک،  ۱۲.۷ میلیون دلار بود. در ان زمان شرکت اکسل پارتنرز، ۱۱ درصد از سهام شرکت را خریداری کرد. جیم بریر نیز نیم میلیون دلار از ثروت شخصی‌اش را در فیسبوک سرمایه گذاری کرد.

 

جیم بریر

فیسبوک علاوه بر جذب سرمایه، تعداد کاربرانش را نیز هر روز افزایش می داد. در سال ۲۰۰۵، نسخه‌ی مربوط به دانش‌آموزان دبیرستانی را منتشر کرد و همچنین کارمندان بعضی از شرکت ها یعنی اپل و مایکروسافت هم اجازه ی دسترسی پیدا کردند.

 

انقلاب در فیسبوک

در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ، همه ی افراد جهان می توانستند از فیسبوک استفاده کنند. عضویت در فیسبوک دو شرط داشت؛ افراد بالای 13 سال سن و دوم اینکه دارای یک آدرس ایمیل باشند. انقدر فیسبوک رواج یافت که بیش از 100 هزار حساب کاربری شرکتی نیز در ان فعالیت داشتند.

با توجه به استقبال بالای کاربران، مدیران فیسبوک هم تصمیم گرفتند تا هر فرد صفحه ی اختصاصی داشته باشد  و این ایده در سال 2009 انجام شد.

 

فید خبر

در سال ۲۰۰۶، یک ویژگی به نامNews Feed (فید خبری)، به فیسبوک اضافه شد. به این صورت بود که همه ی اتفاقات جالب که برای کاربران فیسبوک رخ می داد را برای سایرین منتشر می کرد. مثلا عضوش شدن دوستان جدید، ارتباط افراد با همدیگر و مطالبی که دوستان برای یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند؛ هم چنین اخبار صفحات تجاری وخبرهای جذاب و مهم دیگری را به کاربرانش نشان می داد.

این بخش  به مرور زمان با کمک نظرات کاربران بسیار تغییر کرد.امروزه اخرین ویژگی که به فید اخبار فیسبوک اضافه شده است، اشتراک‌گذاری فایل‌های سه‌بعدی می باشد. دیگر اینکه اطلاعات و مطالب دوستان و اعضای خانواده را بیشتر از مطالب تبلیغاتی یا پست‌های شرکت‌ها به کاربران نمایش می دهد.

سرمایه گذاران بزرگ :

مایکروسافت، یکی از سهام‌داران فیسبوک شد. در اکتبر سال ۲۰۰۷، ردموندی ها  ۱.۶ درصد از سهام فیسبوک که به قیمت ۲۴۰ میلیون دلار بود را خریداری کردند. این سرمایه باعث شد تا ارزش فیسبوک به ۱۵ میلیارد دلار برسد.

بعد از اینکه تعداد کاربران بسیار افزایش یافت، انها تصمیم مهمی گرفتند با این عنوان که فعالیت شان را بین المللی کنند. در اکتبر سال ۲۰۰۸ ،در دوبلین ایرلند اولین دفتر اروپایی خود را افتتاح کردند و مزیت اش این بود که ان کاربران فعال در خارج از آمریکا و کانادا ، جز کاربران شرکت ایرلندی به حساب امدند. این کار فیسبوک، از پرداخت مالیات برای کاربران جلوگیری کرد. هم چنین در حیدرآباد هند نیز یکی از دفاتر اصلی فیسبوک تاسیس شده است.

افزودن چت فیسبوک

سال ۲۰۰۸، تغییرات ظاهری در محیط کاربری فیسبوک اتفاق افتاد. ان ها باعث ساده شدن ظاهر و کارکرد با این برنامه شده بودند.انها نمای پروفایل ها را به حالت تب نمایش می دادند و قسمت دیوار و فید اخبار را هم در یک مجموعه ترکیب کرده بودند.

این ویژگی فیسبوک نیز مجددا تغییر کرد. تا زمانیکه مسنجر اختصاصی فیسبوک با نام Messenger  قرار داده شد. امروزه فیسبوک، چت کردن را فقط زمانیکه از محیط اختصاصی استفاده شود و یا با دانلود اپلیکیشن مسنجر، به کاربران اجازه ی دسترسی می دهد.

یک سال بعد، به عنوان اولین سال ، درامد فیسبوک بسیار خوب شده بود.در ان سال وبسایت Compete، فیسبوک را اولین سرویس شبکه‌ی اجتماعی از لحاظ تعداد کاربر فعال در هر ماه اعلام کرد. دیگر اینکه مجله‌ی Entertainemnt  نیز فیسبوک را جز لیست برترین سرگرمی‌های دهه‌ی قبلی گذاشت و بیان کرد که تا قبل از فیسبوک، ما چگونه دوستان و اشنایان قدیمی خود را جست و جو می‌کردیم؟ چگونه تاریخ تولد اطرافیان مان را به یاد می‌آوردیم و چگونه بازی آنلاین انجام می‌دادیم و سرگرم می شدیم؟

لایک :

لایک، که در سال 2009 راه اندازی شد ،راحت‌ترین روش برای ایجاد ارتباط و بیان نظر در مورد محتواها از جمله اخبار و عکس ها تا کامنت های دیگران منتشر شده بود. پس از تحقیقات بسیار، سرانجام در سال 2016، قابلیت دیسلایک نیز اضافه شد. لازم به ذکر است که از ان زمان به بعد،  هر یک ازکاربران می توانستند با نگه داشتن دکمه‌ی لایک، از پنج ایموجی آماده استفاده کنند تا به این صورت نظرشان را در مورد محتوای به اشتراک گذاشته شده، بیان کنند.

در جولای سال ۲۰۱۰،توانسته بود تا  ۵۰۰ میلیون کاربر را جذب کند. طبق آمار، بیش نیمی از این اعضا در هر روز حداقل به میزان ۳۴ دقیقه از فیسبوک استفاده می‌کردند و تقریبا ۱۵۰ میلیون نفر از آن‌ها نیز از طریق موبایل به سرویس مراجعه می کردند. در آن سال، ارزش فیسبوک حدود ۴۱ میلیارد دلار اعلام شد. که همین عاملی شد تا پس از گوگل و آمازون ، فیسبوک سومین شرکت بزرگ آمریکایی انتخاب شود.

 

توسعه فعالیت های فیسبوک :

در سال ۲۰۱۰، فیسبوک در نظر داشت تا دامنه‌ی fb.com را از انجمن مزرعه‌داری آمریکا بخرد. با اینکه مبلغ این معامله به طور رسمی اعلام نشد، اما در سال ۲۰۱۱ ، طبق اسنادی که وجود داشت ، قیمت ۸.۵ میلیون دلار درآمد به خاطر فروش این دامنه اعلام شد که آن را در لیست ۱۰ دامنه‌ی گران‌قیمت تاریخ قرار داد.

افزایش کاربران، انها را مقید کرد تا قوانینی برای حفظ نظم در این شبکه ی آنلاین ایجاد کنند. کارمندان فیسبوک در سال ۲۰۱۱ بیان کردند که روزانه حدود ۲۰ هزار حساب کاربری را برای مخالفت با تخطی هایی مثل محتوای نامناسب، اسپم، استفاده‌ی غیر مجاز نوجوانان زیر ۱۳ سال و حفظ ایمنی، از این وبسایت حذف می‌کنند.طبق امارهای رسمی در آن سال، یک تریلیون بازدید ماهانه برای فیسبوک رکورد ایجاد کرد. پس از گوگل، فیسبوک در رتبه‌ی دوم وبسایت‌های پربازدید در آمریکا در نظر گرفته شد.

در یکم فوریه‌ی سال ۲۰۱۲ ، عرضه ی عمومی سهام را ثبت کردند. مراسم عرضه‌ی رسمی سهام در ۱۷ می همان سال انجام و ارزش هر سهم در روز عرضه، ۳۸ دلار بود. میزان ارزش بازار فیسبوک، ۱۰۴ میلیارد دلار بود که رکورد‌ جدیدی را رقم زد.

سال ۲۰۱۲، یک میلیارد کاربر به طور فعال، ماهانه در فیسبوک فعالیت می کردند. ۶۰۰ میلیون از این کاربران با موبایل از فیسبوک استفاده می‌کردند و ۲۱۹ میلیارد تصویر بارگزاری شده در همین سال انجام شده بود. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ به لیست فورچن ۵۰۰ وارد شدند و در جایگاه ۴۶۲ قرار گرفتند.

A year ago, before the initial public offering of stock, Nasdaq and Facebook were quite excited.

خوش آمدگویی نزدک به فیسبوک

 

ورود فیسبوک به بازارهای جدید

با توجه به استقبال زیاد مردم و افزایش کاربران، مدیران تصمیم گرفتند تا امکانات فیسبوک را افزایش دهند. مثلا  در سال ۲۰۱۳، یک سیستم جست و جوی قدرتمند با نام Facebook Graph Search  نمایش دادند. هم چنین به علت اینکه روزانه تعداد کاربران موبایل فیبسوک بیشتر می شدند، این شرکت هم یکسری محصولات نرم افزاری برای گوشی های اندرویدی طراحی و در اختیار کاربران قرار داد.

مثلا Facebook Home  که دسترسی به پروفایل و اعلان‌ها را برای کاربر راحت میکرد.HTC First   یک  گوشی هوشمند بود که برای اولین بار دارای لانچر فیسبوک بود.اما پشتیبانی ان به مرور زمان متوقف شد.

از جمله کارهای هوشمندانه ی فیسبوک این بود که قوانین و کارهای فنی را در نظر گرفت تا از اخبار جعلی، توهین و سوءاستفاده‌ی جنسی در این فضا جلوگیری شود و در این راستا آن‌ها با گروه ‌های متعدد حقوقی برای تنظیم قوانین این موارد همکاری کردند و میزان نظارت ها و این قوانین حاکم به طور روز افزون در حال افزایش است.

در سال ۲۰۱۳، برای اینکه مردم به اینترنت بسیار ارزان همراه با کاربری راحت در تمام جهان در اختیار مردم قرار بگیرد، انجمنی توسط سرتیم برنرزلی افتتاح شد. نام این انجمن که A4AI  است .

انجمن تأمین اینترنت بسیار ارزان و راحت برای تمام مردم جهان

 

مطابق با سخنرانی مارک زاکر برگ در سال 2016 ،در مورد چشم انداز فیسبوک در سه حوزه‌ی هوش مصنوعی، توسعه دستیابی به اینترنت در همه ی جهان و واقعیت مجازی و افزوده توضیح داد. به همین دلیل، این شرکت استارتاپ هوش مصنوعی Depp Text را خریداری کرد. فعالیت این استارتاپ براساس دریافت و تحلیل متن ها به ۲۰ زبان زنده‌ی دنیا بود.

مدیر عملیاتی فیسبوک که شریل سندبرگ نام داشت، در سال ۲۰۱۷ انکوباتوری با نام Station F در فرانسه افتتاح کرد و به این صورت از کسب و کار ۱۵ استارتاپ فعال در زمینه ی داده حمایت کرد.

سال ۲۰۱۶ ، با توجه به استفاده ی زیاد از خدمات و قابلیت های فیسبوک، وسیله ای برای ارتباطات سازمانی به نام Workplace ارائه شد. این ابزار می توانست اخبار و گفتگو میان کارمندان سازمانی را البته با هزینه‌ ای معلوم، به اشتراک گذارد.

 

مراکز مدیریتی فیسبوک

سال ۲۰۱۱، مرکزداده‌ی کم ‌مصرف فیسبوک در پرینویل ایالت اورگن آمریکا افتتاح شد و بعدا هم در سال ۲۰۱۲، در فارست سیتی کارولینای شمالی شروع به کار کرد ودر سال ۲۰۱۳ هم سومین مرکز داده نیز در اروپا و در شهر لولئا سوئد تاسیس شد.در سال ۲۰۱۴ نیز چهارمین مرکز داده‌ی بزرگ فیسبوک در شهر آلتونا ایالت آیووا آمریکا راه اندازی شد.

یکی از کارهای جالب انها این بود که یک کارخانه‌ی چوب‌بری در کمپ منلو پارک این شرکت راه اندازی کردند. مقصد مهم این کار، تأمین تجهیزات نجاری، برگزاری دوره‌ های ایمنی و آموزش نجاری به کارمندان خلاق و علاقه‌مند بوده است. چون باعث میشود که وقت خود را به خوبی بگذرانند و هم چنین بتوانند مهارت بیاموزند و میزان خلاقیت خود را نیز افزایش دهند.

منبع عمده ی درامد فیسبوک، تبلیغات است.

 

منبع درآمد اصلی این شرکت شامل تبلیغات بنری و کلیکی می باشد، که در صفحات وبسایت و اپلیکیشن‌هایشان نمایش داده می شود.

دلایل کم بودن کلیک در فیسبوک این بود که بسیاری از کاربران از افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات استفاده می کردند و هم چنین انها تمایلی به کلیک روی بنرها نداشتند. با این حال، درامد فیسبوک به طور روزانه در حال افزایش است.

طبق آخرین آمار تا سال 2016، تعداد تبلیغ‌دهندگان در فیسبوک سه میلیون شرکت بوده است. هم چنین فروش اطلاعات و نتایج تحلیل‌های آماری کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی، هم جز دیگر عواملی است که درامد فیسبوک را افزایش می دهد.

فیسبوک دارای تعدادی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌ها می باشد.مدیران این شرکت با داشتن تجربه ی زیاد در این حوزه، به خوبی از نیاز های بازار در هر برهه ی زمانی اگاه هستند و در نتیجه، همیشه به موقع استارتاپ های مناسب و خوب را خریداری و باعث درامدزایی برای خود و هم چنین توسعه ی ان استارتاپ ها می شدند.

 

شبکه ی اجتماعی اینستاگرام :

 

اینستاگرام از سال 2010 فعالیت خود را اغاز کرد. مزیت رقابتی ان، استفاده ی اسان و ویژگی های جذابی بود که در این برنامه قرار داشت .مدیران این مجموعه در سال 2012 با اولین سرمایه گذار خود قرارداد بستند و باعث افزایش ارزش این شرکت شد که به حدود 500 میلیون دلار رسید. فیسبوک هم به صورت غیر قابل پیش بینی،این برنامه و شرکتش را یک میلیارد دلار خریداری کرد.که این مبلغ به صورت نقد پرداخت شد.

کوین سیستروم، بنیان گذار اینستاگرام

علت خرید اینستاگرام

هدف اصلی انها این بود که علاوه بر مستقل بودن این برنامه، فعالیت های ان نیز طبق پلن های قبلی انجام شود. در ان زمان، همه ی افراد خرید اینستاگرام ان هم با این مبلغ را کاری اشتباه و غیراصولی می دانستند. زیرا با اینکه اینستاگرام توانسته بود جنجال و همهمه ی زیادی را ایجاد کند، اما طرح خاصی نداشت. با این حال کارشناسان بیان کردند که در سال 2005، یاهو سرویس اشتراک عکس فلیکر را با 35 میلیون دلار خریداری کرده است. پیشرفت فعالیت‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های گذشته بود.

 

 

وبسایت اینستاگرام در رتبه‌ی ۱۷ الکسا در همه ی جهان قرار دارد. این نشان دهنده ی کار هوشمندانه ی زاکربرگ و دیگر همکارانش برای خرید اینستاگرام است.

 

 

واتس‌اپ :

برایان اکتوم و جان کوم، بنیانگذاران واتس‌اپ می باشند. انها پس از اینکه شرکت یاهو را ترک کردند، برای فیسبوک رزومه ارسال کردند و این شرکت انها را نپذیرفت. نهایتا در سال ۲۰۰۹ واتس‌اپ را طراحی کردند.

در سال 2014 یعنی پس از 5سال فعالیت وات ساپ، فیسبوک این پیام رسان را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید. کسانی که جز مخالفان دیپلماسی های فیسبوک بودند، دقیقا بعد از اینکه واتس‌اپ توسط این شرکت خریده شد، در تلگرام و لاین فعالیت خود را اغاز کردند.

 

فیسبوک مسنجر :

در سال ۲۰۱۲، فیسبوک اپلیکیشن‌های اختصاصی پیام‌رسان خود را برای گوشی های iOS و اندروید ارائه کرد و نام مسنجر را برای آنها برگزید. طبق آمار، این برنامه ۱.۳ میلیارد کاربر فعال دارد.

آکیولس وی‌آر :

شرکت آکیولس که در سال ۲۰۱۲ ، شرکت آکیولس بر روی سخت‌افزار و نرم‌افزار واقعیت مجازی بسیار متمرکز شد و ان را راه اندازی کرد؛ که میتوان گفت یکی از استارتاپ‌های عالی از نظر زاکربرگ بود.

مارک زاکربرگ در حال استفاده از اکیولس

 

اولین محصول آکیولس  درسال 2012 به نام آکیولس ریفت رونمایی شد. در سال 2014، مارک زاکربرگ این شرکت را به قیمت ۲.۳ میلیارد دلار خرید. سپس فیسبوک، استارتاپ‌های دیگری را که مربوط به حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بودند را خرید.

آکیولس ریفت

اپلیکیشن tbh:

این اپلیکشین در سال ۲۰۱۷ ارائه شد و فعالیت کردن در شبکه‌ی اجتماعی tbh به صورت ناشناس انجام می شود.در این صورت کاربران اگر خودشان بخواهند، میتوانند هویت شان را اشکار کنند.

فیسبوک در همان ابتدا بسیار به این اپلیکیشن علاقه نشان داد. با اینکه قیمت دقیق خرید ان را کسی متوجه نشد، اما بعضی رسانه ها قیمت حدود 100 میلیون دلار را تخمین زده اند. با اینکه این اپلیکیشن محبوبیت زیادی ندارد، اما سابقه یفیسبوک نشان می دهد که این ایده نیز میتواند به موفقیت دست پیدا کند.

فیسبوک واچ :

از دیگر فعالیت های این شرکت، فیسبوک واچ بود. امروزه همه ی محتوای انتشار یافته در فیسبوک واچ توسط شرکای فیسبوک انجام می شود و درآمد تبلیغاتی ان تقسیم می‌شود.طبق امار ها در سال 2018 هزینه ای حدود یک میلیارد دلار برای تولید محتوای فیسبوک واچ داده شده است.

 

چالش های فیسبوک

ماهیت فیسبوک، شیوه ی فعالیت‌های آن، تعداد بالای کاربران از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد چالش برای این شرکت شده است.لازم ذکر است که فیسبوک بر روی زندگی افراد جهان بسیار تاثیر داشته است و همین موضوع آن را به هدفی برای منتقدان تبدیل کرده است.

حفظ امنیت اطلاعات کاربران یکی از چالش های بزرگ فیسبوک می باشد.

 

بسیاری از کارشناسان، فیسبوک را اعتیاد عصر فناوری نامگذاری کرده اند و معتقدند که باعث اتلاف وقت مردم می شود.دیگر اینکه برخی از کاربران معتقدند که فیسبوک به هیچ عنوان نباید محتوای آن‌ها را سانسور کند و برخی دیگر نیز مثل دولت‌ها و انجمن‌های مردمی می خواهند تا محتواهای نامناسب در این شبکه های اجتماعی منتشر نشود.

فیسبوک از نظر اجتماعی و سیاسی بسیار موثر بوده است. هم چنین اشتراک اخبار کذب در ان، باعث تبدیل این رسانه به یک خطر بزرگ شده است. این در صورتی است که مدیران این شرکت ، همیشه بیان کرده اند که تمام تلاش خود را می کنند تا منافع کاربران شان حفظ شود.

از بزرگترین چالش های فیسبوک، رسوایی کمبریج آنالاتیکا است. در مارس سال ۲۰۱۸ ، برخی از خبرگزاری ها بیان کردند که اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک، به شرکت کمبریج آنالاتیکا فروخته شد. کمبریج آنالاتیکا، شرکتی با محوریت تحلیل سیاسی اطلاعات کاربران می باشد و در کمپین‌های تبلیغاتی ترامپ بسیار موثر بود. در ابتدا ۲۷۰ هزار کاربر، داوطلب شدند تا از اطلاعات شان استفاده شود ولی API فیسبوک، به تیم تحقیقاتی این شرکت اجازه دادند تا اطلاعات دوستان این کاربران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زاکربرگ و دیگر مدیران فیسبوک پس از شنیدن این رسوایی، ابتدا این قضیه را رد کردند ولی در نهایت مجبور به عذر خواهی شدند؛ به این صورت که در ۲۵ مارس ۲۰۱۸ مارک زاکربرگ در روزنامه‌های معروف انگلستان و آمریکا، یک آگهی به عنوان معذرت خواهی از کاربران به خاطر این کار منتشر کرد. هم چنین گفت که می خواهد از دستیابی دیگر اپلیکیشن های اماری به اطلاعات کاربران این فضا جلوگیری کند.با این حال او وارد مجلس سنا امریکا شد و به تعدادی از سناتورهای امریکایی مطالبی را توضیح داد.

 

مارک زاکربرگ در مجلس سنا

امروزه مارک زاکربرگ، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره فیسبوک است. شریل سندبرگ مسئول مدیریت عملیات است و دیوید وینر،  در سمت مدیر امور مالی و مایک شروپفر به‌عنوان مدیر فناوری مشغول به کار هستند. طبق آخرین آماری که در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ بیان شده است، فیسبوک در تمام نقاط جهان، ۲۰,۶۵۸ کارمند دارد.

فضای کاری فیسبوک

محل کار فیسبوک در منلو پارک که به پردیس MPK مشهور می باشد و نزدیک بانک‌های ثروتمند خلیج سان‌فرانسیسکو است؛ که وسعت ان به 1000 مترمربع می رسد و دارای 3بخش مجزا می باشد. دکوراسیون محیط، طراحی کاملا متفاوت و بسیار زیبایی دارد ورنگ‌های سفید، آبی و سبز بسیار زیاد در دکوراسیون این شرکت به کار رفته است.

طراحی داخلی اداری

از دیگر کارهای جذابی که در طراحی دکوراسیون این شرکت انجام شده است، استفاده از نقاشی هایی است که نمای زیبایی را ایجاد کرده اند.

البته حدود دو سال است که فیس‎بوک به ساختمان جدیدی رفته است و دارای دکوراسیون ساده‌ای‌ می باشد. طراحی داخلی جدید، فضای کاملا پلان بازی است .

 

مزایایfacebook  برای کارمندانش :

  • عضویت رایگان در باشگاه ورزشی
  • وعده غذایی رایگان در شرکت برای تمام کارکنان
  • انواع بیمه‌ها (بیمه دندان پزشکی، بیمه چشم پزشکی، بیمه عمر و …) برای کارکنان و خانواده آن‌ها
  • مرخصی (مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و …)
  • انواع مزایای مالی
  • برنامه بازنشستگی
  • پاداش عملکرد
  • طرح خرید سهام و …

ویژگی‌های مهم فرهنگ سازمانی فیسبوک

  • حل خلاقانه مسئله و تصمیم گیری
  • جسارت
  • سرعت
  • پیشرفت مداوم

تغییر نام فیسبوک به Meta

این شرکت بیان کرد با توجه به اینکه حوزه های کاری زیادی را اداره می کند، و توانسته به حوزه‌هایی مثل واقعیت مجازی (VR) دسترسی پیدا کند پس باید نام ان  شامل تمام فعالیت هایی که انجام می دهد، باشد. هم چنین باید بدانیم که این تغییرات تنها روی شرکت مادر تأثیر گذار است.

لازم به ذکر است که این تغییر نام بعد از حواشی و چالش هایی که برای این شرکت پیش امد، انجام شد.

فرانسیس هاوگن، کارمند سابق فیسبوک مطابق با افشاگری هایی که انجام داد، بیان کرد که این شرکت تحت هر شرایطی سود خود را ترجیح می دهد.

زمانی از نام جدید این شرکت رونمایی شد که انها که از برنامه‌هایشان برای ساخت یک «متاورس» اطلاع رسانی کردند. از دیگر علت های تغییر نام این بود که زاکر برگ بر این نظر بود که برای برخی از خدماتی که ارائه می دهند، نیازی به فیسبوک نیست.

 

متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای آنلاین می باشدکه افراد با کمک هدست‌های VR وارد یک محیط مجازی می شوند. از قابلیت هایش این است که هریک از کاربران در این محیط مجازی میتوانند بازی یا کار کنند و حتی با همدیگر نیز ارتباط برقرار کنند.

متا چیست؟

متا یک کلمه یونانی است که به معنی فراتر می باشد. برای یکسری از افراد امکان دارد که متاورس مثل نسخه‌ای از VR باشد، اما یکسری دیگر از افراد معتقدند که متا آینده ی اینترنت در جهان باشد.

آنچه در مورد فیسبوک باید بدانیم …

  • جالب است بدانیم که با وجود فیلتر بودن فیس‌بوک در چین، این سایت حدود 95 میلیون کاربر چینی دارد.
  • هر کلمه‌ای که در استاتوس اکانت فیسبوک نوشته می شود، در سرورهای فیس‌بوک ذخیره خواهد شد. حتی اگر دکمه ارسال را نزنید.
  • فیس‌بوک پس از مرگ تان نیز اجازه ی دسترسی و مدیریت حساب تان را می دهد.

  • در سال 2014، دزد از خانه ی فردی سرقت کرده و از سیستم انها نیز برای ورود به فیسبوک استفاده می کند و همین عامل دستگیری او می شود؛ زیرا او فراموش می کند تا Sign Out کند!
  • زاکربرگ ، ماهانه فقط 1 دلار حقوق دریافت می‌کند.
  • در هر دقیقه قطعی فیسبوک، 25 هزار دلار ضرر به مارک زاکربرگ می رسد .
  • فیس‌بوک در هر ماه، 30 میلیون دلار هزینه هاستینگ می‌کند.

  • درهر دقیقه، 1.8 میلیون لایک جدید در فیس‌بوک ایجاد می شود.

  • طبق امارهای فیسبوک، هفته پیش از کریسمس، محبوب‌ترین زمان برای اتمام دوستی‌هاست!
  • حدودا 9 درصد کاربران فیس‌بوک، تقلبی یا فیک هستند.

  • در ابتدا قرار بود که دکمه ی لایک به نام Awesome باشد.
  • در سال 2013 ، زاکربرگ حدود 1 میلیارد دلار هزینه امور خیریه کرده است.
  • بیشتر عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در فیس‌بوک از طریق موبایل بوده است.

  • فیس‌بوک از هر کاربر آمریکایی خود حدود 6 دلار درآمد دارد.
  • شما هیچگاه نمی‌توانید مارک زاکربرگ را بلاک کنید.

  • از سال 2011 به بعد یک سوم طلاق های امریکا به خاطر فیسبوک بوده است .
  • اکانت حدود 30 میلیون انسان مرده در فیس بوک وجود دارد.
  • طبق امارها از هر سه نفر،یک نفر پس از بازدید از فیس‌بوک خود، از زندگی‌اش ناراضی می‌شود.

  • فیس‌بوک حتی پس از خروج شما، تمام سایت‌هایی که مشاهده کرده اید را مورد بررسی قرار می دهد.
  • تا امروز افراد زیادی پس از اتمام دوستی با برخی کاربران در فیس‌بوک به قتل رسیده‌اند.
  • کاربران اسمارت فون‌ها در هر روز 14 بار فیس‌بوک خود را چک می‌کنند.

  • اولین چهره مشهور فیس‌بوک آل پاچینو بوده است.
  • کاربران آمریکایی فیس‌بوک، روزانه 40 دقیقه از وقت خود را در فیس بوک می‌گذرانند.
  • در قسمت انتخاب زبان مورد علاقه می‌توانید زبان مدنظر خود را به دزدان دریایی نیز تغییر دهید.
  • در هر روز 600 هزار هکر حرفه‌ای می خواهند تا اطلاعات اکانت فیس‌بوک شما را بدزدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *