برند دیزنی

همه ی ما با انیمیشن هایی مانند میکی ماوس، سفید برفی، سیندرلا و پینوکیو خاطره داریم و هیچ موقع از دیدن آن ها سیر نمی شویم.که تمام این ها محصول شرکت دیزنی است ؛ با ما همراه باشید تا بیشتر والت دیزنی را بشناسید.

بیوگرافی والت دیزنی:

والت دیزنی در ۵دسامبر۱۹۰۱ در شیکاگو چشم به جهان گشود. پدرش الیاس چارلز دیزنی که از مهاجران ایرلندی بود و مادرش فلورا کال دیزنی بود.انها علاوه بر والت، دارای ۳ پسر بزرگ‌تر به ‌نام‌های هربرت و رِی و روی‌ اُ وهم چنین دختر کوچک‌تری به‌نام روث بودند. شغل پدرش ساخت وساز بود اما با این حال درشرایط مالی خوبی نبودند و این یکی از عواملی بود که باعث میشد او رفتار مناسبی با فرزندان و همسرش نداشته باشد. در سال ۱۸۷۸پدر والت به امریکا رفت و در سال 1884 خانواده اش  را در کانزاس مستقر کرد. او در سال ۱۹۰۶، خانواده‌اش را به میسوری برد تا در مزرعه‌ای که برادرش به‌تازگی ان را خریداری کرده بود، ساکن کند. هربرت و ری در سال ۱۹۰۶ به‌دلیل مشکلات مالی و رفتارهای بسیار بد پدرشان، از خانه رفتند.

پدرومادر والت دیزنی

در سال ۱۹۰۹، والت و خواهرش به مدرسه‌ی Park School واقع در مارسلین رفتند. خانواده‌ی دیزنی ۴ سال در آن منطقه زندگی کردند و در سال ۱۹۱۱ مزرعه را فروختند و به کانزاس‌سیتی رفتند؛ سپس والت و روث به مدرسه‌ی بنتون گرامر رفتند. والت در مدرسه با Walter Pfieffer آشنایی پیدا کرد که او را با تئاتر و سینما آشنا کرد. والت علاقه‌ی زیادی به نقاشی داشت و یک سال در کلاس‌های مؤسسه‌ی هنری کانزاس‌سیتی شرکت کرد تا بتواند به خوبی در این مهارت پیشرفت و شکوفایی پیدا کند.

والت دیزنی و پدر ومادرش

 

کودکی والت دیزنی

در سال ۱۹۱۱، الیاس دیزنی قراردادی مبنی بر تحویل روزنامه با نشریه‌ی کانزاس‌سیتی استار (Kansas City Star) متعهد شد. او از پسرانش والت و روی اُ خواست که روزنامه و تبلیغات شرکت پدر را بین خانه‌ ها پخش کنند. آن‌ها ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار می‌شدند تا بتوانند قبل از شروع مدرسه روزنامه نسخه‌ی صبح را پخش کنند و از این راه درآمدی به‌دست بیاورند. به‌حدود ۷۰۰ مشترک تحویل می‌دادند. به‌علاوه، بعدازظهرها نیز ۶۰۰ مشترک منتظر روزنامه‌های استار بودند. در آن سال‌ها، والت دیزنی حتی در شرایط اب و هوایی نامناسب وهمچنین  با کفش‌های کهنه‌‌اش چندین خیابان را طی می کرد تا روزنامه‌ها را به موقع به‌دست مشتریان برساند.

او با اشتیاق و انگیزه ی زیاد تحویل روزنامه ها را انجام میداد. او اکثر مشتریان جدیدی که برای دریافت روزنامه ثبت ‌نام می‌کردند را از پدرش پنهان ودرامد حاصل از ان را برای خودش پس‌انداز می‌کرد. از دیگر کارهای والت،  خرید روزنامه از مراکز اصلی توزیع بود که باعث افزایش سود نهایی میشد و این ها اولین نشانه‌ها از هوش تجاری‌اش را نشان می داد.

والت دیزنی و خواهرش

در سال ۱۹۱۷، پدر والت دیزنی پس از اینکه در شیکاگو به عنوان سهام‌دار شرکت تولید ژله‌ی O-zell  مشغول به‌کار شد، خانواده‌اش را به آن شهر برد و والت به دبیرستان مک‌کنلی رفت. والت درکنار تحصیل، به کلاس‌های شبانه‌ی آکادمی هنری شیکاگو هم می‌رفت و زیرنظر لوئیس فدریک گرل (Louis Fredrick Grell) که یکی از آمریکایی‌های مشهور در هنر ترسیم پرتره بود،  آموزش می‌دید. والت در جریان جنگ جهانی اول، نقاشی‌هایی وطن‌پرستانه برای روزنامه‌ی مدرسه ترسیم میکرد.

 

ورود والت به جنگ جهانی:

روی اُ به جنگ رفته بود و این کار او بر والت بسیار تأثیرگذار بود.همین باعث شده بود که در سال ۱۹۱۸، برای اعزام به جنگ جهانی اول به‌عنوان نظامی آمریکایی اقدام کند. اما والت به‌خاطر سن کم نمی توانست وارد ارتش بشود؛  در نهایت با تلاش‌های فراوان توانست وارد صلیبِ‌ سرخ شود. او یکسال به عنوان راننده ی امبولانس مشغول بود و در خلال جنگ خدمت کرد. آمبولانس او امروزه به نمادی از شخصیت ‌سازی کارتونی تبدیل شده است؛ زیرا تصویر نقاشی‌شده‌ی خود والت بر روی ان قرار گرفته بود.

والت دیزنی درکنار آمبولانس معروف

 

والت دیزنی در جنگ

پس از بازگشت از جنگ، والت به‌عنوان دستیار و نگهبان شب در شرکت O-Zell، شروع به کار کرد. نگهبانی شب به والت اجازه داد تا به نقاشی طرح‌هایی از حیوانات بپردازد و بتواند در این هنر، حرفه‌ای شود.

 

شروع فعالیت هنری :

در سال ۱۹۱۹والت برای اینکه بتواند نقاش و هنرمند معروفی بشود، مصمم تر شد. ناگفته نماند که او در زمینه ی نقاشی استعداد زیادی داشت. از علایق او این بود که بتواند در دپارتمان هنری یکی از روزنامه‌ های محلی کانزاس ‌سیتی استخدام شود؛ اما به علت نداشتن روحیات انتقادی برای کشیدن کاریکاتورها در روزنامه ها، موفق به استخدام نشد.

والت مشغول انجام طراحی

سپس او وارد شغل دستیاری در استودیوِ هنری Pesmen-Rubin با حقوق 50دلار برای انجام  پوسترهای تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات و هم چنین سالن های سینما شد بعد از مدتی بیکار شد اما توانسته بود در همین مدت زمان کوتاه،شناختی کلی از صنعت تبلیغات پیدا کند وعامل شد که خودش وارد آن شود. والت با کارتونیستی به‌نام اوب ایورکس (Ub Iwerks) آشنا شد و کسب وکار تبلیغاتی شان را راه اندازی کردند.

 

ماجرای ورود والت دیزنی انیمیشن :

در ژانویه‌ی۱۹۲۰ والت و اوب ایورکس شرکتی به‌نام Iwerks-Disney Commercial Artists را تاسیس کردند. اولین مشتری آن‌ها ناشری به‌ نام Restaurant News بود. والت به ناشر پیشنهاد کرد که تبلیغات نقاشی‌شده را به روزنامه‌ی کم درامدش اضافه کند تا با این کار درامدش بهتر شود. ناشر این پیشنهاد را پذیرفت تا به والت و دوستش، اتاقی به‌ عنوان استودیو بدهد. والت برای اینکه بتواند سایر تجهیزات مورد نیازش را فراهم کند 250دلار از پس اندازش برداشت.

شرکت ایورکس‌دیزنی در مدت زمان کوتاهی، پیشرفت کرد و درامد خوبی داشتند؛ از این رو بنیان‌گذارانش قادر به تهیه ی  دفتری اختصاصی شدند. از جمله تفریحات شان می توان به تماشای فیلم وکارتون اشاره کرد.

در همین روزها بودکه والت در روزنامه‌ای تبلیغ استخدام انیماتور برای شرکت Kansas City Film Ad Company را مشاهده کرد و همین باعث شد که به‌ صورت موقت شرکتش را رها کند تا بتواند با کار در مؤسسه‌ی جدید درآمدش را افزایش دهد.

 

kansas city film ad company

 

کارکنان kansas city film ad company

 

 

 

 

تجربه ی جدید در شرکت لفوگرام (Laugh-O-Gram):

 

استودیوِ شرکت لفوگرام

در ۱۸می۱۹۲۲ والت دیزنی شرکت لفوگرام را تأسیس کرد. او هارمن، اوب ایورکس و هیو هارمن، برادر فرد هارمن و رودولف ایزینگ را استخدام کرد.شرکت لفو گرام با فروش بخشی از سهام اش ،توانست سرمایه ی قابل توجهی را بدست اورد و دو فیلم کوتاه انیمیشنی براساس داستان‌های فانتزی تولید کرد ولی متاسفانه نتونست درامد کافی از انها بدست اورد.  والت به‌خاطر ورشکستگی، شرکتش را فروخت و تنها یک دوربین و یک کپی از «آلیس در سرزمین عجایب» را نگه داشت. لازم به ذکر است که الیس در سرزمین عجایب یکی از بهترین اثار او بود. در آن سال‌ها انیماتور مشهور آمریکایی انقدر فقیر شد که حتی توانایی خرید لباس و غذا نداشت.

در همین دوران، دندا‌ن‌پزشکی به نام  دکتر توماس بی. مک‌کرام از او خواست تا فیلم کوتاهی درباره‌ی سلامت دهان و دندان بسازد و برای گفت‌وگو درباره‌ی پروژه و انعقاد قرارداد، والت را به خانه‌اش دعوت کرد. والت با خجالت زیاد به‌دلیل نداشتن کفش مناسب، مجبورشد تا دعوت دندان‌پزشک را رد کند. همچنین شرح داد که کفش‌هایش را برای تعمیر به کفاشی برده و او باید هزینه‌ی ۱.۵ دلاری را پرداخت کند، تا بتواند با کفش هایش از دفترش خارج شود. دکترپس از اینکه از این موضوع اگاه شد، به دفتر لفوگرام رفت. او علاوه‌بر پرداخت ۱.۵ دلار، قراردادی ۵۰۰ دلاری برای ساخت فیلم نیز منعقد کرد. این پول با اینکه نمی توانست بدهی های او را تسویه کند اما در زندگی والت تاثیرگذار بود. او فیلم ۱۰ دقیقه‌ای برای تبلیغ بهداشت دهان و دندان ساخت و توانست رضایت دکتر مک کرام را بدست اورد. حتی چندین سال بعد نیز، دکتر مک کرام فیلمی با نام Clara Cleans Her Tooth را به والت سفارش داد.

 

ورود والت دیزنی به دنیای هالیوود :

والت پس از اتمام انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب»، کانزاس‌سیتی را ترک کرد و حلقه‌ی اصلی فیلم را با خود به کالیفرنیا برود ودر ان جا استودیوِ انیمیشن خود را تأسیس کند.

 

اعضای استودیوِ برادران دیزنی

 

والت دیزنی در سال ۱۹۲۳، هالیوود رفت. برادر او ، یعنی روی اُ دیزنی، زودتر از او به هالیوود رفته و در آنجا ساکن بود. والت در روزهای ابتدایی تنها کاری که انجام می داد، به سالن‌های ساخت فیلم می رفت و با فرایند ساخت آشنایی پیدا می کرد.جالب توجه این که در ان زمان، او شغلی نداشت و فقط ۴۰ دلار پس‌انداز داشت. او به خودش گفت: اگر شغلی برای من وجود ندارد، باید خودم یکی بسازم. از این رو، والت و روی اُ گاراژ کوچکی از عمویشان رابرت دیزنی اجاره کردند. هم چنین ویرجینیا دیویس را به استودیوِ جدیدشان دعوت و دو کارمند هم برای طراحی و نقاشی روی سلولویدهای تولید کارتون استخدام کرد.

پوستر Alice Comedies

برای شروع کار حرفه‌ای فیلم‌سازی، والت به دوربین فیلم‌برداری حرفه ای نیز نیاز داشت ولی او هم چنان درگیر مشکلات مالی بود. پس مجبور شد تا دوربینی تقریبا کهنه برای شروع کار اجاره کند. روی اُ اپراتور دوربین بود و والت وظیفه‌ی ساخت انیمیشن را داشت. پس از مدتی انها قادر شدند در ۱۶اکتبر۱۹۲۳، استودیوِ رسمی خود به‌نام استودیوِ کارتون برادران دیزنی (Disney Brothers Cartoon Studio) را افتتاح کنند.

 

انیمیشن الیس در سرزمین عجایب :

اولین محصول رسمی استودیوِ برادران دیزنی، Alice Comedies  بود و آن‌ها پس از تولید، به‌دنبال پخش‌کننده‌ای مناسب برای آن بودند. مارگارت جی. وینکر، پخش‌کننده‌ی کارتون در نیویورک بود که تصمیم گرفت تا با آن‌ها قرارداد ببندد. استودیوِ برادران دیزنی متعهد شد که ۱۲ سری از برنامه‌های آلیس را به انها تحویل می‌دهد.

در ۲۶دسامبر۱۹۲۳، استودیوِ دیزنی اولین سری را با نام Alice’s Day at Sea تولید و ۱۵۰۰ دلار درامد بدست اورد. بعد از این دستاورد والت به دنبال این رفت که بتواند رویای خودش یعنی انیمیشن (آلیس در سرزمین عجایب) را محقق کند. در فوریه‌ی۱۹۲۴ به دفتر جدیدی در یکی از آژانس‌های املاک سابق در خیابان  Kingswell  نقل ‌مکان کردند. از اولین انیماتور های این شرکت میتوان به رولین همیلتون اشاره کرد. والت از اوب ایورکس و نیز خانواده‌اش خواست تا به کالیفرنیا مهاجرت کنند و در استودیوِ برادران دیزنی مشغول به کار شود. آن زمان، والت شروع به نوشتن فیلم‌ نامه برای انیمیشن‌ها کرد و کارهای اصلی انیماتوری را اوب ایورکس انجام میداد. در دسامبر۱۹۲۴، والت دو فرد تأثیرگذار در تاریخ انیمیشن آمریکا یعنی هیو هارمن و رودولف ایزینگ را استخدام کرد.که بعدها موفق به تاسیس استودیوهای انیمیشن‌سازی Warner Bros و Metro-Goldwyn-Mayer شدند. لیلیان باندز از دیگر کارمندان این شرکت بود که به عنوان نقاش انیمیشن به انها پیوست.

استودیوِ برادران دیزنی از داون اودِی و مارجی جی برای بازی سریال مشهورشان دعوت کردند. تمرکز اصلی آن سریال‌ها، بیشتر بر شخصیت‌های انیمیشنی بود؛ همین علت باعث شد که به‌ مرور محبوبیت خود را ازدست بدهند. در سال ۱۹۲۷، سریال آلیس در سرزمین عجایب محبوبیتش را ازدست داد.

 

 

اسوالد؛ خرگوش خوش‌‌شانس :

اسوالد، خرگوش خوش‌شانس

در سال ۱۹۲۶، چارلز مینتس، تهیه‌کننده‌ی مشهوری بود که از استودیوِ دیزنی درخواست تا شخصیتی انیمیشنی برای تمامی سریال‌های کارتونی Universal Pictures طراحی کند. شرکت والت نیز شخصیت اسوالد را طراحی کرد و ۲۶ قسمت انیمیشن با حضور این شخصیت ساخته و پخش شد.می توان گفت که این پروژه یکی از برنامه‌های موفق‌ استودیوِ والت بود که در مدت زمان کوتاهی به شهرت رسید.

در فوریه‌ی۱۹۲۸، والت برای  افزایش قیمت انیمیشن‌های اسوالد با مینتس به نیویورک رفت تا وارد مذاکره شود. درنتیجه ، تهیه‌کننده به او پیشنهاد داد تا هزینه‌های تولید وحتی قیمت را نیز ۲۰ درصد کمتر کند. والت این پیشنهاد چارلز را نپذیرفت.

اختلافِ ‌نظر با چارلز، باعث ایجاد شرایط سخت برای والت شد.از جمله مشکلات والت این بود که شخصیت اسوالد در مالکیت یونیورسال بود و انیماتورهایی مثل فریز فرلنگ، کارمن مکسول، هیو هارمن و رودی ایزوینگ نیز طرف قرارداد با آن شرکت بودند. نتیجه ی این اختلاف‌ها باعث ترک بسیاری از انیماتورهای استودیوِ دیزنی شد و تنها ایورکس پدرکنار دیزنی ماند. نکته بسیار مهم اینکه با وجود این مشکلات واتفاقات آن‌ها با همکاری یکدیگر میکی ماوس را طراحی کردند که یک دستاوردی تاریخی برای والت و استودیوِ دیزنی رقم خورد.

 

 

 

میکی ماوس :

اولین نما از میکی ماوس

در سال ۱۹۲۵ هیو هرامن  در استودیوِ لفوگرام، شخصیتی را از روی موشی اهلی طراحی کرده بود. همین باعث شد که تیم جدید دیزنی میکی‌ ماوس را خلق کنند. والت دیزنی ابتدا نام «مورتیمر ماوس» را برای شخصیت جدید خود انتخاب کرده بود اما لیلیان پیشنهاد کرد تا نام شخصیت به «میکی» تغییر کند. در نهایت ایورکس طراحی‌های اولیه‌ی موش مشهور دیزنی را شروع کرد و پس از طراحی، والت تا سال ۱۹۴۷، به‌عنوان صداپیشه‌ی میکی ماوس فعالیت داشت.

در ۱۵می۱۹۲۸، استودیوِ دیزنی برای اولین ‌بار میکی ماوس را در کارتون کوتاه آزمایشی به ‌نام Plane Crazy نشان ‌داد. ولی متاسفانه مخاطبان اولیه، شخصیت جدید را نپذیرفتند. والت برای معرفی میکی ماوس تلاش های فراوان کرد و مثلا بار دیگرآن را در انیمیشنی کوتاه به‌نام The Gallopin Gaucho نمایش داد. او در پیداکردن پخش‌کننده برای کارتون شخصیت جدیدش با مشکلاتی روبه رو شد و درنهایت، آن فیلم پخش نشد.

 

والت با وجود تمام شکست ها باز هم ناامید نشد و برای شخصیت ماوس بسیار وقت میگذاشت و برای نمایش میکی موس دوباره تلاش کرد.

پس در سال ۱۹۲۸، او در انیمیشنی به ‌نام Steamboat Willie مجددا میکی را معرفی کرد. پت پاورز کارآفرینی بود که به درخواست والت پخش کارتون جدید را پذیرفت.هم چنین او یک دستگاه سینوفون نیز به استودیوِ دیزنی فروخت تا کار صداگذاری و موسیقی انیمیشن جدیدشان با کیفیت بهتری پیش برود. پس از انجام این قرارداد، انیمیشن‌های قبلی با حضور میکی‌ ماوس نیز دوباره و این دفعه با موسیقی متن پخش شدند.

موفقیت شخصیت میکی ماوس زمینه‌ ساز موفقیت‌های بعدی برای والت و شرکتش شد. آن‌ها ۷۵ قسمت انیمیشنی کوتاه با نام Silly Symphony را براساس آن شخصیت ساختند و شرکت Columbia Pictures قرارداد پخش آن را امضا کرد. تا سال ۱۹۳۲، شخصیت میکی به شهرت و محبوبیت زیادی رسید.

 

اولین جایزه‌ی اسکار :

در سال ۱۹۳۲، یکی از دانشمندان و مهندسان آمریکایی به ‌نام هربرت توماس یک دوربین‌های جدید وبسیار حرفع ای به نام تکنی‌کالر را ساخت و برای اولین استفاده به والت دیزنی مراجعه کرد. آن‌ها با دوربین جدید، انیمیشن جذاب والت با نام Flowers and Trees را به‌صورت رنگی بازسازی کردند. که باعث موفقیت بزرگ، یعنی جایزه‌ی اسکار انیمیشن را رقم زد. پس از آن، قسمت‌های بعدی سریال Silly Symphony نیز به‌صورت رنگی تهیه و پخش شد. انیمیشن‌های رنگی باعث ایجاد در امد زیادی برای والت شد. او نام استودیوِ فیلم‌سازی خود را به Walt Disney Productions تغییر داد وسپس در سال ۱۹۳۳، انیمیشنی کوتاه به ‌نام The Three Little Pigs   را پخش کرد که باعث گرفتن دومین جایزه ی اسکار برای والت شد.

در سال ۱۹۳۵، والت دیزنی برای توسعه‌ی کسب‌وکارش ،آزمونی استخدامی برگزار کرد. به این صورت که او برای استخدام انیماتور، امتحان طراحی درنظرگرفت که ۶ هزار درخواست برای او ارسال شد. که تنها ۳۰ نفر پذیرفته شدند که فقط ۱۰ نفر به شغل در استودیوِ دیزنی رسیدند و چون اکثر آنان انیماتورهای حرفه‌ای نبودند، والت شخصا به آن‌ها آموزش می‌داد تا متخصص شوند.

 

 

سفید برفی و هفت کوتوله :

روی اُ دیزنی هزینه‌ی ساخت انیمیشن بلند و رنگی «سفیدبرفی و هفت کوتوله» را ۵۰۰،۰۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بود و از اینده ی آن می‌ترسید.میتوان به طور حدودی گفت که این هزینه تقریبا دوبرابر کل هزینه‌ی سالیانه‌ی تولید در استودیوِ دیزنی بود.

والت دیزنی درکنار هفت کوتوله‌ی مشهور

 

سفید برفی و هفت کوله

انها قادر به تامین ساخت فیلم بلند نبودند. آن‌ها برای گرفتن وام، تلاش کردند .هم چنین برای نشان‌دادن ر موفقیت زیاد سفید برفی، دمویی کوتاه از آن را برای سرمایه‌گذاران آماده وارسال کردند. در نتیجه ی این تلاش ها، آن‌ها به دیزنی اعتماد کردند و پس از ۳ سال کاربی وقفه، انیمیشن بلند آماده شد و RKO Radio Pictures هم مسئولیت پخش آن را برعهده گرفت.

هزینه‌ی تولید فیلم ،بسیار بیشتراز مقدار تخمین زده شد و به‌حدود ۱،۵۰۰،۰۰۰ دلار رسید.بالاخره در سال ۱۹۳۷، سفید برفی اکران شد و مخاطبان به‌خوبی از آن استقبال کردند. این پروژه سودی ۸،۰۰۰،۰۰۰ دلاری برای دیزنی و شرکتش به‌همراه داشت که معادل ۱۳۲،۰۰۰،۰۰۰ دلار امروزی است.

با وجود شکست های زیادی که والت تجربه کرده بود، باز هم به تلاش های بی وقفه اش ادامه داد ودر نهایت، فروش چشمگیر «سفیدبرفی و هفت کوتوله» او را به فردی ثروتمند تبدیل کرد.

والت دیزنی پس از موفقیت‌های بزرگ در صنعت انیمیشن، علاقه‌ی شدیدی به تولید فیلم پیدا کرد.اولویت اوتولید فیلم بود زیرا از این کار بسیار لذت می برد و موفقیت ودرامدهای مالی جز هدف های بعدی او محسوب میشود و اکثر درامدش را صرف علاقه مندی های هنری اش می کرد. میتوان به این صورت توصیف کرد که او دیزنی پول را «ابزار کار» می‌دید.

 

جنگ جهانی دوم و دوران بعد از جنگ :

انیمیشن‌های بعدی والت دیزنی هرکدام نقشی بسیار مهم و اثر گذاری را در تاریخ صنعت ایفا کردند. پینوکیو (Pinochio) در سال ۱۹۴۰، فانتاسی (Fantasi) در سال ۱۹۴۰، بامبی (Bambi) در سال ۱۹۴۲ و پیتر پِن (Peter Pen) در سال ۱۹۵۳، همگی باعث شدند تا والت و استودیو‌ اوبیشتر از قبل به شهرت جهانی برسد.

اکثر تجهیزات استودیوِ دیزنی زمانیکه ایالات متحده‌ی آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد، در همکاری با ارتش آمریکا استفاده شدند. همکاری انها به این صورت بود که تیم دیزنی مسئول تولید فیلم ‌های آموزشی نظامی و هم چنین انیمیشن‌های تبلیغات جنگی بود. در سال ۱۹۴۳، آن انیمیشن جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را گرفت. ناگفته نماند که پس از جنگ، انیمیشن «سیندرلا» ساخته شد که بعد از “سفیدبرفی و هفت کوتوله”، مشهورترین انیمیشن بلند دیزنی نام گرفت.

 

 

 

ماجرای جذاب دیزنی لند :

 

اولین شهربازی دیزنی‌لند در‌حال‌ساخت

 

ایده‌ی ساخت شهربازی زمانی به ذهن والت رسید که دخترانش، یعنی دایان و شارون را به یکی از شهربازی‌های لس‌آنجلس برده بود. او برای توسعه ی ایده اش، از شهربازی‌های مختلفی در آمریکا و دانمارک و هلند بازدید کرد.

او از ساختن فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشنی خسته شده بود، پس تصمیم گرفت تا ایده ی جدیداش که ساخت پارک بازی بزرگ بود را محقق کند و نام دیزنی‌لند (Disneyland) را برای آن انتخاب کرد.

سرمایه‌گذاران شرکت می خواستند تا او را از سختی های مسیر اینده ی این تصمیم آگاه و حتی منصرف اش  کنند.. حتی روی اُ نیز از ایده‌ی والت استقبال نکرد و یقین داشت که ایده ی شهربازی بازدهی مالی ندارد.

والت دیزنی برای جذب سرمایه، تلاش های زیادی کرد و درانتها، به صنعت تلویزیون مراجعه کرد. والت بعد از پیگیری های فراوان توانست با شبکه‌ی تلویزیونی ABC قرارداد امضا کند. والت در ازای دریافت سرمایه‌ای ۵ میلیون دلاری، به ABC متعهد شد تا سریال انیمیشن‌های کوتاه میکی ماوس را ازطریق این شبکه پخش کند.

 

نمایش طرح دیزنی‌لند به مقام‌ها

 

 

پس از دریافت سرمایه از شبکه‌ی تلویزیونی ABC،‌ ۱۶ژوئیه‌ی۱۹۵۴مراحل ساخت شهربازی دیزی‌لند در زمینی به وسعت ۶۵۰،۰۰۰ مترمربع در کالیفرنیا شروع شد. مجموع سرمایه‌ی خرج‌شده در این پروژه ۱۷،۰۰۰،۰۰۰ دلار شد و درنهایت، در ۱۷ژوئیه‌ی۱۹۵۵، اولین دیزنی‌لند افتتاح شد. دیزنی‌لنددر مدت زمان کوتاهی  به نمادی برای آمریکا تبدیل شد. آمار افرادی که تا همین سال‌های اخیر از دیزنی‌لند رفته اند، حدود ۱۷،۰۰۰،۰۰۰ نفر میشود.

والت دیزنی با بلندپروازی و تلاش بی وقفه اش توانست یکی از برندهای مشهور جهان شود؛ این شرکت علاوه ‌بر تولید برترین محصولات سرگرمی،خصوصا در حوزه‌ی انیمیشن، با بزرگ‌ترین شهربازی‌ها و نیز فروشگاه‌ها و عرضه‌کننده‌ی محصولات مربوط به این صنعت در جهان شهرت دارد.

 

۴ هزار نفر برای دیدن والت در جریان سفرش گِردهم آمدند

 

 

 

 

زندگی شخصی والت دیزنی :

والت و لیلیان در ۱۳ژوئیه‌ی۱۹۲۵ ازدواج کردند.لیلیان اولین فرزندش را در ۱۸دسامبر۱۹۳۳ به‌دنیا آورد که نام او رادایان ماری دیزنی انتخاب کردند. این زوج به‌دلیل مشکلات ناباروری لیلیان، در ۳۱دسامبر۱۹۳۶، تصمیم گرفتند تا دختری به‌نام شارون را به فرزندی بپذیرند. دایان دیزنیبعد از ازدواج و شروع کسب‌ وکاربا همسرش، در جایگاه هم‌بنیان‌گذارتوانست تا موزه‌ی خانوادگی والت دیزنی را تأسیس کند.

 

مدیریت والت واختلاف با کارمندانش :

والت رهبری مدیری توانمند و شایسته بود. او به مراحل استخدام و جذب نیرو در شرکتش بسیار اهمیت می داد. تمام کارها در استودیو دیزنی دقیق و با برنامه بود. همین روندها و استانداردهای سخت گیرانه، استخدام و جذب نیروهای حرفه‌ای را برای او و تیمش در بسیاری از مواقع دچار مشکل می‌کرد.

با وجود داشتن قابلیت های زیاد والت در مدیریت ورهبری اما  برخی از کارمندانش از او ب انتقاد می‌کردند. مثلا، بسیاری از هنرمندان استودیو می خواستندتا کپی‌رایت آثار به‌ نام خودشان ثبت شود، درصورتی‌که والت مالکیت معنوی تمام آثار را به استودیو متعلق می‌دانست. حتی یکبار هم درگیری‌هایی در مورد این قضیه بوجود امد. انقدر ادامه یافت که مقام‌های دولتی برای برطرف کردن درگیری‌ها وارد شدند.

 

افتخارات و جوایز والت دیزنی :

والت دیزنی ۵۹ نامزدی جایزه‌ی اسکار را در کارنامه‌‌اش بر جای گذاشت که ۲۲ نامزدی به گرفتن جایزه منجر شد. او ۳ بار نیز نامزد گلدن‌گلوب شد که جایزه‌ای دریافت نکرد. ۴ نامزدی جایزه‌ی امی و یک پیروزی نیز از جمله دستاورد های این اسطوره‌ی رسانه در تلویزیون بود. بسیاری از فیلم‌های او و استودیوِ دیزنی در کتابخانه‌ی کنگره‌ی آمریکا و هم چنین آرشیو ملی فیلم این کشور به ‌عنوان آثاری ارزشمند با نشانه‌های فرهنگی و تاریخی و اجتماعی مهم نگه‌داری می‌شوند. در سال ۱۹۶۰، نام والت دیزنی در پیاده‌روِ مشاهیر هالیوود ثبت شد. هم چنین  دو ستاره برای صنعت فیلم و  تلویزیون به او تعلق گرفت. حتی میکی ماوس نیز به‌عنوان شخصیتی تاریخی ومحصر به فرد در این پیاده‌رو ،ستاره‌ی اختصاصی‌اش را دریافت کرده است.دیگر اینکه تالار افتخارات تلویزیون و تالار افتخارات کالیفرنیا و پیاده‌روِ ستارگان آنهایم نیز میزبان نام والت دیزنی هستند.

موزه‌ی والت دیزنی بیش از ۹۵۰ جایزه و دیپلم افتخار را از سرتاسر جهان دریافت کرده است. او در سال ۱۹۳۵، نشان شوالیه‌ی فرانسه و در سال ۱۹۵۲ نیز، بالاترین نشان افتخاری این کشور را توانست دریافت کند. هم چنین او دارای جوایز ملی متعدد دیگری از کشورهایی همچون برزیل و مکزیک و تایلند نیز به دیزنی بود. از دیگر جوایز مهم‌ این اسطوره‌ی انیمیشن در وطنش، مدال طلای کنگره و مدال افتخار آزادی رئیس‌جمهور است.

مفهوم و تاریخچه لوگو والت دیزنی :

اولین لوگوی دیزنی، تصویری از میکی موس که مشهورترین شخصیت والت دیزنی است، با پس زمینه سیاه بود. در طراحی لوگو والت دیزنی، عبارت های والت دیزنی و سرگرمی خانگی در زیر تصویر میکی موس قرار گرفته بودند.


در سال 1995، والت دیزنی، لوگو جدید خود را که هم اکنون نیز عنصر اصلی لوگوی فعلی این شرکت است یعنی قلعه ی سیندرلا، را معرفی کرد.

لوگوی جدید شرکت متحرک بود به این شکل که یک توپ با نور سفید رنگ که به صورت ستاره دنباله داری، قوسی شکل از پشت قلعه نمایان می شد. این لوگو دارای پس زمینه آبی تقریبا پررنگ و قلعه ای که دارای سایه روشن تری از آبی با ظاهری ساده بود.

بعدها با ورود والت دیزنی به صنعت فیلم، نوشته ی Walt Disney Pictures نیز به لوگو اضافه شد.

در سال 1937 لوگوی اصلی تنها اسم بنیانگذار شرکت بود که با فونتی خلاقانه نوشته شده بود. نکته ی جالب در مورد طراحی لوگو این بود که علارغم فونت زیبای آن، همچنان خوانا مانده است ولی تنها نکته ی مشکل ساز این لوگو در حرف t در کلمه والت بود که میتوان آن را با حرف y اشتباه گرفت.

در سال 1948 نسخه ی دیگر این لوگو طراحی شد اما فونت آن به اندازه قبلی خوانا نبود البته این لوگو ساده و شیک به نظر می رسید.

در سال 1972، طراحان همان سبک اصلی لوگو را در نظر گرفتند و تغییراتی در آن نظیر افزایش خوانایی بهتر کلمه Walt Disney، اعمال کردند. همچنین کلمه ی Productions با فونت sans serif به لوگو اضافه شد.

در سال 1983، کلمه ی Walt Disneyبدون تغییر باقی ماند ولی کلمه Pictures جایگزین کلمه Productions شد. تیم طراحی از فونت serif برای کلمه Pictures استفاده کرد و سایز فونت کمی بزرگتر شد.

در سال 1985، قلعه سیندرلا در لوگوی قبلی بالای کلمات Walt Disney و Pictures طراحی شد ولی این کلمات تغییری نداشتند. کلمه ی Pictures فونت خود را حفظ کرد ولی در مقایسه با طراحی لوگو قبلی سایز نوشته بزرگتر شده بود.

در سال 2006، قلعه سیندرلا اصلاح و با جزئیات بیشتری که شامل برج ها و اتاق های درخشان می شد، طراحی شد. قلعه در ورژن رنگی لوگو بسیار زیبا به نظر میرسد و در آخر کلمه یWalt Disney Pictures در مقایسه با قلعه، کوچکتر طراحی شدند.

لوگوی فعلی

لوگوی فعلی والت دیزنی، عناصر اصلی لوگوی قبلی خود را حفظ کرده است، اما از شروع تاسیس شرکت، لوگو تغییرات زیادی کرده بود. لوگوی جدید برای بار اول در فیلم دزدان دریایی کارائیب معرفی و ظاهر شد. لوگوی امروزی والت دیزنی دارای جزئیات بیشتری است در آن تمام عناصر معماری به صورت سه بعدی به نظر می رسند.

 

سمبل لوگو والت دیزنی :

لوگوی والت دیزنی از تاریخچه ای غنی برخوردار است. این لوگو سمبل سحر و جادو از قلمرو پریان است؛ زیرا این شرکت تولید کننده فیلم های هیجان انگیز پری و خیالی است.

مرگ والت دیزنی :

والت دیزنی  که عموم جامعه را به انیمیشن علاقه‌مند کرده بود در ۱۵دسامبر۱۹۶۶ و در ۶۵ سالگی ازدنیا رفت. دلیل مرگ او را نوعی بیماری دستگاه گردشِ‌خون بیان کرده‌اند.

 

17 پاسخ
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    میشه نتیجه گرفت که اگر هرچقدرهم شکست بخوریم، ولی باز هم تلاش کنیم، در اینده موفقیت بی نظیری در انتظارمون هست.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *