پورشه

فردیناند پورشه در 3 سپتامبر 1875در شمال باهمیا متولد شد.امروزه این شهر بخشی از کشور جمهوری چک می باشد. او فرزند سوم خانواده بود.پدرش به نام آنتون پورشه، جز یکی از تعمیرکاران حرفه‌ای بدنه‌ی خودرو بود.

از سنین کم، فردیناند علاقه ی خود را به حوزه ی مکانیک نشان داد.او به پدرش کمک میکرد و در تلاش بود تا بتواند به خوبی تجربیات و اموزه های پدرش را یاد بگیرد. همزمان در کلاس‌های شبانه‌ی مدرسه‌ی فنی سلطنتی در رایشنبرگ ثبت نام کرده بود.پورشه در 18 سالگی در شرکت Béla Egger Electrical در شهر وین مشغول به‌کار شد.در کنار کارش، تحصیلات خود را ادامه داد. در این مدت توانست موتور هاب الکتریکی را گسترش دهد.

 

زندگی شخصی پورشه :

سال 1903،  پورشه با Aloisia Johanna Kaes ازدواج کرد.حاصل ازدواج شان،یک پسر به اسم Ferdinand Anton Ernst Porsche و یک دختر به نام Louise Hedwig Anna Wilhelmine  Piëch  بود. فری پورشه که نقش بسیار موثری در برند پورشه داشت، در 27 مارس سال 1998 از دنیا رفت. آنا پورشه نیز با آنتوان پیچ ازدواج کرد.

 

 

 

شروع کار فردیناند پورشه :

پورشه در سال 1898 ، در شرکت Jacob Lohner & Company مشغول به کار شد.این کشور در ان سال ها برای پادشاهان کشورهای اتریش، سوئد، بریتانیا و رومانی کالسکه می ساخت. در همین سال اولین طراحی این شرکت، Egger-Lohner بود.جالب است که بدانیم، پورشه روی همه ی قطعات مهم این وسیله‌ی نقلیه، کد P1 را حک کرده بود تا به عنوان اولین طراحی پورشه شناخته شود.

ساخت اولین خودرو هیبریدی :

در سال 1901، خودروی هیبریدی Lohner-Porche Mixte را طراحی کرد و ساخت. این خودرو دارای یک موتور احتراق داخلی بود. نحوه ی کارش به این صورت بود که این موتور به یکسری از ژنراتورهایی وصل بود که میتوانست برق لازم برای موتورهاب های این ماشین را ساپورت کند. در واقع محل قرار گیری این موتورها در وسط خودرو بود و بدون وجود هیچ واسطه ای شروع به حرکت می کرد.طراحی این خودرو بسیار دقیق انجام شده یود. حتی یک باتری کوچک پشتیبان نیز برایش قرار داده بودند و این اولین خودروی هیبریدی بود.

پورشه، خودروهای مختلفی را ساخت  و حتی در سال 1901 توانست با یک خودروی هیبریدی، برنده ی مسابقات رالی بشود. در سال 1902 به سربازی رفت ودر انجا راننده ی شاهزاده ی ارشد اتریش بود.

 

در سال 1905، اتفاق بسیار خوبی برای او افتاد این بود که توانست جایزه‌ی Potting به عنوان برترین مهندس خودروساز اتریش را دریافت کرد.

در سال 1906، او وارد شرکت آسترو دایملر شد. نام یکی از مشهورترین خودروهایی که در همان سال طراحی کرد، شاهزاده هنری بود.البته نام اصلی آن Modell 27/80 بوده است. از جمله مشخصات فنی میتوان به 85 اسب بخار بودنش اشاره کرد.

با کسب موفقیت های مختلف توسط پورشه، در نهایت به عنوان مدیریت ارشد شرکت دایملر انتخاب شد. هم چنین با توجه به دستاوردهای پورشه ، دانشگاه فناوری وین به یک دکترای افتخاری اهدا کرد.در سال 1922، پورشه یکسری خودرو طراحی کردکه در 43 مسابقه از 53 رقابت خود توانستند پیروز شوند و مقام کسب کنند. در نهایت در سال 1923، از این شرکت استعفا داد.

در سال 1924، شرکت موتورسازی دایملر در اشتوتگارت، پورشه را در سمت مدیر فنی قرار داد. در همین سال مجددا یک دکترای افتخاری و از دانشگاه اشتوتگارت گرفت. خودروهای مسابقه ای که پورشه در ان زمان ها طراحی می کرد، دارای سوپرشارژ بودند.

در سال 1926، موتورسازی دایملر و شرکت Benz & Cie با هم شریک شدند و شرکت Daimler-Benz را راه اندازی کردند. اولین محصولات این شرکت را به نام مرسدس بنز تولید کردند.

 

در سال 1929 هم پورشه از این شرکت استعفا داد.در خودروسازی Steyr مشغول به کار شد. در سال 1930،  کسب و کار پورشه کمی دچار بحران شد.

راه اندازی شرکت پورشه :

پورشه در 1931 شرکت مشاوره‌ای خود را با عنوان  Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH افتتاح کرد.او در شرکتش خدمات طراحی و مشاوره‌ی موتور و خودرو ارائه می داد.کمک های مالی او توسط  آنتون پیچ و آدولف روزنبرگر انجام می شد و همین باعث استخدام همکاران قدیمی مثل  Karl Rabe، Erwin Komenda و Franz Xaver Reimspiess  شد. فردیناند، فری پورشه را در همین شرکت مشغول به کار کرد.

 

فری پورشه

اولین درامد این شرکت از طراحی خودرو برای شرکت Wanderer بود و به علت مهارت  و دانش بالای ان ها، پروژه های زیادی به ان ها پیشنهاد می شد.اینجا بودکه پورشه تصمیم گرفت تا خودروهای خودش را طراحی کند.خودرو مفهومی، اولین طراحی اش بود. از انجایی که هزینه هایی زیادی داشت، یک وام از بیمه ی عمرش گرفت اما پاسخگوی همه ی نیازهای مالی نبود. از این جهت، شرکت Zundapp به عنوان اسپانسر وارد این پروژه شد و پس از مدتی به شراکتش ادامه نداد و شرکت NSUساپورت مالی این پروژه را به عهده گرفت ولی به خاطر هزینه های زیاد نتوانست همکاری خود را با شرکت پورشه ادامه دهد.

به علت مشکلات مالی، شرکتی زیرمجموعه با نام Hochleistungs Motor GmbH توسط پورشه راه اندازی شد.اولین طراحی که توسط این شرکت انجام گرفت، خودرویی به نام P-Wagen بود.ویژگی اصلی این خودرو پیروی از قانون 750 کیلو گرم بود. یعنی وزن خودرو بدون راننده، روغن، سوخت، آب و تایرها 750 کیلوگرم شود و نباید بیشتر از این مقدار باشد.

در سال 1932، شرکت‌های خودروسازی Audi، DKW، Horch و Wanderer، شرکت Auto Union Gmbh را بوجود اوردند. انها یک هدف مشترک داشتند تا یک خودروی خاص تولید کنند. به همین دلیل با شرکت پورشه وارد مذاکره شدند.

 

 

 همکاری پورشه با هیتلر :

در سال 1934، هیتلر با شرکت پورشه قرارداد بست تا خودرویی به نام Volkswagen را تولید کند.در سال 1935 هم تولید این خودرو استارت خورد. اما بعد از طراحی نهایی خودرو، از این شرکت شکایت شد.زیرا بسیار شبیه طراحی‌های هانس لدوینکای شرکت Tatra بود. درنهایت با پرداخت خسارت، این شکایت برطرف شد.

Volkswagen

در سال 1934، فردیناند به خاطر خدمت های زیادی که به آلمان کرد، نه تنها نشان مهندسی بزرگ آلمان را گرفت، بلکه هیتلر به او تابعیت آلمانی را نیز اهدا کرد.

تولید انبوه :

فردیناند پس از پایان جنگ جهانی، به طور انبوه خودروی Beetle را در شهر وولفسبورگ تولید کرد.

برج های دوقلو فولکس واگن
پارکینگ طبقانی فولکس واگن :

این پارکینگ زیبا در نزدیکی کمپانی فولکس واگن قرار گرفته و فقط خودروهای صفر در انجا قرار دارد. هر برج پارکینگ 60 متر ارتفاع داشته و 400 اتومبیل را در خود جای می دهد. زمانیکه خریدار رنگ و مدل خودرو را انتخاب کرد، ان خودرو توسط آسانسور مخصوصی پایین می‌آید.

فردیناند پورشه به زندان رفت!!!!

در سال 1945، قرار شد تا پورشه فعالیت خودرو سازی اش را در فرانسه ادامه دهد. اما از انجایی که دولت فرانسه با پورشه بسیار اختلاف و مجادله داشت، انتوان پیچ، پورشه و پسرش را  به اتهام جنایت جنگی دستگیر کردند.

فری پورشه تا 7ماه در زندان بود و سپس ازاد شد. او بعد از ازادی، قرارداد ساخت یک خودروی مسابقه ای را بست و درامد حاصل باعث ازادی فردیناند پورشه شد.

ساخت خودرو با برند پورشه :

از 1946 به بعد، شرکت فردیناند خودرویی تحت عنوان Porsche 356 را به عنوان اولین خودرو برند پورشه در ایالت کارینثیا طراحی کرد. انها 49 خودرو تولید کردند که همه ی انها با دست ساخته شده بود.

شعار تبلیغاتی برند پورشه :

جایگزینی نیست.

 

لوگو پورشه :

لوگو پورشه نشان دهنده ی شهر اشتوتگارت است.اسب نشان دهنده ی مزارع اشتات، شاخ ها، خطوط قرمز و مشکی بخشی از نشان سلطنتی پادشاه وورتمبرگ است. امروزه اشتوتگارت که محل تولد مرسدس بنز هم به حساب می اید، به محلی برای ساخت خودروهای فوق العاده تبدیل شده است. سه ساقه گیاه، نمادی از منطقه «ورتنبرگ» هستند. تصویر اسب بکار رفته در نماد پورشه، مشابه نماد فراری است.

طرح رنگ کلی لوگوی پورشه، رنگ‌های پرچم آلمان را نشان می دهد.

بحران در کار :

در سال 1949 ، شرکت پورشه به علت تحریم های امریکا نمی توانستند از بانک ها اعتبار دریافت کنند. اینجا بود که فری پورشه برای ساماندهی به این مشکلات با فولکس واگن وارد مذاکره شد.از همین جهت توانست تا برای شرکتش مجددا اعتبار کسب کند.در طی گذشت 17سال، تعداد 78 هزار دستگاه از Porsche 356 ساخته شدند. در سال 1950، کارخانه ی فولکس توسط فردینالد مورد بازدید قرار گرفت.

 

حقایقی جالب در مورد برند پورشه :
  • دو سوم تمام محصولات پورشه تولید شده تا کنون سالم مانده اند. تقریبا تمامی آن ها هنوز هم کار می کنند. این موضوع نشان دهنده کیفیت افسانه ای آلمانی محصولات پورشه است…

  • پورشه 911 از جمله معروف ترین محصولات این برند می باشد. این خودرو به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است و نسبت به نمونه ی اولیه ی خود بسیار پیشرفته تر می باشد. طرح اصلی ان انقدر از تمام لحاظ محبوب واقع شد که برای 48سال ثابت باقی ماند. این خودرو جز پرفروش ترین ابر خودروی تولید انبوه در جهان بوده است.
  • اولین بیتل شرکت فولکس واگن در خانه ی فردیناند پورشه ساخته شد.
  • مدل‌ خودروهای 356 ، به مدت 2 سال در یک کارخانه‌ی چوپ‌بری در کشور اتریش تولید شدند.

 

  • استفاده از خودروهای پورشه در پلیس هلند :

 

  • بیش از ۳ میلیون زنبورعسل در کارخانه تولید عسل پورشه، در شهر لایپزیگ آلمان، زندگی می‌کنند. زمینی به مساحت حدود ۴۰.۴ هکتار با درخت‌های زالزالک، لیمو و اقاقیای سیاه برای زنبورهای عسل پورشه می باشد. تا هر سال بیش از یک تن عسل تولید کنند. عسل‌ پورشه فقط در فروشگاه‌های مرکزی پورشه فروخته می‌شود.

 

سخنانی از فردیناند :
  • اگر فردی هیچ گاه شکست نخورد، پس هیچ گاه شکستی نخورده است.
  • تغییر آسان است، اما بهبود و توسعه دادن بسیار دشوار است.
  • من نتوانستم خودروی اسپورت مورد علاقه‌ام را پیداکنم، پس آن را ساختم.
مرگ فردیناند پورشه :

در سال 1950، فردیناند دچار سکته‌ی مغزی شد و نهایتا در 30 ژانویه‌ی 1951 از دنیا رفت.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *