تاریخچه شرکت کوکاکولا

 

پمبرتون و کوکاکولا :

نوشابه‌ی‌ کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ تاسیس شد و فرمول ان توسط یک داروساز در کلمبوس جورجیا به نام جان پمبرتون اختراع شد. جالب است بدانیم که این نوشیدنی به‌عنوان دارو توزیع می‌شد و حتی فرمول ساخت آن نیز  به‌صورت اتفاقی و طی مخلوط شدن با آب گازدار تولید شده است.تعداد خیلی کمی، این فرمول را می دانند.

شرکت کوکا کولا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان میباشد. تنوع نوشیدنی های این برند بسیار زیاد است .هم چنین برندهای معروف دیگر هم چون برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو، از زیر مجموعه ها‌ی کوکاکولا می باشند.

 

علت فروش سهام برند کوکا کولا:

متاسفانه جان پمبرتون در همان شروع کسب وکار نوشیدنی های کوکاکولا، با بیماری مواجه شد و تصمیم گرفت حق مالکیت فرمول کوکاکولا و سهم خود از این کسب و کار را بفروشد؛ هم چنین  مخارج بالای اعتیاد  او نیز باعث قطعیت این تصمیم گیری شد. با تمام این اوصاف، جان پمبرتون بخشی از سهم خود را به نام پسرش کرد. چون یقین داشت که در اینده،کوکاکولا به نوشیدنی ملی درآمریکا تبدیل خواهد شد. اما پسرش می خواست تا پول نقد در اختیارش باشد وهمین باعث فروش کل سهم جان پمبرتون شد.

حق امتیاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی در سال ۱۸۸۹ به آسا کندلر  به مبلغ حدود ۲ هزار و سیصد دلار واگذار شد. او اولین مدیرعامل این  شرکت است و با ذکاوتی که داشت، توانست شرکت کوکاکولا را در سال۱۸۹۲ راه‌اندازی کند و هم چنین باعث ورود این برند به دنیای تجارت شد.

 

جان سیث پمبرتون کیست ؟

جان پمبرتون در ۸ جولای ۱۸۳۱ در ایالت جورجیای آمریکا متولد شد. در سال ۱۸۵۰ ، در رشته ی داروسازی تجربی از کالج ماکون در جورجیا فارغ‌التحصیل شد. درسال ۱۸۵۳ با هم دانشگاهی اش به نام الیزا کلیفورد لوییس ازدواج کرد و در سال ۱۸۵۴ صاحب یک فرزند شدند.

آوریل سال ۱۸۶۵ جان پمبرتون در ارتش خدمت می‌کرد و همین باعث شد که درجنگ کلمبوس با اصابت گلوله ای به قفسه ی سینه اش مجروح شود. او از شدت دردی که داشت، رنج می برد.پس مجبور شد تا از داروهای مورفین استفاده کند.بعد از مدتی به مورفین اعتیاد پیدا کرد. او متوجه شد که هر روز اعتیادش در حال افزایش است. پس بعد از اتمام جنگ جهانی، جان پمبرتون که دکتر داروساز، شیمیدان و مخترع آمریکایی بود تصمیم مهمی گرفت.او میخواست تا چیزی را اختراع کند تا اعتیادش را درمان کند وهم چنین بتواند درآمد خوبی برایش رقم بزند. پس شروع به ساخت داروهای مختلف کرد.

چون به خاطر درد زیاد از مورفین استفاده میکرد، پس داروهای زیادی اختراع کرد اما همه‌ی آن‌ها با شکست روبه روشدند.بعد از این شکست ها،پمبرتون تصمیم جدیدی گرفت.او به اتلانتا رفت تا خود را به چالش بکشاند. در حین ازمون وخطایی که روی شربت اش انجام میداد, به‌صورت ناگهانی و بدون دلیل خاصی یک لیوان آب گازدار را با شربت اصلی مخلوط کرد. پس به این نتیجه رسید که محصولش را به جای دارو، تحت عنوان نوشیدنی به بازار عرضه کند. دران موقع نوشیدنی های گازدار بسیار طرفدار داشت؛ پس احتمال موفقیت اش در این زمینه زیاد بود‌.

او ساخت نوشیدنی‌های خاص را شروع کرد. بالاخره پس از تلاش های مستمر، موفق شد تا اولین نوشیدنی خود به نام “نوشیدنی کوکای فرانسوی پمبرتون” را تولید کند. اما این نوشیدنی به خاطر اینکه دارای الکل بود، مشکل ساز شد. زیرا در سال ۱۸۸۶ قوانین جدیدی در مورد مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکی قرار داده شد. همین موضوع او را به تحقیق مجدد وا داشت تا نهایتا موفق به ساخت نوشیدنی غیر الکی معروفی به نام کوکاکولا شد.

در نهایت برای اولین بار توانست  نوشابه‌های کوکاکولا را تولید کند.لازم به ذکر است که در آن زمان ، کوکائین و کافئین دو ماده‌ی اصلی این نوشیدنی را تشکیل می‌دادند و عاملی برای رفع سردرد و تسکین اعصاب بود.

 

مرگ پمبرتون :

جان پمبرتون در ۱۶ اگوست سال ۱۸۸۸ در ۵۷ سالگی، به علت بیماری سرطان شکم و اعتیاد زیاد به مورفین، چشم از جهان فروبست؛ او هرگز نتوانست موفقیت اختراع خود را ببیند ولی اختراع او باعث تحول بزرگی در صنعت نوشیدنی شد و امروزه در هرجایی از این جهان، می‌توان محصولات و آثار آن را مشاهده کنیم.

 

علت نامگذاری کوکا کولا :

کوکائین از برگ کوکا (Coca) و کافئین آن از دانه‌ی کولا (Kola) گرفته شده است. پس میتوان نتیجه گرفت که نام این نوشیدنی یعنی Coca-Cola هم از ترکیب نام این دو ماده گرفته شده است.

که حرف K در کلمه‌ی Kola برای اهداف تجاری به حرف C تغییر یافته است.

 

برگ درخت کوکا

دانه کولا

پمبرتون در هر گالون از شربت، مقدار قابل توجهی درحدود ۱۴۲ گرم برگ کوکا می‌ریخت و اما کندلر مقدار آن را به یک دهم کاهش داد. به طوری که تخمین زده می‌شد، در هر لیوان از این نوشابه حدود ۹ میلی‌گرم از این ماده باشد.

درسال ۱۹۰۳،  فرمول ساخت این نوشیدنی مجددا تغییر کرد و برگ کوکا کاملا از فرمول حذف شد. دانه‌های کوکا سرشار از کافئین هستند‌.  در سال ۱۹۱۱، دولت امریکا از این شرکت درخواست کرد تا کافئین را از فرمول شان حذف کنند.در انتها رای دادگاه به نفع شرکت کوکاکولا داده شد.

ولی برای این شرکت یک شرط توسط دادگاه گذاشته شد که باید نام کافئین و میزانی که از ان استفاده میشود را در لیست مواد تشکیل دهنده ی محصول، ذکر کنند. به طور میانگین میزان فروش روزانه‌ی این نوشابه، ۱.۹ میلیارد بطری در سراسر جهان است.

 

عوامل موفقیت برند کوکاکولا :
قیمت ۵ سنتی کوکاکولا به ‌مدت ۷۰ سال :

لازم به ذکر است که سیستم فروش و قیمت‌گذاری کوکاکولا در حدود ۷۰ سال یعنی در فاصله سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۹۵۹، شیشه‌های نوشابه خود را با قیمت ثابت فقط ۵ سنت به مشتریان عرضه می‌کرد. زیرا انها از این موضوع اگاهی داشتند که قیمت پایین ترباعث افزایش تعداد مشتریان، درامد و هم چنین شناخته شدن بیشتر این برند می شود. این کار منحصر به فرد و هوشمندانه انها بیان کننده این است که برند کوکاکولا در سیستم قیمت‌گذاری خود، بیشتر به اهداف بلندمدت اهمیت میدهد.

احساس خوب با کوکاکولا :

این برند، از راه وروش های زیادی در بازاریابی خود استفاده کرده است. انها سعی داشتند تا احساس خوب برای مردم ایجاد کنند.از جمله کارهایی که توسط این کمپانی انجام شده میتوان به کوپن‌های تخفیفی اشاره کرد که ۱۰ درصد از محصولات این برند را در سال‌های ۱۸۸۷ تا ۱۹۲۰ با تخفیف بسیار ویژه به مشتریان خود ارایه می داد. از دیگر کارهایی که در راستای  مشتری‌ مداری توسط کوکاکولا صورت گرفته، میتوان به ارائه محصولاتی مانند ساعت، تقویم، پوستر، دسته‌های گل و… به‌صورت رایگان اشاره کرد.این کار توسط خرده‌فروشان انجام میشد که این ها را  به مصرف‌کنندگان این برند هدیه می دادند.

کک را به اشتراک بگذار.

از دیگر اقدامات این برند، کمپینی ب با نام (Share a Coke) بود؛ در این کمپین، کوکاکولا از مصرف‌کنندگان محصولاتش درخواست کرد که عکسی از خود، خانواده و یا دوستان‌شان را در جلوی بطری‌ها و یا قوطی‌های کوکاکولا قرار بدهند و برای کمپانی ارسال کنند؛ این کار با استقبال خوبی روبه روشد؛ زیرا طرفداران خود را بخشی از خانواده کوکاکولا محسوب می‌کردند.

کمپین برند درجه یک (One Brand):

انها در این کمپین تاثیر نوشابه های کوکاکولا را در موقعیت های گوناگون اجتماعی مثل زمین اسکیت، اولین دیدار دوستانه و… نشان می‌دادند.اهنگ این کلیپ نیز توسط یک خواننده معروف استرالیایی خوانده شده است. هدف از این کمپین این بود که به مردم نشان دهند کوکاکولا بسیار ممتاز است و برای موقعیت‌های مهم و حساس زندگی، بسیار مناسب وکاربردی است.

کمپین طعم احساس :

تمرکز این کمپین به دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است.طرفداران این برند میتوانند  GIFهایی  که احساس آن‌ها را در حین استفاده از محصولات این برند نشان داده می شود، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و با برچسب #TasteTheFeeling در این کمپین شرکت کنند.

حمایت مالی :

کوکا کولا حامی مالی بسیاری از رخداد های مهم از  جمله بازی های المپیک، جام جهانی فوتبال و مسابقات تنیس ویمبلدون بوده  است. هدف از این کار افزایش رضایت مصرف کنندگان ومعروفیت بیشتر این برند بوده است.

کیفیت محصولات :

مدیریت کیفی محصولات این کمپانی در سطح بالایی انجام میشود. انها تولید محصول با کیفیت و کسب رضایت مشتری را در اولویت خود قرار داده اند. به نحوی که در صورت مشاهده ی هر گونه مشکلی، آن را سریع شناسایی و اصلاح کنند.

 

ترویج یک محیط کاری خوب :

این کمپانی از مهم ترین اقداماتی که برای کارکنان اش انجام می دهد این است که به ان ها انگیزه میدهد و همین باعث وفاداربودن انها می شود. هم چنین این شرکت  برای فرهنگ سازمانی، ارتباطات و برنامه ریزی در راستای بهبود عوامل مختلف از جمله محیط کار بسیار تلاش کرده است.

توسعه مدیران :

مدیر هر مجموعه به طور میانگین 70درصد از محیط کاری تیم خود را تحت تأثیر قرار می دهد.انها می توانند عملکرد کارمندان، کیفیت کار و بازدهی کارمندان را افزایش دهند.

برنامه های تندرستی :

این کمپانی برای افزایش کیفیت زندگی کارکنان اش، همیشه تلاش می کند که تعادل مثبت بین کار و زندگی کارکنان ایجاد کند. انها معتقدند محل کار باید محل اکتشاف، خلاقیت، رشد و توسعه ی روابط باشد.

پیاده سازی سیستم جامع جبران خسارت :

این سیستم علاوه برحقوق ومزایا برای کارکنان خود، پاداش مخصوصی برای عملکرد عالی انها نیز اختصاص داده است.

 

شعار کوکاکولا :
« ما همیشه بیشتر از آن که از طبیعت بگیریم، به آن باز پس خواهیم داد»

این کمپانی همیشه به دنبال پیدا کردن راه های نوین وکاربردی برای بهبود عملکردش در رابطه با مسائل زیست محیطی می باشد.

 

بررسی شیوه کسب و کار کمپانی کوکاکولا :

بازاریابی شامل تولید محصول مناسب، در موقعیت، زمان و با قیمتی مناسب است. کوکا کولا بهترین شیوه ی بازاریابی را انجام داده است.

کوکا کولا از همان ابتدا، کارش را بر اساس سه قانون اصلی پایه ریزی کرده است:

پذیرش؛ با کمک یک بازاریابی هوشمند ومستمر، برند های کوکا کولا این اطمینان را خواهند داد که انتخاب اول مصرف کنندگان، نوشابه های گاز دار بوده و جزئی جدانشدنی از زندگی روزانه مردم خواهند بود.

قیمت؛ کوکا کولا تضمین کرده که مناسب ترین قیمت ها را به مشتریان خود ارائه میکند، به طوری که از لحاظ اقتصادی برای مصرف کنندگان به صرفه وقابل پرداخت باشد.

در دسترس بودن؛ اطمینان حاصل کرده از اینکه برند کوکاکولا همه  جا در  دسترس مصرف کنندگان باشد.انها یک شبکه ی پخش گسترده و بسیار قوی دارند تا بتوانند نیاز همگان را در هر جای جهان برطرف کنند.

 

خودرو باربری کوکاکولا در 1909 :

 

 

لوگو کوکا کولا :

پمبرتون در مورد بازاریابی و تجارت علم واگاهی نداشت. پس ثبت فرمول ساخت این نوشیدنی و طراحی لوگوی آن را فرنک رابینسون انجام داد. لوگوی این برند هنوز به همان صورت نوشته می‌شود. او این لوگو را به‌صورت دستی بروی تمام بطری‌ها و تبلیغات قرار داد.امروزه 94 درصد مردم دنیا،  لوگوی معروف قرمز و سفید این برند بزرگ را می‌شناسند.

فرانک رابینسون
راز مخفی درلوگو کوکا کولا :

به حرف O در لوگوی کوکاکولا با دقت نگاه کنیم، میتوان پرچم دانمارک را دید. دانمارک شادترین کشور دنیا محسوب می شود. قابل توجه است که هدف اصلی از طراحی این لوگو، پرچم دانمارک نبوده است اما با مشخص شدن این موضوع، شرکت کوکاکولا هم از ان استقبال کرد و حتی مراسم مجللی در بزرگترین فرودگاه دانمارک نیز برگزار کرد.

فونت برند کوکاکولا :

فونت این لوگو بارها عوض شده است. سال ۱۹۶۰ ،به خاطر قرارگرفتن لوگو در یک شکل ، لوگوی دم ماهی نامیده شد و در همین سال موجی به آن اضافه شد. در سال ۱۹۸۷ ، این لوگو باطرح قبلی ترکیب و در سال ۱۹۹۰ متن،درون بطری کوکا قرار داده شد. از سال ۲۰۰۰ تا به امروز، لوگوی موج دار قبلی به عنوان لوگوی اصلی این شرکت شناخته می شود.

 

همه چیز در مرود اسا کندلر :

اسا کندلر توانست تا کوکا را به یک تجارت بزرگ تبدیل کند. او به طور خلاقانه‌ محصولاتش را به مردم معرفی می‌کرد. مثلا مردم را تشویق می‌کرد که نوشیدنی ها را برای اولین بار به صورت رایگان استفاده کنند. انها کارهای مختلف انجام می دادند تا مردم با این برند اشنا شوند و هم چنین برای همیشه در ذهن شان قرار بگیرد. این مدل تبلیغات هم بی تاثیر نبود و باعث افزایش فروش این شرکت شد.

 

ایده بطری شدن نوشابه :

در سال ۱۹۸۴ ، یک تاجر اهل میسی‌سیپی 12 عدد بطری قابل حمل مخصوص برای کندلر فرستاد. این ایده باعث می شد تا مصرف‌کنندگان بتوانند نوشیدنی ها را در هرجایی با خود همراه داشته باشند و میتوانست  برای این شرکت یک فرصت بسیار عالی باشد،ولی توسط کندلر رد شد.

5 سال بعد دو وکیل به نام‌های بنجامین توماسو جوزف وایتهد مجددا ایده ی قرار گیری و فروختن نوشابه ها در بطری های خاص را با کندلر در میان گذاشتند. اما باز هم او استقبال نکرد ولی این دونفر با تلاش های زیاد توانستند تا او را قانع کنند و حق انحصار هر بطری را فقط به قیمت 1 دلار ثبت کنند.

انواع بطری های کوکا کولا :

در سال 2008، این طرح بطری های نوشابه کوکاکولا با الهام از روبرتو کاوالی که طراح ایتالیایی پارچه و چرم بود، ساخته شده است.

بطری های جذاب کروی شکل که در عیدکریسمس سال 2008 عرضه شدند.

این طرح بطری در سال 2008 با الهام گرفتن از Nathalie Rykiel  که طراح مد فرانسوی بود، ساخته شده است.

این طرح با الهام گرفتن از کلکسیون مد میلان در ایتالیا طراحی شده است.

این طرح نیز با الهام گرفتن از کلکسیون مد میلان در ایتالیا طراحی شده است.

کمپانی کوکاکولا به مناسبت صدمین سال فعالیت اش، بطری های زرد رنگ با درب و لوگوی قرمز تولید و انها را بطور اختصاصی به فروشگاه های زنجیره ای در انگلیس  Selfridges  عرضه کرد.

این بطری های رنگارنگ متالیک از جنس آلومینیم ساخته شده اند.مزیت این بطری ها این است که تا مدت زمان  بیشتری نوشابه را خنک نگه میدارند.برای عرضه و فروش اتوماتیک انها نیز از دستگاه های مخصوص و متفاوتی استفاده می شود.

در سال1992 به خاطر بازیهای المپیک بارسلون، کوکا کولا محصولاتش را در قوطی های آلومینیمی با موضوع رشته های ورزشی طراحی کرد.

طراحی جذاب بطری های دوستداران مامور 007 هستند  :   باند …. جیمزباند …… !!:)

این بطری ها با الهام گرفتن از طراح اسپانیایی کفش   Manolo Blahnick طراحی شده است.

این مدل از بطری ها توسط طراح مد ایتالیایی به نام Gianfranco Ferre طراحی شده است.

جالب است بدانیم که این مدل بطری با طرح پنجره های خانه طباطبایی ها در کاشان یا کاخ نارنجستان قوام در شیراز که به فرهنگ شربت آلات سنتی ما مانند شربت گلاب و شکنجبین و عرق بیدمشک و شربت به لیمو ما بسیار نزدیک است، طراحی شده است. این طراحی توسط کوکا کولا انجام شده است.

 

 المپیک ۱۹۲۸

 

ارنست وودراف تمام سهم اسا کندلر را خریداری کرد و به عنوان رییس بعدی کوکا کولا قرار گرفت. 4 سال بعد، پسرش به نام رابرت وودراف به عنوان مقام ریاست منصوب شد. او تمام توان خود را به کار گرفت تا این برند را به تمام جهان معرفی کند و ناگفته نماند که او 60 سال از عمر خود را وقف این کار کرد. انقدر ایده های مختلف اجرا کرد که میتوان او را نابغه ی بازاریابی ان زمان دانست.

او به هر چیزی به عنوان یک فرصت نگاه میکرد تا بتواند محصولاتش را به بهترین شکل معرفی کند.از جمله کارهای او میتوان به معرفی محصولش در المپیک سال 1928 در امستردام اشاره کرد. دیگر اینکه نوشابه ها را دربسته بندی های کوچک وارد بازار کرد. همین باعث شد تا او در سال ۱۹۲۸ ، نوشابه‌های کوکاکولا را برای اولین بار با بازی‌های المپیک که در آمستردام برگزار می‌شد معرفی کند. وودراف نوشابه‌ها را در بسته‌بندی‌های ۶ تایی عرضه می‌کرد تا مشتری‌ها راحت‌تر بتوانند از نوشابه ها در منزل یا هنگام رفت‌وآمد استفاده کنند. این کار او باعث شد تا نوشابه بخش جدا نشدنی از زندگی مردم شود.

 

کوکاکولا به جنگ جهانی دوم رفت!!!

در ۱۹۴۱ ،آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و بسیاری از شهروندان آمریکایی برای دفاع به جنگ رفتند. رابرت وودراف هم از این فرصت استفاده کرد و گفت هر مردی که یونیفرم جنگی پوشیده باشد، میتواند به ازاری هر بطری نوشابه فقط ۵ سنت پرداخت کند. در سال ۱۹۴۳ ،یکی از ژنرال‌های جنگ، از شرکت کوکاکولا درخواست کرد تا نوشابه‌های خود را با کشتی به سمت مناطق جنگی بفرستند.همین باعث شد تا یکسری از افراد برای اولین بار طعم این نوشیدنی خوشمزه را تجربه کنند.

بعد از اتمام جنگ به خاطر اینکه تجهیزات افراد در ان مناطق مانده بود، عاملی شد تا کارخانه های نوشابه سازی دیگری در سایر کشورها تاسیس شود. از جمله دستاورد های وودراف این بود که از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ تعداد کشورهایی که نوشابه‌های کوکاکولا را بسته‌بندی می‌کردند، به طور تقریبی بیش از ۲ برابر شده بود.

 

کارکنان کارخانه کوکاکولا :

 

 

کارخانه کوکاکولا :

 

 

 

 

 

 

 

محصولات کمپانی کوکاکولا :

این برند اسپانسر 20 برند دیگر است. که هر یک از آن ها سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارند. کمپانی کوکاکولا نیز سالانه بیش از 3500 نوع مختلف نوشیدنی تولید و عرضه می کند؛ تنوع نوشیدنی های این برند انقدر زیاد است که اگر بخواهید تمام انها را امتحان کنید، باید این کار را هر روز به مدت 9سال انجام دهید.

 

اسپرایت لیمویی :

 

کوکاکولا کلاسیک :

در سال 1985 ، به دلیل افت فروش و وضعیت مالی نامناسب ، تصمیم جدیدی گرفتند تا طعم های جدید و متنوعی را وارد بازار کنند. در نتیجه ی همین تلاش ها بود که چند ماه بعد کوکاکولا کلاسیک، با یک طعم کاملا متفاوت وارد بازار شد.

کوو، داسانی، پاوراید :

برای اولین باردر سال 1983 ،این کمپانی وارد چین و در 1993 محصولات این کمپانی به دست مشتریان در آلمان شرقی و هند رسید. محصولات کوکاکولا در کشور های پرجمعیت آسیایی به فروش رفت. همین موضوع انقلاب بزرگی در فروش کوکاکولا ایجاد کرد. همچنین در سال 1990 ، کوکاکولا نوشابه های میوه ای کودکان به نام کوو، آب معدنی های دسانی و نوشیدنی های ورزشی پاوراید را تولید کرد.

زیرو کوکاکولا 

در سال 2005 ،کمپانی کوکاکولا توانست تا از یک محصول پر طرفدار و محبوب دیگر، یعنی کوکاکولا زیرو رونمایی کند. شهرت این محصول، به این دلیل است که میزان کالری صفر آن باعث تغییر در طعم ومزه نشده است. این محصول موفقیت زیادی را برای این کمپانی رقم زد.

 

نوشیدنی های انرژی زا

در سال 2007 ،کمپانی کوکاکولا حق تولید نوشیدنی های انرژی زا را به مالکیت خود دراورد.

 

کوکاکولا سیگنیچر میکسر :

پس از تولید کوکاکولا وانیلا و کوکاکولا چری یا همان کوکاکولا با طعم گیلاس که توسط کمپانی ژاپن تولید شده بود، حال این  برند، محصول جدیدی به نام کوکاکولا سیگنیچر میکسر را تولید کرد. این ها نوعی طعم دهنده هستند. این طعم ها عبارتند از:

-اسپایسی یا تند

-اربال یا گیاهی

-وودی یا چوبی

-اسموکی یا دودی

 

نوشابه‌های فانتا :

 

کوکا کولا 70 سال فقط با یک برند کار کرد و البته در ان نیز موفق بود و به خوبی توانست ان را مدیریت کند و گسترش بدهد.هدف بعدی او این بود که طعم های بیشتری به نوشیدنی هایش اضافه کند.پس در در دهه‌ی ۱۹۵۰، فانتا ودر دهه‌ی ۱۹۶۰ اسپرایت وارد بازار شد. همین باعث افزایش صادرات این برند شد.

دایت کوکاکولا :

در سال 1982 ، نوشابه های بدون قند و کم کالری، با نام دایت کوکاکولا یا همان نوشابه های رژیمی، تولید وبه بازار عرضه شد.

در دهه‌ی ۱۹۸۰ ، شرکت کوکاکولا محصول جدیدی را به نام نوشابه‌های رژیمی یا Diet Coke را وارد بازار کرد. بعد از گذشت 2سال، به عنوان بهترین نوشیدنی کم کالری انتخاب شد.

 

 

 

بزرگترین سهام دار کوکاکولا :

بزرگترین سهامدار این کمپانی، کمپانی برکشایر هاتاوی می باشد. او مالک 9 درصد از سهام کل است. بخش عمده ای از سهام کوکاکولا در بازار بورس نیویورک قرار دارد.

تغییر فرمول کوکا کولا :

در سال ۱۹۸۵، فرمول نوشابه‌های کوکاکولا تغییر کرد. این اولین تغییر بود ودر حالی که تسترها این طعم برایشان مطلوب بود اما با استقبال مردم مواجه نشد واین نشان می داد که سلیقه ی مردم همان طعم قبلی است و پس دوباره شرکت با همان فرمول قبلی تولیداش را ادامه داد.

درپوش های خلاقانه :

شرکت کوکاکولا و آژانس تبلیغاتی Ogilvy & Mather در نظر داشتند تا مواد باز یافتی را مجددا مورد استفاده قرار بدهند و به محیط زیست کمک کنند.ابتدا کمپینی تحت عنوان”زندگی دوباره (Second Lives) “را راه‌اندازی کردند. انها 16درپوش بسیار کارآمد به رنگ قرمز تولید کرده تا بطری‌های یک بار مصرف این نوشیدنی ها دوباره مورد استفاده قرار بگیرد.

این درپوش بطری ها با شکل های متنوع و کاربرد های مختلف استفاده میشد. از بطری خالی به عنوان لامپ، قلم نقاشی، محفظه اسپری، مدادتراش، جای مایع ظرفشویی و … استفاده می کنند.

 

 

 

جایزه یک میلیون دلاری :

در عصر جدید مردم برای حفظ سلامتی شان تمایل دارند تا حدالامکان از قند استنفاده نکنند.به همین دلیل،  شرکت کوکا کولا مسابقه ی یک میلیون دلاری را برگزار کرده است. اوایل ماه آگوست، این شرکت مسابقه ای در مورد Sweetner (شیرین‌کننده) بروی HeroX  معرفی کرد. حال هر کسی بتواند ماده ای بی خطر، کم کالری یا حتی بدون کالری، طبیعی  وایجاد طعم ومزه ای همانند شکر را ارایه کند، برنده ی این مسابقه می شود.شرط این مسابقه این است که این ترکیب نباید از میوه مانک، استویا و گونه‌هایی از این قبیل یا مواد محفاظت‌شده‌ی بین‌المللی باشد.

در این خصوص رابرت لانگ، که نایب‌رئیس ارشد کوکاکولا و مدیر ارشد بخش نوآوری این کمپانی می باشد، اعلام کرده بود که:

ما همیشه وتحت هر شرایطی به دنبال مواد جدید و بهتر هستیم و می‌دانیم که ایده‌های ناب وخلاقانه از هر جایی می‌تواند وجود داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که امروزه نیز این شرکت از شیرین کننده های کم کالری و یا بدون کالری استفاده می کند.

کوکاکولا برای کسانی که متخصص شیمی نیستند نیز یک مسابقه با جایزه ی  ۱۰۰ هزار دلاری به غیر از جایزه‌ی اصلی قرار داده است. این چالش شامل نقل قول‌ها و داستان‌هایی است که افراد مختلف از جوامع گوناگون در فرهنگ‌های متفاوت در مورد روش‌هایی که برای شیرین‌ کردن غذاها یا نوشیدنی‌ها استفاده می شود را ارائه دهند.

جالب است که بدانیم طبق یکی از بندهای موافقت‌نامه‌، اتباع کشور‌هایی چون کوبا، ایران، سوریه، کره‌ی شمالی و سودان، اگر بتوانند فرمول ماده‌ای که بتواند جایگزین شکر شود را کشف کنند، نمی‌توانند جایزه‌ی یک میلیون دلاری را دریافت کنند.

 

قرارداد کوکاکولا و مایکروسافت :

طی یک قرارداد  5ساله شرکت مایکروسافت متعهد شد تا به عنوان تامین کننده ی اصلی نرم افزار برای کوکاکولا عمل کند. کوکا کولا نیز طبق قرارداد باید در این مدت از سرویس ابری مایکروسافت آژور برای فعالیت‌های تجاری واداری خودش استفاده کند که مدیریت و پشتیبانی تمامی کاربری‌های ابری آن‌ها برعهده‌‌ی ردموندی‌ها انجام می شد.در صورتیکه قبلا سرویس‌های ابری شرکت‌های دیگرمانند آمازون و سیلزفورس را مورد استفاده ی خودش قرار می داد. هم چنین نرم‌افزار خدمات مشتری Dynamics 365  و بسته‌ی اپلیکیشن‌های Office 365 جز سرویس های اصلی و مهم ان مورد استفاده قرار می گیرند.

هوش مصنوعی موجود در  Dynamics 365 برای مدیران مرکز تماس کوکاکولا بسیار کاربردی است.به این صورت که آن‌ها با بهره‌گیری از قابلیت‌های متنوع و هوشمند سرویس های مایکروسافت، توانایی اولویت دهی موثرتری در مورد  چالش‌ها و نیازهای مشتریان شان پیدا کردند.

کوکاکولا از سیستم  Microsoft365 Live Events  برای کارهای بزرگ مانند رویدادهای دوره‌ای دیدار با کارمندان، استفاده می کنند.

با توجه به شراط کرونا و بحران های اقتصادی که در کل جهان رخ داد، این دو کمپانی در شرایط مالی بسیار خوبی قرار دارند واز نظر مالی هم رشد خوبی داشته اند.

 

دفتر کار کمپانی :

این کمپانی در سال ۲۰۱۷  دفتری در مادرید اسپانیا تأسیس کرد طراحی این مجموعه توسط شرکتی به نام استون دیزاین انجام شد.متراژ این دفتر ۸۰۰ متر مربع است.

مبنای طراحی شرکت استون دیزاین این بود که محصولات این کمپانی در واقع برای شادی و جشن ها استفاده می شود؛ پس باید کارمندان ان نیز در محیط شاد و پراز انرژی فعالیت کنند. از جمله کارهایی که انجام دادند این است که هیچ کارمندی دارای میز اداری جهت فعالیت نیست؛ بلکه هر کارمند ازمیز ناهار خوری استفاده می کند. این کار باعث میشود تا کارمندان احساس کنند که در مهمانی قرار دارند.به طور کلی ان ها تلاش کردند تا بتوانند فضای ارام و صمیمی را در بین کارمندان ایجاد کنند.

از دیگر کارهایی که این شرکت طراح انجا داده، استفاده از محصولات این کمپانی در دکوراسیون اش است.

 

ایده طراحی بطری های کوکا کولا :

شرکت کوکاکولا با استفاده از طرح “دامن هابل”، در بطری‌هایش که حتی امروزه نیز مورد پسند مردم است، تغییر وسیعی در طراحی بطری محصولات خود ایجاد کرد. بدین صورت که انها برای طراحی جذاب بطری‌ها، از طرح دامن هابل ویکتوریا الهام گرفتند.

 

ماجرای درب اشتباه :

کوکاکولا یک بار در زیر درب یکی از بطری  هایش کلمه retard به معنی “عقب‌ افتاده” را چاپ کرد. خانواده‌ای که در ادمونتون ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کردند، زمانیکه این عبارت “You retard” را در زیر بطری آب این شرکت مشاهده کردند، بسیار غمگین شدند.خصوصا اینکه دخترشان دچار فلج مغزی بود.

کوکا کولا بابت این اشتباه عذر خواهی کرد وعلت ان را اشتباه تایپی اعلام کرد. بدین صورت که کلمات فرانسوی و انگلیسی به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی جدید را فرا می گیرند؛ چون کلمه retard در فرانسه به معنی “دیر” می باشد.

تاثیر نوشابه در بدن :
پس از 10 دقیقه

پس از نوشیدن یک قوطی کوکاکولا، میزان قندی که وارد بدن مان می شود حدود 10 قاشق چای خوری است، و طبق براوردهای انجام شده این میزان برابراست با مقدار مورد نیاز بدن درطول یک شبانه روز.اما چرا ما این اتفاق را متوجه نمی شویم ؟ زیراوجود اسید فسفریک در نوشابه، از عکس العمل سریع بدن به این میزان قند جلوگیری می کند.

پس از 20 دقیقه

سپس میزان قند و انسولین خون بسیار افزایش می یابد. حال کبد با تمام قوا وارد عمل می شود وسعی میکند تا قند را چربی تبدیل کند.

پس از 40 دقیقه

در این هنگام، کافیین موجود در نوشیدنی در بدن جذب می‌شود.در نتیجه،کبد قند خون را افزایش می دهد. در نهایت گیرنده‎های آدنوزین مغز، از عمل خواب جلوگیری می کنند.

پس از 45 دقیقه

حال میزان تولید دوپامین در مغز افزایش می‎یابد.

پس از 60 دقیقه

بعد ازگذشت این زمان، اسید فسفریک و کلسیم با یکدیگر مخلوط می شوند و سوخت و ساز بدن ارتقا پیدا می کند.هم چنین مقدار منیزیم و روی در بدن کاهش می یابد و کلسیم نیز از طریق ادرار دفع می شود.

 

عوارض این نوشیدنی ها :

از جمله مضرات مصرف سایر نوشیدنی‎های گازدار تیره رنگ میتوان به خروج ویتامین‎ها، اسیدها، مواد مغذی و حتی تیرگی رنگ دندان‎ها اشاره کرد.

 

حقایقی عجیب که در مورد کوکا کولا نمی دانید!!!!
  • فقط۲ نفر از فرمول ساخت کوکاکولا اگاه هستند. همین باعث شده تا این دو شخص ‌نتوانند همزمان سوار هواپیما شوند؛ زیرا ممکن است هواپیما سقوط کند و هردو جان شان را ازدست بدهند. فرمول نوشیدنی های کوکا کولا در یک گاو صندوق چند میلیون دلاری نگهدار ی می شود.

 

  • جالب است بدانیم که کوکاکولا به مدت ۱۶ سال از آب‌های زیرزمینی روستای مهدیگانی در هند، استفاده می کرد. در مقابل این کار،اعضای شورای این روستا بسیار اعتراض کردند؛ اما انها مدرک قابل ملاحظه ای برای اثبات ادعای خود نداشتند.

 

  • اوایل دهه ۱۹۰۰، کوکاکولا سیاه پوستان آفریقایی – آمریکایی را کنار گذاشت و برای سفیدپوستان تبلیغ کرد ودر همین زمان نیز پپسی برای سیاه پوستان تبلیغات انجام می داد.

 

  • اولین نوشابه ای که در سال ۱۹۸۵ به فضا رفت، کوکا کولابود.

 

  • بیشترین مصرف کنندگان محصولات اینبرند مکزیکی ها هستند که به طور میانگین طبق اماری که گرفته شده هر فرد سالانه 746 نوشابه میخورد.

 

  • در سال1920 با تبلیغاتی که توسط این شرکت انجام شد، باعث طراحی بابانوئلی که امروزه میشناسیم، شده است.

 

  • کشاورزان ایالت شرقی چتیسگر در هند، از محصولات کمپانی های کوکاکولا برای مبارزه با آفات گیاهی استفاده می‌کنند.زیرا قند موجود در این محصولات باعث طعمه قرار دادن مورچه ها برای افات می شود.

 

  • طبق برآوردها، آمریکایی‌ها حدود 7 میلیون تن شکر در سال از طریق نوشیدنی کوکاکولا استفاده می کنند.

 

  • دو کشور کره شمالی و کوبا، نوشابه های کوکا کولا را نمی فروشند.

 

  • در دهه ۹۰، شرکت کوکاکولا از دستگاه فروش خودکار استفاده کرد. جالب است که این دستگاه با توجه به میزان تقاضا و درجه حرارت محیط، قیمت محصولات را افزایش می داد.

 

  • کوکاکولا در آمریکا، مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار هزینه کرد تا دانشمندان تحقیق و ثابت کنند که دلیل چاقی افراد، مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار نمی باشد و مردم برای کاهش وزن باید ورزش کنند!

 

  • یک راننده کامیون کوکاکولا پس از اتمام کارش یک نوشابه پپسی خریداری کرد و در اتاقش در حال نوشیدن ان بود. این راننده با ۱۲ سال سابقه کار به دلیل خوردن پپسی اخراج شد.زیرا با این کار
    ، سیاست‌های شرکت را نقض و به محصولات کوکاکولا بی احترامی کرده است.

 

  • به دلیل تحریم‌ اقتصادی در جنگ جهانی دوم، این کمپانی قادر به رساندن شربت نبود. انها برای رفع این مشکل یک اتاق فکر تشکیل دادند. در این جلسه از افراد خواستند که از تخیلات خود استفاده کنند. معادل آلمانی کلمه تخیلات، کلمه «Fantasie» است. نهایتا انها نام فانتا را انتخاب کردند. با استفاده از مواد اولیه موجود مثل تفاله سیب و اب پنیر، فانتا را تولید کردند.

 

  • محصولات کوکا کولا فقط یک نوشیدنی نیست بلکه از ان استفاده های دیگری از جمله دفع حشرات، کشتن حلزون یا بید، شل کردن پیچ‌های زنگ زده، تمیز کردن نقاط اتصال باتری اتومبیل و حتی تمیز کردن سرامیک دستشویی می شود.

 

دستاورد های کوکاکولا :

امروزه حدود بیش ۱.۹ میلیارد بطری نوشابه‌ی کوکاکولا در سراسر جهان فروخته می شود. ارزش این برند ۸۳.۸ میلیارد دلار است. مهم ترین عامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و بسیار زیاد و هم چنین تلاش بود. طبق امار، تبلیغات این برند از اپل و مایکروسافت نیز بیشتر بود و در نتیجه میزان محصولات تولیدی و مصرف کنندگان ان هر روز در حال افزایش است.

 

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *