بیوگرافی ایلان ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

کودکی ونوجوانی:

ایلان ریو ماسک در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ در پرتوریا، آفریقای جنوبی متولد شد.او فرزند ارشد یک خانوادهٔ ۵ نفره بود. پدر وی، اِرول ماسک متولد آفریقای جنوبی و بزرگ شدهٔ انگلیس، مهندس برق و مادر کانادایی – انگلیسی وی به اسم مِی ماسک متخصص رژیم غذایی و مدل بود.

نام برادر کوچکترش کیمبال (متولد ۱۹۷۲) و یک خواهر کوچکتر به اسم توسکا (متولد ۱۹۷۴) دارد. ایلان ماسک زمان بچگی خود را در آفریقای جنوبی سپری کرد. ماسک ۱۰ سال داشت که پدر و مادر اواز یکدیگر جدا شدند و ایلان اکثر وقت ها را با پدرش در آفریقای جنوبی زندگی می کرد.

او بیشتر اوقات در حال رویا پردازی بود درحدی که اگه کسی با او حرف میزد حتی یک کلمه هم نمیشنید. به جای بیرون رفتن و بازی با دوستان، به کتابخانه میرفت و اغلب کتاب‌های علمی میخواند. مثل کتاب راهنمای سفر مجانی به کهکشان که تاثیرگذارترین کتاب در او بود، کتاب های طنز و بازی سیاه چال و اژدها را میتوان اشاره کرد. او گوشه گیر و درس خوان بود؛ به همین دلیل مورد ازار و اذیت هم کلاسی هایش قرار می گرفت. نخستین خصوصیات انسان های منفی مسخره کردن و دست انداختن دیگران است. این آدم ها بسیار خطرناکند زیرا می توانند رویاهای شما را بکشند و از بین ببرند.یکی از بدترین موارد این آزار و اذیت‌ها این بود که ماسک را از پله‌های مدرسه به پایین انداختند و سپس او را به قدری کتک زدند که ماسک هوشیاری خود را از دست داد و در بیمارستان بستری شد.به همین دلیل در سن ۱۵ سالگی به کلاس های آموزش کاراته و کشتی رفت تا بتواند از خود دفاع کند.

در ۱۰ سالگی از والدین خود یک کامپیوتر مودور وی آی سی- ۲۰ را هدیه گرفت وپس از اشنایی با کامپیوتر، متوجه علاقه ی خود به برنامه نویسی شد. وقتی ۱۲ سالش شد توانست اولین بازی کامپیوتری خود را بسازد. این بازی به زبان بیسیک بود و بلستر (‌Blaster) نام داشت. جالب اینجا است که مجله‌ی PC and Office Technology‌ این بازی را با قیمت ۵۰۰ دلار از او خرید. بازی ساخته شده توسط ایلان ماسک نوجوان، موضوع فضایی-موشکی داشت.

ایلان ماسک (نفر دوم از سمت چپ) به همراه برادرش کیمبال (نفر دوم از سمت راست) و پسرعموهایش (مؤسسان سولارسیتی) در پرتوریا

پس ازاتمام دوران دبیرستان، ماسک در سال ۱۹۸۹برای اینکه به سربازی نرود، از طريق خویشاوندان مادرش به کانادا مهاجرت کرد. او درباره‌ی خدمت سربازی می‌گوید:

”  من با خدمت نظامی مشکلی ندارم؛ اما به نظرم خدمت در ارتش آفریقای جنوبی و سرکوب سیاه‌پوستان، روش خوبی برای گذراندن زمان نیست.”

پس از دریافت حق شهروندی کانادا به مونترال رفت.در ابتدا شغل کم درامدی داشت و میتوان گفت در حدود یکسال بود که از نظر مالی بسیار ضعیف شده بود.

 

سال‌های دانشگاه :

در سن ۱۹ سالگی ماسک برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه کوئینز ایالت اونتاریوی کانادا پذیرفته شد. او همزمان با تحصیل ،کار برنامه نویسی را تخصصی تر تعلیم می دید. ایلان ماسک تعریف می کند که آن ایام از دشوار ترین روزهای زندگی اش بوده است؛ برخی شب ها از شدت گرسنگی به خواب می رفت. با این که روزهای بسیار سختی داشت ولی در قلب خود رویاهای بزرگی را می پروراند. همین امر سبب شد به سختی تلاش کند و درس بخواند و موفق به گرفتن بورسیه از کشور آمریکا بشود.  او پس از گذشت دو سال از تحصیل  خود، به دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا منتقل شد و ان جا درسن24 سالگی موفق به اخذ دو مدرک کارشناسی فیزیک و اقتصاد شد.

 

در سال ۱۹۹۵ ماسک به کالیفرنیا رفت تا دوره‌ی دکترای خود را در زمینه‌ی فیزیک کاربردی و علم مواد در دانشگاه استنفورد آغاز کند؛ اما بعد از گذشت تنها دو روز ، تصمیم گرفت از ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه انصراف بدهد؛چون میخواست با تمرکز بیشتری ایده‌های کارآفرینانه‌ی خود در زمینه‌های اینترنت، انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری‌های فضایی را دنبال کند.در سال ۲۰۰۲ موفق شد شهروندی ایالات متحده را به دست بیاورد. به این ترتیب، او سه تابعیت آفریقای جنوبی، کانادا و آمریکا را به‌صورت هم‌زمان داشته باشد.

 

اولین پروژه ی کاری:

ایلان ماسک پس از اینکه متوجه شد بستر برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی فراهم شده است و کسب و کارهای اینترنتی نوپا به شدت در حال رشد هستند تصمیم گرفت اولین کسب و کار اینترنتی خود را در سال ۱۹۹۵ به کمک برادرش کیمبال ماسک با سرمایه‌ی ۲۸ هزار دلاری پدرشان شرکت نرم‌افزاری و اینترنتی Zip2 را تأسیس کنند. شرکت آن‌ها راهنمای اینترنتی با نام «City Guid» را در اختیار صنعت چاپ روزنامه قرار می‌داد.شرکت شان به سرعت به موفقیت های خوبی رسید. شرکت zip2 محتواهای مورد نیاز سایت هایی مانند: نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون و… را تامین می‌کرد.

با اینکه ایده و سرمایه‌ی اولیه‌ی Zip2 از ایلان بود اما هیئت مدیره‌ی شرکت هرگز نگذاشتند تا او به عنوان رییس شرکت انتخاب شود.به همین دلیل در سال ۱۹۹۹، شرکت کامپیوتری «کامپک» (Compaq)، شرکت Zip2 را با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار نقد و ۳۴ میلیون دلار سهام خرید. حدود ۷ درصد از هزینه‌ ی خرید (برابر با ۲۲ میلیون دلار) به شخص ایلان ماسک رسید که باعث شد قبل از رسیدن به سن ۳۰ سالگی میلیونر شود و هم چنین برای پروژه‌های بعدی خود پول کافی داشته باشد.

 

راه اندازی پی پال :

ا یلان ماسک در سال ۱۹۹۹، شرکت X.Com را تاسیس کرد. این شرکت در زمینه‌ی خدمات مالی آنلاین فعالیت می‌کرد. یک سال بعد، این شرکت با «کانفینیتی» (Confinity) ادغام و سرویس معروف «پی‌پال» (PayPal) متولد شد. ماسک با اعضای هیئت مدیره در مورد انتقال زیرساخت‌های مبتنی بر یونیکس شرکت به ویندوز،اختلاف های زیادی داشتند وهمین موضوع باعث برکناری ازمقام ریاست شد و به عنوان عضوی از هیئت مدیره به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۲۰۰۲ هم فروشگاه اینترنتی eBay، شرکت PayPal‌ را با قیمت ۱٫۵ میلیارد دلار که از این میزان، ۱۶۵ میلیون دلار به ایلان ماسک رسید را تصاحب کرد. در آن هنگام ۱۱ درصد سهام PayPal به ایلان ماسک تعلق داشت.

 

اهداف فضایی ایلان ماسک :

در سال ۲۰۰۱ ماسک تصمیم گرفت تا به سراغ علاقه‌مندی دیگرش یعنی فضا برود.به همین دلیل همراه دو تن از دوستان خود به مسکو رفت تا برای پروژه‌های فضایی خود تعدادی موشک قاره پیمای دست دوم از روسیه خریداری کند.اما روس ها به دلیل تازه کار بودن ماسک، مرتبا او را مورد تمسخر خود قرار میدادند. همین موضوع باعث شد تا ماسک و دوستانش مجبور شدند دست خالی به آمریکا بازگردند.

یک سال بعد ماسک به همراه مایک گریفین که تجربه‌ی کار برای CIA، ناسا، اوربیتال ساینس و چند شرکت و سازمان معتبر دیگر را در کارنامه‌ی خود داشت، برای خرید ۳ موشک قاره پیما به روسیه بازگشت.

ماسک متوجه شد که مواد خام مورد نیاز برای ساخت موشک تنها ۳ درصد قیمت آن را تشکیل می‌دهند و روس‌ها قیمت گزاف «۸ میلیون دلار برای هر راکت» مطالبه می‌کنند؛پس تصمیم گرفت خودش شرکتی برای تولید موشک‌های ارزان‌قیمت تأسیس کند و این‌گونه بود که سومین شرکت ماسک با نام «Space Exploration Technologies Corporation» یا به اختصار SpaceX، تأسیس شد.

نکته ی جالب توجه این است که با استفاده از مهندسی نرم‌افزار و طراحی ماژولار، اسپیس ایکس توانست هزینه‌ی پرتاب موشک را با مضربی از ۱۰ کاهش بدهد و همچنان به حاشیه‌ی سودی ۷۰ درصدی دست پیدا کند.بودجه ی لازم برای تاسیس اسپیس ایکس از سرمایه ی 100 میلیون دلاری حاصل ازپروژه های قبلی او بود. او درباره‌ی تأمین‌ بخش اعظم سرمایه‌ی شرکت‌هایش می‌گوید:

من همیشه از پول خودم در شرکت‌هایی که ایجاد می‌کنم، سرمایه‌گذاری کرده‌ام. فکر نمی‌کنم صرفا استفاده‌ی از پول مردم [در پروژه‌های شخصی] کار درستی باشد. نمی‌توانم از کسی بخواهم در چیزی سرمایه‌گذاری کند که حتی خود من حاضر نیستم در آن سرمایه‌گذاری کنم

به‌صورت هم‌زمان عنوان مدیر ارشد اجرایی (CEO) و مدیر ارشد تکنولوژی (CTO) این شرکت را نیز در اختیار دارد.

اسپیس ایکس راکت‌هایی با نام فالکون  و کپسول‌های فضایی با نام دراگون تولید می‌کند.

 

(ایلان ماسک در کنار کپسول دراگون، که از آن برای ارسال محموله به ایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده می‌شود.)

در سال ۲۰۰۸ ناسا با عقد قراردادی ۱.۶ میلیارد دلاری، وظیفه‌ی ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) طی ۱۲ پرتاب را به اسپیس ایکس سپرد. در همان سال موشک فالکون ۱ این شرکت اولین موشک خصوصی لقب گرفت که ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده است.

در سال ۲۰۱۲ نیز فضاپیمای دراگون این شرکت توانست عنوان «اولین فضاپیمای ساخت یک شرکت خصوصی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود» را به خود اختصاص دهد و تاریخ‌ساز شود.

یکی از اهداف مهم اسپیس ایکس، کاهش هزینه‌ی سفرهای فضایی با چند بار استفاده از راکت‌ها است. در روش سنتی پرتاب راکت به فضا، پس اتمام سوخت موشک، بدنه‌ی راکت در جو زمین رها می‌شود و اگردر حین سقوط در جو زمین نسوزد، در نهایت در اقیانوس سقوط خواهد کرد. از آنجایی که سوخت موشک تنها درصد کمی از قیمت نهایی ارسال کاوشگر و محموله به فضا را تشکیل می‌دهد و بخش اعظم هزینه مربوط به خود راکت است؛ حال اگر بتوان از راکت ها به طور مجدد استفاده کنیم، هزینه‌ی سفرها و اکتشافات فضایی چندین برابر کاهش پیدا خواهد کرد.

به همین منظور، اسپیس ایکس پس از بارها تلاش ناموفق، نهایتا در سال ۲۰۱۵ توانست یک موشک فالکون را در بازگشت از فضا با موفقیت روی یک شناور در میان اقیانوس فرود بیاورد تا بتواند در پروازهای بعدی مجددا از آن استفاده کند.

درسال ۲۰۱۳ هم این شرکت موفقیت دیگری کسب کرد و توانست به‌وسیله‌ی فالکن ۹، ماهواره‌ای را به مدار ماهواره‌های زمین ‌ثابت ارسال کند. این همان مداری است که در آن ماهواره‌های تلویزیونی قرار می‌گیرند.

 

در سال ۲۰۱۵ هم فالکن ۹ ماهواره‌‌ای موسوم به DSCOVR را روی مدار قرار داد. عملکرد این ماهواره، سنجش تاثیر تشعشعات خورشید روی  شبکه‌‌های برق و ارتباطات روی زمین بود.

 

لحظه‌ی پرتاب موشک فالکن ۹

 

ازدیگر اهداف اسپیس ایکس ایجاد کلونی در دیگر سیارات منظومه‌ی شمسی است. طبق گفته های ماسک، هدف نهایی اسپیس ایکس ایجاد تمدنی فضایی برای انسان‌ها است.ماسک قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ یک کلونی با جمعیت ۸۰ هزار نفر روی مریخ ایجاد کند. او در سال ۲۰۱۶ در این باره گفته بود اولین پرواز بزرگ ارسال محموله به مریخ در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد و پس از آن در سال ۲۰۲۴ اولین انسان‌ها برای سکونت به مریخ اعزام می‌شوند.

ماسک با تأثیر از آیزاک آسیموف، اکتشافات فضایی را قدمی مهم در گسترش تمدن بشری و جلوگیری از انقراض نسل بشر می‌داند. او در این باره می‌گوید:

یک سیارک یا آتشفشان غول‌آسا می‌تواند به‌راحتی نسل بشر را منقرض کند. ما همچنین با تهدیدهایی روبه‌رو هستیم که حتی دایناسورها نیز با آن مواجه نبودند: ویروس‌های مهندسی‌شده، سیاهچاله‌های کوچک ساخته‌شده به دست بشر، گرمایش جهانی یا حتی تکنولوژی‌های ناشناخته‌ای که هرکدام می‌توانند به‌راحتی منجر به پایان بشریت شوند. میلیون‌ها سال طول کشیده است تا بشر تکامل پیدا کند و ما ظرف ۶۰ سال گذشته توانسته‌ایم تسلیحات اتمی بسازیم که با استفاده از آن‌ها به‌صورت بالقوه می‌توانیم خودمان را کاملا از بین ببریم. دیر یا زود باید حیات را به فرای این گوی آبی و سبز گسترش دهیم یا با انقراض روبه‌رو شویم.

 

ماجراجویی ایلان ماسک درتسلا موتورز:

تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد و مارک ترپنینگ تأسیس شد. ماسک نیز در سال ۲۰۰۴ پس از سرمایه‌گذاری در این شرکت به عنوان رئیس هیئت مدیره، به آن ملحق شد. هم اکنون شرکت تسلا موتورز یکی از محبوب ترین شرکت های سازنده اتومبیل در جهان است که ایلان ماسک نیز به‌ عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیات مدیره‌ی تسلا موتورز فعالیت می‌کند.

تمرکز تسلا موتورز روی طراحی و تولید خودروهای الکتریکی مقرون ‌به‌ صرفه است. برنامه‌ی تسلا موتورز برای تولید انبوه خودروهای الکتریکی شامل سه فاز می‌شود. فاز اول شامل تولید «خودروی اسپرت گران‌قیمت در مقیاس کم» بود که در سال ۲۰۰۸ و با معرفی رودستر ۱۱۰ هزار دلاری آغاز شد. این خودرودر ۳٫۷ ثانیه، سرعت اش از صفر به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودروی تمام ‌برقی با یک بار شارژ تا حدود ۳۹۳ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

فاز دوم مربوط به تولید «خودروی میان ‌رده با قیمتی متوسط و تولید در مقیاس متوسط» بود که در سال ۲۰۱۲ و با معرفی خودروی سدان تسلا مدل S عملی شد. این خودرو هم موفقیت‌های زیادی را برای تسلا موتورز به ارمغان آورد.( Model S) در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان خودروی سال مجله‌ی Motor Trend انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۴ ماسک اعلام کرد که تسلا موتورز تمامی پتنت‌های خود را به رایگان در اختیار استفاده‌ی عموم قرار خواهد داد تا به این وسیله، توسعه‌ی خودروهای الکتریکی توسط سازندگان بزرگ سرعت بگیرد. او در این باره می‌گوید:

واقعیت تأسف ‌بار این است که برنامه‌ ی ساخت خودروهای الکتریکی در شرکت‌های بزرگ خودروسازی، یا در مقیاسی بسیار کوچک است یا اصلا وجود ندارد. برای همین مقدار فروش خودروهای الکتریکی آن‌ها بسیار کمتر از یک درصد فروش کلی‌شان است.

تسلا «مدل ایکس» (Model X)فاز سوم و نهایی با «تولید انبوه خودروی نسبتا ارزان‌قیمت» در اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های مدل X، درهای عقب آن است که مثل دو بال باز می‌شوند.

 

تغییرنام شرکت تسلا موتورز:

در اوایل سال ۲۰۱۷ این شرکت با حذف عبارت «موتورز» از انتهای نام خود، به «تسلا» تغییر نام داد. زیرا دامنه‌ی فعالیت‌های تسلا موتورز بسیار گسترش پیدا کرده است و دیگر تنها محدود به صنعت اتومبیل نمی‌شود. 22 درصد از سهام این شرکت متعلق به ایلان ماسک است.پس میتوان گفت که یکی از بزرگترین سهام داران ان محسوب می شود.نکته ی جالب این است که حقوق دریافتی او ازتسلا، برابر با 1 دلار در سال است.

انقلاب در حمل و نقل :

طرحی که می‌تواند درصنعت حمل‌و‌نقل انقلاب ایجاد کند. نام این ایده «هایپرلوپ» (Hyperloop) می باشد. این اختراع می‌تواند سرعت جابه‌جایی بین نقاط جغرافیایی مختلف را به شکل محسوسی افزایش دهد.

انرژی هایپرلوپ ازمنابع تجدیدپذیرتامین می شود. این سیستم به این نحو کار می کند که افراد داخل کپسول‌های مخصوصی می‌نشینند و با سرعت باورنکردنی ۹۶۲ تا ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا می‌شوند.این طرح با انتقادهای زیادی مواجه شد اما با این حال ایلان با تمام قدرت روی این پروژه انقلابی کار می کرد.

واگن های هایپر لوپ

 

 

باتری‌های پاوروال:

از دیگر فعالیت های تسلا باتری های خانگی و صنعتی بود که در سال ۲۰۱۵ با نام Powewall رونمایی کرد. این باتری ها علاوه بر کارایی خاص و منحصر به فردی که داشتند، دارای ظاهری زیبا نیز بودند.

این باتری‌ها به صاحبان خانه‌هایی که از پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند، اجازه می‌دهند در طول روز انرژی خورشیدی را ذخیره و در شب آن را مصرف کنند.حال اگر خانه‌ای مجهز به پنل‌های خورشیدی نباشد هم باتری‌های پاوروال با ذخیره‌ی انرژی در ساعات کم باری شبکه و مصرف یا تزریق آن به شبکه در ساعات اوج مصرف برق،باعث کاهش هزینه ی برق می شوند.

 

گیگافکتوری :

از دیگرپروژه‌های عظیم ماسک و تسلا، گیگافکتوری است؛ کارخانه‌ی بسیار بزرگی که  در نوادای آمریکا واقع شده است و کاران تولید باتری‌های تسلا است. مساحت این کارخانه برابر با ۳۰۰۰ هکتار یا سه برابر سنترال پارک نیویورک دارد.به جرئت میتوان گفت  در صورت تکمیل تمامی فازهای کارخانه تا سال ۲۰۲۰، گیگافکتوری بعد از کارخانه‌ی بویینگ در واشنگتن، بزرگ ‌ترین ساختمان روی زمین از لحاظ مساحت میشود. در حقیقت گیگافکتوری انقدر بزرگ است که حتی خود ماسک هم هنگام بازدید از آن شوکه شده است.

تسلا عنوان بزرگ‌ ترین مصرف‌کننده‌ی باتری‌های لیتیوم یونی جهان را در اختیار دارد.انها با گیگافکتوری میتوانند به بزرگ‌ ترین تولیدکننده‌ی این باتری‌ها نیز تبدیل شوند؛میتوان گفت گیگافکتوری به‌تنهایی ظرفیت تولید باتری‌های لیتویم یونی جهان را دوبرابر افزایش خواهد داد. پاناسونیک پس از معرفی خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 و مشخص شدن برنامه‌های گیگافکتوری، تصمیم گرفت ۳.۸ میلیارد دلار در این کارخانه سرمایه‌گذاری کند.

از دیگر مزیت های ان را میتوان گفت که با کاهش دادن ۳۰ درصدی قیمت نهایی باتری،  برای تسلا و هم برای تمامی شرکت‌هایی که به نوعی با باتری سر و کار دارند، مفید خواهد بود. به همین دلیل بود که پاناسونیک پس از معرفی خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 و مشخص شدن برنامه‌های گیگافکتوری، تصمیم گرفت ۳.۸ میلیارد دلار در این کارخانه سرمایه‌گذاری کند.

باتری‌های پاوروال و گیگافکتوری

 

سولارسیتی :

ماسک طرح و سرمایه‌ی اولیه‌ی تأسیس یک شرکتِ ارائه‌دهنده‌ی خدمات مرتبط با انرژی خورشیدی را در اختیار پسرعموهایش قرار داد تا آن‌ها بتوانند در سال ۲۰۰۶ شرکت سولارسیتی را تأسیس کنند. هدف اصلی تأسیس سولارسیتی مانند تسلا، مبارزه با گرمایش جهانی از طریق تولید انرژی پاک و تجدید پذیر است. ماسک درباره‌ی خطر گرمایش جهانی می‌گوید:

بشر در حال انجام یکی از خطرناک‌ ترین آزمایش‌های تاریخ است: اینکه ببینیم چه مقدار دی‌اکسید کربن لازم است به اتمسفر تزریق کنیم تا فاجعه‌ای زیست محیطی به وجود بیاید!

سولارسیتی بزرگ ‌ترین تأمین‌ کننده‌ی انرژی خورشیدی در آمریکا است.میتوان گفت در صورت تکمیل  کارخانه‌ی تولید صفحات خورشیدی این شرکت در بوفالوی نیویورک با فاصله‌ ی سه برابری، بزرگ ‌ترین کارخانه از نوع خود در آمریکا خواهد بود. علاوه بر این، ماسک در سال ۲۰۱۴ از ساخت یکی از بزرگ‌ ترین کارخانه‌های تولید پنل‌های خورشیدی در جهان توسط سولارسیتی خبر داد وبیان کرد که این شرکت در سال‌های آینده قصد دارد «کارخانه‌هایی در مقیاس حتی بزرگتر از این» برای تولید پنل‌های خورشیدی بسازد.

در نهایت سولارسیتی در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار به‌صورت رسمی توسط تسلا موتورز خریداری شد.

 

دیدگاه ماسک درباره ی زندگی درسیارات دیگر:

ماسک عقیده دارد که به احتمال بسیار زیاد، حیاتِ ساده در دیگر سیارات وجود داشته باشد؛ اما در مورد حیات هوشمند می‌گوید:

امیدوارم حیات هوشمند دیگری هم در جهان قابل رؤیت وجود داشته باشد …. فکر می‌کنم احتمال وجود حیات هوشمند از عدم وجود آن بیشتر باشد، هرچند چنین نظری تنها حدس محض است.

 

 

ماسک همچنین برای پاسخ به پارادوکس فرمی، تئوری شبیه‌سازی «simulation hypothesis» را مطرح می‌کند. او در این باره می‌گوید:

اینکه هیچ حیات هوشمند دیگری پیدا نمی‌کنیم، ممکن است به این دلیل باشد که درون یک شبیه‌سازی قرار گرفته‌ایم … درست مانند زمانی که یک بازی کامپیوتریِ سبک ماجراجویی بازی می‌کنید و به ستاره‌ها می‌نگرید؛ اما هرگز نمی‌توانید به آن‌ها برسید. اگر درون شبیه‌سازی هم نباشیم، شاید درون یک آزمایشگاه باشیم و یک تمدن فوق پیشرفته‌ی بیگانه صرفا از روی کنجکاوی در حال تحقیق روی روند تکامل ما باشد.

 

هوش مصنوعی :

آینده‌ی ایلان ماسک بدون هوش مصنوعی و افزایش توانایی مغز انسان تحقق نمی‌یابد. دو شرکت ُپن‌اِی‌آی (OpenAI) ونرولینک (NeuroLink) برای همین تاسیس شدند.

 

هدف شرکت OpenAI این است که در کنار توسعه‌ی هوش مصنوعی از خدمت‌گزاری دائمی آن به بشر مطمئن شود.شرکت نرولینک در آغاز، بیماری‌ها و آسیب‌های مغزی را هدف گرفته تا درمانشان کند و در ادامه با شناخت دقیق‌تر مغز بتواند با افزودن بخش‌هایی به آن توانایی‌هایش را افزایش دهد. احتمالاً نیت ناگفته‌ی ماسک این است که به نوعی انسان با سایبورگ شدن بتواند همواره از هوش مصنوعی جلوتر باشد.

 

او درباره‌ی سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی می‌گوید:

[این سرمایه‌گذاری‌ها] برای سودآوری یا حتی بازگشت سرمایه نیستند، بلکه می‌خواهم [به این وسیله] بر روند تکامل هوش مصنوعی نظارت داشته باشم … باید مطمئن باشیم که عواقب رسیدن به هوش مصنوعی بد نباشند.

ایلان با توجه به ثروت اش درحالی‌که می‌توانست از دنیای کسب ‌و‌کار به کل کنار بکشد یا به دنبال کسب و کارهایی با درآمد بیشتر و ریسک کمتر برود، تصمیم گرفت علایق خود را دنبال کند. ماشین‌های الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و مأموریت‌های فضایی، کسب و کارهایی بدون دردسر و سودآور نیستند.

طبق گفته‌ی خود ماسک، شرکت‌هایش چندین بار تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند و او تمامی سرمایه‌ی خود را از دست داده است.

بر خلاف بسیاری از افرادی که از پیشرفت تکنولوژی در یکی دو قرن اخیر راضی نیستند و ادعا می‌کنند کیفیت زندگی بشر در زمان‌های گذشته به مراتب بهتر بوده است، ماسک عقیده دارد به لطف رفاه به وجود آمده توسط تکنولوژی، بشر در حال زندگی در یکی از بهترین برهه‌های زمانی است. او در این باره می‌گوید:

 

اگر کسی فکر می‌کند که ترجیح می‌دهد در مقطع دیگری از تاریخ زندگی کند؛ احتمالا درک درستی از تاریخ ندارد. زندگی در دوران قدیم بسیار بد بود. مردم دانش کمی داشتند و در سنین جوانی توسط بیماری‌های هولناک می‌مردند. اگر در زمان دیگری زندگی می‌کردید، احتمالا الان دندان در دهان خود نداشتید. اگر زن هستید که اوضاع ‌تان به‌ مراتب بدتر‌بود.

 

جت الکتریکی:

ماسک رسماً کار بر روی این پروژه را آغاز نکرده است ، او گفت که با این مفهوم “بازی” می کند. ماسک همچنین در مورد گزارش “کولبرت ریپورت” در مورد فرصت داشتن یک “جت برقی صوتی و برخاست عمودی” ، که از موتورهای الکتریکی برای هدایت فن استفاده می کند ، یادآوری کرده است که به نوبه خود هواپیما را پیش می برد. نیازی به باند طولانی نیست ، بنابراین فرودگاه ها می توانند کوچکتر باشند.

 

تماس های تلفنی مبتنی بر وب :

در سال 1997 ، ماسک ایده ای در مورد اجازه دادن به رایانه ها برای تماس با خطوط زمین (چیزی که در سال 2001 حق ثبت اختراع خود را بدست آورد) داشت. هرچند ایده کمی پیچیده تر از آنچه امروز با Skype استفاده می کنیم ، بود. در عوض ، این ایده ادامه یافت ، کاربران می توانستند روی اطلاعات تماس یک شرکت به صورت آنلاین کلیک کنند و سپس تماس ها از طریق مرکز تماس با شرکت هدایت می شود.

جستجوهای خاص مکان :

در روزهای ابتدایی اینترنت ، یافتن مشاغلی که نزدیک به شما باشد اولویت امروز نیست. ماسک ، در سال 1998 ، فکر کرد که ممکن است روزی باشد که ایده ی او ایجاد یک سیستم کند که در ابتدا نتایج را در نزدیکی منطقه جغرافیایی به شما جستجو می کند ، سپس به طور خودکار آن منطقه را گسترش می دهد (به این معنی که کاربر مجبور به اصلاح جستجو نیست) تا زمانی که نتایج کافی حاصل شود.

 

زندگی شخصی ایلان ماسک :

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۰ با جنیفر جاستین ویلسون ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۸ از وی جدا شد. پس از طلاق جنجالی از ویلسون، ماسک با بازیگری بنام تالولا رایلی (Talulah Riley) آشنا شد. آن ها در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند. این زوج پس از جدایی در سال ۲۰۱۲، مجددا در سال ۲۰۱۳ با هم ازدواج کردند. رابطه آنها در نهایت با طلاق در سال ۲۰۱۶ پایان یافت.

 

اولین فرزند او پس از گذشت تنها ۲ ماه بر اثر «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد» از دنیا رفت. سپس او در سال ۲۰۰۴ صاحب دوقلوهای گریفین و خاویر و در سال ۲۰۰۶ صاحب سه قلوهای دامین، ساکسون و کای شد.

ماسک در سال ۲۰۱۰ با بازیگر انگلیسی آشنا شد و با او ازدواج کرد. جالب است بدانید که آن ها پس از یکبار طلاق دوباره با هم ازدواج کردند.

تفریحات ایلان بسیار کم‌هزینه هستند و شامل فعالیت‌هایی همچون گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، بازی‌های ویدیویی و وقت گذراندن با ۵ فرزندش می‌شود و تا جایی که ممکن باشد، با آن‌ها وقت می‌گذارند.

 

دوست دختر ایلان ماسک  :

ماسک همچنین روابط عاشقانه ای با بازیگر امبر هرد (Amber Heard)، همسر سابق جانی دپ (Johny Depp) داشت. بنا به گزارش ها، این زوج در سال ۲۰۱۶ پس از نهایی شدن طلاق خود با همسران سابقشان، با هم ملاقات داشتند. برنامه های شلوغ آن ها باعث شد این زوج در آگوست سال ۲۰۱۷ از هم  جدا شوند.

امبر هرد

توییت‌های ماسک در سال ۲۰۱۸ و اخبار ضد و نقیض او در مورد خصوصی‌سازی تسلا، سرانجام دردسرساز شد تا این که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا او را در تاریخ ۳۰ سپتامبر این سال (۸ مهر) به کناره‌ گیری از هیئت مدیره‌ی این شرکت محکوم کرد. تسلا تا سه سال از این سمت کنار گذاشته شده و محکوم به پرداخت جریمه‌ی ۲۰ میلیون دلاری نیز هست. البته او هنوز می‌تواند به‌عنوان مدیرعامل در تسلا فعالیت کند.

 

ضریب هوشی ایلان ماسک :

اگر از کودکی تا بزرگ سالی ایلان ماسک را در نظر بگیریم، در کل او آدم با هوشی بوده؛ یعنی اگر ضریب هوشی پایینی داشت، به هیچ وجه نمی توانست به کارآفرین و فرد موفقی تبدیل شود.

ایلان در رشته فیزیک نیز به خوبی عمل می‌کرد و در نهایت هم توانست به راحتی خودروهای زیبا و سوپر اسپورت را طراحی کند که میلیاردرهای زیادی آن‌ها را بخرند. پس کاملاً مشخص است که او دارای ضریب هوشی بالایی بوده که توانسته به چنین موفقیت‌هایی برسد.

البته برای رسیدن به موفقیت فقط و فقط داشتن ضریب هوشی و استعداد کافی نیست. در واقع بسیاری از افرادی که به موفقیت نرسیده‌اند کسانی هستند که به هوش و استعداد خود اعتماد کرده‌اند، دانش آموخته‌های دانشگاه‌های برتر کشور خودشان هستند واین در حالی است که تنها چیزی که می‌تواند رسیدن به موفقیت را تضمین کند، پشتکار و سرسختی آنان است. ایده‌های نو، ضریب هوش بالا و استعداد نیاز هستند، اما بدون پشتکار و سرسختی موفقیت آرزویی بیش نیست.

 

بیماری ایلان ماسک :

این میلیاردر عجیب و غریب که به ثروتمندترین مجری این برنامه تبدیل شد، در اولین برنامه کمدی خود فاش کرد که “اولین شخصی است که با بیماری سندرم آسپرگر میزبان این برنامه بوده است یا حداقل اولین نفری است که به آن اعتراف کرده است.

«نشانگان آسپرگر» یا «سندرم آسپرگر» نوعی اختلال رشد عصبی است که با مشکلات قابل توجه در ارتباط بین فردی و ارتباط غیرکلامی، مشخص می‌شود، که معمولاً همراه با  علایق و رفتارهای وسواسی و تکراری است. نخستین بار در سال 1944 یک پزشک اتریشی به نام «هانس آسپرگر» با انتشار مقاله‌ای آن را توصیف کرد.

 


ایلان ماسک و بیت کوین :

چندی پیش ایلان ماسک با یک توییت و اسم آوردن از بیت کوین، رشد قابل توجهی را برای این رمز ارز رقم زد، البته شایعاتی هم درباره این که ایلان ماسک یکی از سهامداران بیت کوین است هم در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

 

جاستین سان، بنیانگذار رمز ارز ترون در حساب توئیتر خود نوشت: ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاماتو است. ساتوشی ناکاماتو، نام اعلام شده‌ای است که می‌گویند بنیانگذار و سازنده ناشناس بیت کوین است که دامین و مجموعه بیت کوین را پدید آورده است. ساتوشی ناکاماتو در این باره یک بیانیه معروف هم منتشر کرده، اما هویت او تا حالا هیچ‌وقت روشن نشده است.

  • این ادعا احتمالا به این خاطر مطرح شده که ایلان ماسک بار‌ها و بار‌ها راجع به این ارز دیجیتال صحبت کرده و حمایت‌های بسیاری هم از این ارز در فضای مجازی داشته است.

 

قوانین سه‌گانه‌ی ایلان ماسک برای افزایش شجاعت :
  • 1. بزرگترین ریسک هر فرد این است که هیچ ریسکی انجام ندهد.

ایلان ماسک معتقد است تا زمانی که ریسک کردن ضرر بزرگی به زندگی فرد نمی‌زند باید این کار را انجام دهد، تجربه های جدیدی را بدست اورد و رو به جلو حرکت کند.هم چنین او معتقد است که افراد باید بتوانند طرز فکر معمولی خودشان را تغییر بدهند تا به پیشرفت برسند.

  • 2. شکست پیشگام

یکی از مهم‌ترین و معروف ‌ترین کتاب‌ها در میان کارآفرینان، مدیتیشن (Meditations) نوشته‌ی مارکوس اورلیوس است. این کتاب روی یک محتوای محتاطانه تمرکز کرده است و می‌گوید: «شما روی مغز خود قدرت کنترل دارید، نه حوادثی که در پیرامون شما رخ می‌دهند. اگر این موضوع را متوجه شوید، به قدرت بالایی دست پیدا خواهید کرد.» ایلان ماسک از معدود افرادی است که این طرز تفکر را در زندگی خود اجراکرده است. داستان او مدلی برای غلبه بر موانع، جنگیدن برای چیزی که به آن باور دارد و تسلیم نشدن است. شکست خوردن و اشتباه کردن هیچ ایرادی ندارد و باعث نمی‌شود چیزی از ارزش‌های انسانی یک فرد کم شود. ایلان ماسک در یکی از مصاحبه‌های خود با شبکه‌ی CNN گفت: «زمانی که می‌خواستم دو شرکت تسلا و اسپیس ایکس را راه‌اندازی کنم، به این فکر می‌کردم که فقط ۵۰ درصد شانس موفقیت دارم. هیچ‌گاه نتوانستم خودم را قانع کنم که ایده‌ام صد درصد به موفقیت خواهد رسید. با خودم فکر می‌کردم احتمالا این کار جواب نمی‌دهد اما ارزش امتحان کردن را دارد؛ زیرا نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود اهمیت بالایی دارد.»

 

  • 3. روحیه‌ی وایکینگی:

ایلان ماسک می‌گوید: «چرا باید از انجام دادن کاری تنها به این دلیل بترسیم که امکان شکست خوردن وجود دارد. اگر اجدادمان این طرز تفکر را داشتند، امروزه چیزی به نام کشور آمریکا وجود نداشت.»

ایلان ماسک شجاعت واستقامت فوق‌العاده زیادی درهنگام روبه رو شدن با تهدیدات شدید دارد. او همیشه در حال قدم گذاشتن به دنیای ناشناخته‌ها و استقبال کردن از فرصت‌های جدید است. اعتقادات عمیق، خوش ‌بینی (انتظار برای اتفاقات خوب)، پایداری (تعهد به هدف و تسلیم نشدن) و انعطاف ‌پذیری (توانایی انطباق سریع با موانع) از جمله ویژگی‌های ایلان ماسک و هر کارآفرین موفق دیگری در دنیا است.

 

جملاتی زیبا از ایلان ماسک :
  1. خطا همیشه یک گزینه روی میز است. اگر در کارها شکست نخورید. نمی توانید به اندازه کافی نوآور و خلاق شوید.
  2. اگر کاری به اندازه کافی مهم باشد. حتی اگر شانسی در موفقیت آن نداشته باشید. بهتر است آن را انجام دهید.
  3. صبور بودن مهمترین ویژگی فرد موفق است. شما نباید تا وقتی مجبور نشده‌اید، از هدفتان منصرف شوید.
  4. من می‌توانم یا نظاره گر انجام یک اتفاق باشم یا اینکه در آن سهیم شوم.
  5. به بازخوردهای منفی (انتقادات) توجه کنید و آن را به خصوص از دوستان خود بخواهید . این کار سخت، اما فوق العاده مفید است.
  6. شرکت های بزرگ، با کمک محصولات عالی خود ساخته شده اند.

 

لیست شکست های ایلان ماسک :

 

1.او موفق نشد تا درنتسکیپ استخدام بشود.

2.در سال 1986 هرگز نگذاشتند به عنوان مدیر در شرکت zip2  مشغول شود.

  1. اوایل، پی پال در لیست 10تا از بدترین ایده های کسب و کار بود.

4.چندین پرتاب موشک ناموفق

  1. اسپیس ایکس چندین باربه مرز ورشکستگی رفت.
  2. زمانی که در ماه عسل بود، از سمت مدیریت پی پال اخراج شد.

 

 

در یک روز کاری به سبک ایلان ماسک چه می گذرد؟

ایلان ماسک بنیانگذار Tesla و SpaceX به طور کلی یک هفته کاری کامل را در هر دو شرکت خود سپری می کنند ، ایلان درعرض ۵ دقیقه ناهارش را می خورد و آدمی است که شما نمی توانید درتایمی که سرکاراست،با او تماس تلفنی داشته باشید.

بنابراین جای تعجب ندارد که زندگی روزمره ایلان ماسک کاملا اصولی و برنامه ریزی شده باشد.

طبق عادت معمول خود صبح ها خیلی زود از خواب بلند می شود و فکر می کند بهترین ساعت بیدار شدن برای یک مدیر با سبک زندگی او ساعت ۶ صبح است.

ایلان ماسک معمولاً از صبحانه صرف نظر می کند. گاهی اوقات در بهترین حالت ممکنه برای صبحانه، قهوه و املت را در نظر میگیرد.

یکی از عادت های روزانه که در مصاحبه با Reddit گفت، دوش گرفتن روزانه است که به گفته خودش فرصتی است تا برای بقیه روزش تصمیم گیری و برنامه ریزی داشته باشد.

ایلان ماسک برنامه ریزی دقیقی برای روز خود دارد تا جایی که ساعات روزانه خود را به بخش های ۵ دقیقه ای تقسیم می کند!! یک کارآفرین معمولا در هفته بین ۸۵ تا ۱۰۰ ساعت کار میکند و ایلان ماسک ۸۰درصد از زمان خود را در سرکار صرف مهندسی و طراحی می کند.

 

دو روز از زندگی ایلان ماسک یکسان نیست. او دوشنبه و جمعه را در SpaceX در لس آنجلس می گذراند. روزهای سه شنبه ، چهارشنبه و پنج شنبه ، برای کار در تسلا راهی منطقه خلیج سانفرانسیسکو می شود. کوارتز تخمین می زند که او به طور متوسط ۴۲ ساعت در هفته را در تسلا و ۴۰ ساعت در هفته در SpaceX می گذراند. او همچنین در مصاحبه با Y Combinator گفت که او معمولاً تقریباً نیمی از روز را در کار بر روی هوش مصنوعی OpenAI می گذراند.

در آخر هفته ها ، برنامه اش متغیر است . روزهای شنبه معمولاً در مسافرت یا اقامت در عمارت او صرف می شود. روز شنبه ، ایلان ماسک یا در SpaceX کار می کند و یا روزش را با پنج پسر خردسال خود می گذراند. ایلان ماسک در مورد بچه هایش در سال ۲۰۱۳ گفت: “چیزی که تلاش می کنم این است که بتوانم در کنار آنها باشم وحتی اگر از طریق ایمیل زدن به آنها باشد. می توانم در کنار آنها باشم و هم همزمان در حال کار باشم … اگر این کار را نکنم ، نمی توانم کارم را تمام کنم!!! “

او علی رغم زندگی پر مشغله ، وقت کافی را برای خواندن اختصاص می دهد. برخی از عناوین مورد علاقه ایلان ماسک شامل کلاسیک فانتزی “ارباب حلقه ها” ، زندگینامه های مبتکران مانند بنیامین فرانکلین و آلبرت انیشتین و یک کتاب تاریخ مبهم ۸۷ ساله در مورد ماجراجویان به نام “دوازده نفر در برابر خدایان” است.

 

24 درس از زندگی و تجارت ایلان ماسک :

 

  1. تمامی اجزای سازنده محصولتان را بشناسید. کیفیت، قابل‌اطمینان بودن و هزینه تک‌ تک آن‌ها، می‌تواند برروی محصول نهایی‌تان اثرگذار باشد.

 

  1. می‌توان از بازتولید محصولات موجود با روش‌های جدید و خلاقانه، کسب درآمد نمود. فراتر از چارچوب‌ها فکر کنید تا بتوانید وارد بازارهای جدید شوید.

 

  1. هیچ بازار و یا کسب ‌وکاری در انزوا به‌وجود نخواهد آمد. دائما به‌ دنبال همکاری و برقراری ارتباط با افراد و شرکت‌های استراتژیک باشید؛ در این حالت است که می‌توانید در آینده جایگاهی داشته باشید.

 

  1. در جهان متنوع امروز، ‌داشتن مهارت تنها در یک حوزه کافی نیست. یک نوآور واقعی باید در حوزه‌های مختلفی تبحر و تجربه داشته باشد.
  2. اگر با فردی روبه‌رو شدید که ایده بزرگی دارد و شما امکانات، ارتباطات و سرمایه لازم برای تحقق آن را در اختیار دارید، با هم کار کنید. لازم نیست تنها نقش سرمایه‌گذار را داشته باشید.

 

  1.  اگر می‌خواهید شکاری بزرگ داشته باشید، همیشه با ریسک سروکار دارید. به این فکر کنید که کارتان ارزش ریسک کردن دارد یا نه؟ به صحبت‌های بد گویان فکر نکنید و اگر به کاری علاقه دارید، آن را انجام دهید.

 

  1.  معمولا افراد در تلاشند تا باورهایتان را تخریب کنند. سرتان را پایین بیاندازید؛ ‌با تمام قدرت کار کنید و به شایعات بیهوده توجه نکنید. این تنها راهی است که می‌توانید متمرکز بمانید و تحت ‌تاثیر ذهنیت منفی افراد قرار نگیرید.

 

  1. سرمایه‌ گذاری و رشد،‌ کاملا به اعتماد به‌ نفس بستگی دارد. زمانی که یک سرمایه‌ گذار توانمند وارد میدان می‌شود و با این کار شما را تصدیق می‌کند،‌ دیگران نیز به پیروی از او سرمایه ‌گذاری‌هایشان را آغاز می‌کنند. چالش اصلی، گرفتن اولین «بله» است.

 

  1.  درست در همان لحظه‌ای که قدم اول را برمی‌دارید، می‌بایست استراتژی خروج شرکت را نیز بدانید. شرایط ضروری خروج را به‌خوبی فرا بگیرید. زمانش که فرا رسید، بگذارید شرکت راه خود را برود. این همان چیزی است که از ابتدا برایش کار کرده بودید.

 

  1. ایجاد اشتیاق باعث ایجاد تقاضا برای برند شما می‌شود. برندسازی ، ایجاد شهرت و داشتن کیفیت بالا از ابتدا، بسیار راحت ‌تر از شروع یک کسب ‌وکار از پایین و تقلا برای دستیابی به رده‌های بالاست. از همان ابتدای کار برندتان را براساس کیفیت و محبوبیت بنا کنید.
  2. هرگز به درون غار پناه نبرید. اگر می‌خواهید پیشرو باشید، باید مدام در حال تفکر و اجرای ایده بزرگ بعدی‌ تان باشید. باید مطمئن شوید که ایده‌های ‌تان تازه و بدیع هستند.

 

  1. یک خطا یا اشتباه سهوی نسبتا کوچک می‌تواند پیامدهای بزرگی در پی داشته باشد. از مسائل کوچک چشم‌پوشی نکنید.

 

  1.  اگر ایده‌ای شما را به هیجان آورد، تمام تلاش و همت‌ تان را برای دنبال کردن آن به ‌کار خواهید برد. درست است که ایده باید تجاری‌ سازی شود، اما اگر کار شما مورد علاقه‌ تان باشد، موفقیت بسیار دست ‌یافتنی‌ تر خواهد بود.

 

  1.  اگر بتوانید یک محصول یا خدمت با کیفیت را با قیمتی رقابتی ارائه دهید، مشتریان به سمت ‌تان جذب خواهند شد و شما می‌توانید بازارتان را گسترش دهید.

 

  1. بهترین ایده‌ها الزاما جدیدترین ایده‌ها نیستند برای بهبود و توسعه خدمات و محصولاتی که از قبل وجود داشته‌اند، آماده شوید. آن‌ها را برای جهانی مدرن ارتقا دهید.
  2. برای تبدیل شدن به یک کارآفرین، هیچ‌وقت کم سن نیستید. به ایده‌هایتان ایمان داشته باشید؛ فرزندانتان را نیز تشویق کنید تا ایده‌هایشان را ارتقا دهند.
  3. اگر می‌خواهید بهترین محصولات را ارائه دهید،‌ باید بهترین افراد در آن زمینه را به استخدام خود درآورید.

 

  1.  از مزایای نیروی انسانی و مالی دردسترس استفاده کنید. قدردان آنان باشید و آن را به ‌نحوی گسترش دهید تا هرکس با شما همکاری می‌کند، عوایدی نصیبش شود.

 

  1.  موفقیت به ‌صورت فردی به‌ دست نمی‌آید. موفقیت زاده همکاری تیمی و اثربخشی است.

 

  1.  به عنوان یک کارآفرین باید بدانید که چه مسائلی برای‌ تان اهمیت دارد. به ‌محض اینکه متوجه این پاسخ شدید، راه و تجارت ‌تان در مسیر کارآفرینی قرار خواهد گرفت.

 

  1.  به‌ خاطر داشته باشید که شما تنها فردی نیستید که یک ایده فوق‌العاده را در ذهنش پرورش می‌دهد. شما با انبوهی از رقبا روبه‌رو هستید.

 

  1.  همه ما در فرآیند شغلی ‌مان در حال یادگیری هستیم. باید فروتنانه رفتار کنیم؛ از اشتباهاتمان درس بگیریم و بتوانیم جبران کنیم.

 

  1.  گاهی اوقات حتی آسمان نیز نمی‌تواند شما را محدود سازد. اگر رویایی در سر دارید که حتی فهم آن نیز دشوار است، به این معنی نیست که باید از تلاش برای تحقق آن دست بردارید. جهش‌های بزرگ از رویاهای بزرگ نشات می‌گیرند.

 

  1. پول به‌ تنهایی به شما اعتبار نمی‌دهد. اگر خواهان دریافت احترام در زمینه‌ها و بازارهای جدید هستید، باید تحقیق، برنامه‌ ریزی و تخصص لازم را داشته باشید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *