بیوگرافی الکساندرگراهام بل

الکساندرگراهام بل

 

کودکی و نوجوانی :

او در سال 1847 در اسکاتلند به دنیا امد. با توجه به اینکه فقط در حد چند سال به مدارس رسمی رفت، اما با تلاش و پشتکار و حمایت های خانواده اش توانست مراحل علمی را به خوبی طی کند و تحصیلات بالایی را از ان خود کند. پدرش، متخصص فیزیولوژی صدا، آموزش به ناشنوایان و اصلاح گفتار بود و این یکی از عواملی بود که باعث علاقه ی او به اصوات شده بود.

جوانی :

در سن 24 سالگی، الکساندر گراهام بل دو برادرش را به علت بیماری سل، از دست داد. در همین حین او به همراه خانواده اش به کانادا مهاجرت کردند و انجا دوره ی نقاهت خود را گذراندند.

 

مهاجرت به آمریکا :

سپس به خاطر نامه ی خانم سارا فولر که مدیر آموزشگاه ناشنوانایان بوستون بود، به امریکا رفت و قرار شد تا در ان اموزشگاه به عنوان معلم مشغول به کار شود.در انجا با توجه به اموزش هایی که در رابطه با ناشنوایان از پدرش آموخته بود، به ان ها یاد می داد.

اختراع تلفن :

الکساندر گراهام بل هر روز در اوقات فراغتش، آزمایش ارتعاش با دیاپازنهایش را انجام می داد، او دیاپازنهای خود را در اتاق گذاشته و روی نتیجه ی ان تحقیق کرد. او بر این مسئله باور داشت که در رابطه با ارتعاش، مجهولات زیادی وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفت تا در این زمینه بیشتر تحقیق کند.در ابتدا کتاب تئوری وظایف اعضاء مبنی بر مطالعه احساسات شنوایی هلموتز که فیزیکدان معروف آلمانی بود را مطالعه کرد.سپس در کارگاه برق چارلز ویلیامز، با توماس واتسون آشنا شد.انها با هم گیرنده ساده ابداع کردند که می توانست الکتریسیته را به صدا تبدیل کند.

اختراع تلفن حقيقی تا هنگام پيدايش انرژی الکتريکی ممکن نبود.

در سال 1871، بل شروع به کار بر روی تلگراف هارمونیک کرد. دستگاهی که اجازه می داد چندین پیام به طور همزمان از طریق یک سیم منتقل شوند. بل در حین تلاش برای تکمیل این فناوری که توسط گروهی از سرمایه گذاران حمایت می شد، مشغول یافتن راهی برای انتقال صدای انسان از طریق سیم شد.

بعد از تلاش های بسیار، در سال 1875 توانست موارد مهمی را کشف کند که منجر به اختراع تلفن شد. جالب است بدانیم که فرد دیگری به نام الیشاگری در همان روز درخواست ثبت اختراع وسیله ای مشابه به الکساندر را کرده بود ولی به علت دو ساعت اختلاف، درخواستش پذیرفته نشد.

توماس واستون دستیار بل می گوید: ساختار ساده تلفن آقای بل به این صورت است که از یک قسمت محکم چوبی شکل، قسمتی قیفی شکل و یک باتری اسیدی و مقداری سیم مسی درست شده بود ودر روز دهم مارس 1876، نخستین جمله کامل از دستگاه تلفن به گوش رسید . آن جمله این بود :

Mr Watson – Come here – I want to see you”
«آقای واتسون بیا اینجا من با شما کار دارم»

 

“فرستنده و گیرنده مایع تلفن گراهام بل (بازسازی شده از روی اختراع سال 1876)؛ عکس از موزه اسپارک”

 

پس از ثبت اختراع، گراهام بل دستگاه تلفنش را در سالن نمایشگاه سنتنیال فیلادلفیا قرار داد و مردم نسبت به ان بسیار استقبال کردند و حتی به او جایزه ای تعلق گرفت. پیشنهاد حق استفاده از این اختراع به مبلغ یکصدهزار دلار به کمپانی “وسترن یونیون تلگراف” داده شد ولی این کمپانی نپذیرفت.سپس بل با سایر همکارانش، شرکت خود را راه اندازی کردند. در سال 1877، شرکت تلفن بل که امروزه با نام AT&T شناخته می شود، ایجاد شد.

در سال 1879، الکساندر گراهام بل و همسرش 15 درصد سهام شرکت تلفن را داشتند. اما هیچ گاه تصور نمی کردند که این اختراع به سود دهی بالا برسد.انها در مدت زمان بسیار کوتاهی، هر سهم خود را به قیمت 250 دلار فروختند. در نهایت در سال 1881، یک سوم ثروت باقی مانده را به فروش رساندند.

دستاوردهای دیگر بل :

پس از این موفقیت، بل هم چنان به مطالعات تحقیقاتی خود ادامه داد. آیا می دانستید الکساندر گراهام بل از داشتن تلفن در محل مطالعه خود امتناع میکرد، زیرا می ترسید که این تلفن او را از کار علمی خود منحرف کند؟او چندین وسیله ی دیگر را نیز اختراع کرد. مثل :

در سال 1880 بل نوعی تلفن بی‌سیم را اختراع کرد که با بهره‌گیری از پرتوهای نوری، حرف‌ها و صداها را انتقال می‌داد، فلزیاب، نسخه بهبود یافته گرامافون که می توانست صدا را ضبط و پخش کند، فونوفون( برگرفته از کلمات یونانی به معنای «نور» و «صدا» ) که می تونست صدا رو به تابش های نوری تبدیل بکنه و شنوایی سنج که این گجت برای تشخیص مشکلات شنوایی استفاده می شد.

در سال 1881 زمانیکه به جیمز آبرام گارفیلد  (بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا) سوءقصد شد، شرایط جسمانی او بسیار دچار مشکل شد و چون پزشکان مجبور بودند با دست‌ها و ابزارهای غیراسترلیزه برای جست و جوی گلوله درون بدن او اقدام کنند تا گلوله‌ها را بیابند. بل معتقد بود که علم همیشه می‌تواند روش‌های بهتری ارائه کند. از این جهت نوعی ماشین الکترومغناطیسی را اختراع کرد که قبلا روی بعضی از مجروحان جنگی تست کرده بود. به همین دلیل، دو بار به کاخ سفید دعوت شد تا از دستگاهش برای پیدا کردن گلوله‌ها در بدن رئیس‌جمهور استفاده کند اما موفق نشد. چرا که سیم‌های موجود درون تشک باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می شدند،‌ هم چنین پزشک مخصوص رییس‌جمهور فقط اجازه معاینه سمت راست بدن را به بل داد چون فکر می کرد که گلوله در همین سمت است، اما پس از مرگ گارفیلد، کالبد شکافی اعلام کرد که گلوله در سمت چپ بدن او بوده است.

از جمله علایق او کمک به ناشنوایان بود. به همین دلیل بل روش های مختلفی را در جهت کمک به آموزش گفتار به ناشنوایان ابداع کرد . او حتی با نویسنده و فعال مشهور هلن کلر کار کرد. همچنین به راه اندازی مجله Science کمک کرد و از سال 1896 تا 1904 به عنوان رئیس انجمن نشنال جئوگرافیک خدمت کرد.

بل بعدها در زندگی خود بر اختراعات هوانوردی و هیدروفویل متمرکز شد. او به توسعه ماشین‌های پرنده مانند بادبادک چهاروجهی و دارت نقره‌ای کمک کرد و سریع‌ترین هیدروفویل جهان را در آن زمان ساخت.

 

زندگی شخصی:

این زوج در 11 ژوئیه 1877 ازدواج کردند.همسر بل، ناشنوا بود.ان ها صاحب 2دختر و 2 پسر شدند. اما پسران در همان بدو تولد از دنیا رفتند.

تلفن به امریکا رفت…

درسال ،1915یک خط تلفن در آمریکا گذاشته شد و سپس، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن با فرماندار کالیفرنیا تماس برقرار کردند.همزمان بل با واتسون نیز به صورت تلفنی، صحبت می کردند.

 

سخنان بل :

در حالی که بل معمولاً به خاطر چیزهایی که اختراع کرده شناخته می شود، ولی سخنان ارزشمندی نیز گفته است.برخی از نقل قول های معروف عبارتند از:

  • وقتی دری بسته می‌شود، در دیگری باز می‌شود. اما ما اغلب آنقدر طولانی و با تأسف به در بسته نگاه می کنیم که درهای باز را نمی بینیم.
  • تمام افکار خود را بر روی کاری که در دست دارید متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا زمانی که متمرکز نشوند نمی سوزند.
  • تنها تفاوت بین موفقیت و شکست، توانایی انجام عمل است.
  • اکتشافات و پیشرفت‌های بزرگ همواره شامل همکاری ذهن‌های بسیاری است.
اولین تلفنی که وارد ایران شد :

حدود ۱۲ سال پس از اختراع تلفن، این وسیله به ایران وارد شد.
مرگ الکساندر گراهام بل :

بل در سال ۱۹۲۲ در منزل اش واقع در کانادا درگذشت. علت مرگ وی عوارض دیابت بوده است. دو روز بعداز فوت اش، تمامی سرویس‌های تلفتی در آمریکا و کانادا برای یک دقیقه کامل و همزمان با خاکسپاری‌ بل به حالت تعلیق درآمدند. علاوه بر این، تیمی متشکل از 60 هزار اپراتور تلفن، به احترام وی یک دقیقه سکوت کردند و هیچ تماس تلفنی را هم وصل نکردند تا 13 میلیون تلفن در قاره آمریکا برای یک دقیقه زنگ نخورند.

 

 

 

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *