تاریخچه برند نایک

برند نایک

 

تاریخچه :

بورمن همیشه به کفش دوندگان بسیار اهمیت می داد. اما در ان زمان، کارخانه ها کفش باکیفیتی را تولید نمی کردند. در نتیجه به نایت گفته بود : «اگر یک جفت کفش، با کفی مناسب دیدی برای من بفرست. من تا قبل از شروع مدارس آن‌ها را آماده می کنم.» . در سال 1963، شرکتTiger در نظر داشت تا محصولاتش را به دوندگان امریکایی بفروشد. نایت فیل که به ژاپن سفر کرده بود، کفش های شرکت  Tigerرا دید.زمانیکه نایت متوجه شد کفش های این شرکت علاوه برکیفیت خوب، قیمت ارزانی هم دارد؛ به همین دلیل چندین جفت از این کفش ها را برای بیل بورمن که از جمله اشخاص قابل اعتماد نایت و مربی سابق او در دانشگاه اورگان بود، فرستاد. بورمن زمانیکه کفش هایی که نایت برایش فرستاده بود را دید، بسیار از انها استقبال کرد وانها را به گاراژ شخصی اش برد و تغییراتی را روی ان کفش ها اعمال کرد و کفش های نهایی بسیار سبک و راحت بودند.سپس طبق سایز پای نایت طراحی کرد و میتوان گفت که نایت اولین نفری بود که کفش های طراحی شده ی بورمن را امتحان کرد.

 

در نهایت انها با هم تصمیم گرفتند تا کفش های شرکت Tiger را به امریکا ببرند. در سال ۱۹۶۴ ، شرکت Blue Ribbon Sports با سرمایه ای برابر با 500دلار، افتتاح کردند. بعدا هم نایت کفش های باکیفیتی که از ژاپن بود را با وانت به مسابقات دومیدانی می برد تا بفروشد. با توجه به استقبال بالا، انها به این نتیجه رسیدند که طراحی کفش های Tigerرا تغییر بدهند.

 اوتیس دیویس که از جمله دوستان  و هم تیمی های نایت بود، این کفش ها را امتحان کرد. دیویس در سال 1960، دقیقا با همان کفش‌ها  توانست در مسابقات دوی ۴۰۰ متر المپیک مدال طلا کسب کند.

اوتیس دیویس

 

طراحی کفش جدید :

از علت های تغییر در طراحی برند Tiger  این بود که یکی از دوندگان دوی مارتن دانشگاه اورگان از کفش های این شرکت برای مسابقات استفاده کرده بود. در هنگام مسابقه به دلیل گام نادرستی که برداشته بود، میخی که در کفش بود، باعث اسیب و شکستن استخوان پایش شد.

داستان به این صورت بود که شرکت Blue Ribbon Sports این کفش را به صورت اشتباه فروخته بود. بورمن پس از این که با این اتفاق روبه رو شد، تصمیم گرفت تا این کفش ها را مورد بررسی قرار بدهد. در نهایت او متوجه شد که این کفش ها در قسمت انگشتان و پاشنه دارای اسفنج است ولی در قوس کفش چیزی وجود ندارد. میتوان گفت که این اتفاق، باعث طراحی و تولید یکی از ماندگار ترین کفش های نایک بود.

به این صورت که او با اره کف کفش ها را باز کرد تا متوجه نحوه ی ساخت ان بشود.

 

طراحی کفش های جدید به چه صورت بود؟

در این راه، از یک سازنده ی کفش هم کمک گرفت؛ هم چنین از صفحات فلزی و پلاستیکی هم برای ایجاد رویه‌های متنوع استفاده کرد. دیگر اینکه از مواد مختلف دیگری هم چون چرم کانگورو، پارچه‌ی مخمل، پوست مار و پوست ماهی هم استفاده می کرد زیرا بتواند به وزن و انعطاف پذیری مد نظرش برسد. طراحی کفش های جدید به این صورت بود که قسمت های داخلی کف کفش دارای بالشتک های نرم بود. دیگر این که در قسمت های میانی اسفنج سفت و درجلو و بالای پاشنه هم اسفنج نرم به کار برده بودند. هم چنین در قسمت زیرین آن لاستیک سفت گذاشته بودند.

 

Nike Cortez :

زمانیکه طراحی کفش تمام شد، این نمونه را برای شرکتTiger فرستادند. سپس این شرکت، کفش های جدید را قبول و تغییرات اندکی را نیز روی ان اعمال کردند تا تاندون های پا دچار اسیب کمتری بشوند. در سال 1965 نیز پای مور بهتر شد و با کفش های جدید مجدد به دوندگی ادامه داد و در مسابقات شرکت کرد.

در 1367، شرکت Tiger نام Tiger Cortez را برای این کفش ها برگزید و ان را جز بهترین کفش ها برای دوندگان اعلام کرد. با توجه به ویژگی های بسیار خوب این کفش ها، مشتریان نیز به این کفش ها بسیار ابراز علاقه نشان دادند.

بُوِرمن و نایت، نام Blue Ribbon Sports را به Nikeتغییر دادند و این کفش‌ها را Nike Cortez نامگذاری کردند. این مدل کفش بسیار پر فروش بود.

 

طرح Waffle Trainer:

 

بورمن پس از اینکه در طراحی کفش قبلی بسیار موفق شد، انگیزه ی زیادی گرفت. هدف بعدی او این بود که کفش های دوندگی، مناسب تر و با کیفیت بیشتری باشند. مثلا او در نظر داشت تا لایه های پایینی کفش ها را به نحوی طراحی کند تا از میخ های فلزی استفاده نکند و همین باعث سبک تر شدن کفش ها شود. او انقدر روی این ایده اش تمرکز کرده بود که یک روز صبح زمانیکه در حال صبحانه خوردن بود، فکر جدیدی به ذهنش رسید که از دستگاه وافل پزی همسرش استفاده کند تا با کمک ان به کف کفش ها فرم بدهد. او لحظه ای تردید نکرد و سریع اقدام کرد. اولین بار موفق نشد زیرا دستگاه را چرب نکرده بود.

اما او به روش های مختلف و با دفعات مکرر امتحان کرد تا در نهایت توانست یک کفش با طراحی جدید و بسیار سبک تولید کند. در سال 1972 این کفش، Moon Shoe  نامگذاری شد. بُوِرمن با کمی تغییرات، مجددا طراحی این کفش را تغییر و نام Waffle Trainer را برای او قرار دادند.

 

چرا نام Moon Shoe را انتخاب کردند؟

زیرا اثری از کف این کفش باقی می ماند که به ردپای فضانوردانی که در ماه بودند، بسیار شباهت داشت.

 

مدل Nike Air Max :

در 1987، این مدل کفش تولید شد. این مدل توسط تینکر هتفیلد که طراح اکثر کفش های بسکتبال ایر جردن بود، طراحی شد.این کفش به صورتی بود که دارای کپسول های بزرگ هوا بوده که علاوه بر ایجاد کیفیت بهتر، باعث زیبایی ان هم میشد. این کفش هم از جمله کفش های پر فروش به شمار رفت.

 

 

با توجه به اینکه انقدر در مورد بیل بورمن حرف زدیم، بهتره که یکم در مورد زندگی شخصی اون هم بدونیم.

زندگی شخصی بیل بورمن :

در 19 فوریه سال 1911، بیل بورمن در ایالت اورگان متولد شد. سال 1929، در رشته ی روزنامه نگاری وارد دانشگاه شد.وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد، به دبیرستان فرانکلین رفت تا انجا بیولوژی و هم چنین مربی گری فوتبال را اموزش ببیند. سپس در سال 1935 ، کار خود را به عنوان مربی فوتبال اغاز کرد.

بیل بورمن در سال در سال 1936 نیز با باربارا یانگ ازدواج کرد و دارای 3 فرزند شدند.

او به مدت 24 سال مربی ورزشی دانشگاه اورگان بود و در این دوران افتخارات و مدال های زیادی را برای دانشگاه رقم زد. از جمله افتخارات ان میتوان به 12ورزشکار دارنده ی رکورد های عالی، 31 ورزشکار المپیک و هم چنین 22 قهرمان انجمن ملی ورزش را نام ببریم.

در نهایت در سال 1937 تصمیم گرفت تا مربی گری را کنار بگذارد و تولید کفش را شروع کند.

بیل بُوِرمن در سال ۱۹۹۹ و در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

 

فیل نایت :

فیل نایت در تاریخ 24 فوریه ی 1938 در ایالت اورگان متولد شد. پدرش وکیل بود و در حوزه ی روزنامه، کار میکرد.پدرش معتقد بود که نایت باید به دنبال شغل مورد علاقه اش برود؛ به همین دلیل در تابستان ها پدرش اجازه ی کار در نشریه ی خودش را به او نمی داد. از این جهت بود که فیل تصمیم گرفت تا به نشریه ی رقیب پدرش برود. از جمله کارهایش این بود که هر روز جدول امتیاز بندی مسابقات را درست می کرد.

نایت در دانشگاه اورگان در رشته ی روزنامه نگاری تحصیل کرد و در سال 1959 فارغ التحصیل شد و به مدت 1سال در ارتش فعالیت کرد. سپس در دوره ای به نام کسب و کار در دانشکده ی استنفورد اموزش دید.  این کلاس ها او را متوجه علاقه اش به کارافرینی کردند. در نهایت در سال 1962 در رشته ی مدیریت کسب و کار فارغ التحصیل شد. همانطور هم که قبلا اشاره کردیم، نایت پس از سفر به ژاپن، با بیل بورمن همکاری کرد.

 در سال 2015 اعلام کرد که میخواهد از ریاست نایک استعفا بدهد و مقام خود را به مارک پارکر بدهد. بعد از اجرای این تصمیم، تا 1 سال در تصمیم گیری های مهم شرکت فعالیت داشت ولی در سال 2016 به طور کامل خود را بازنشسته کرد.

مارک پارکر

 

لوگو نایک :

نایک نام الهه ی پیروزی در یونان باستان می باشد. در سال 1971، طراحی لوگو نایک توسط کارولین دیویدسون انجام شد. او در ان دوران، دانشجوی گرافیک دانشگاه ایالتی پورتلند بود. دیویدسون برای طراحی این لوگو تنها 35 دلار دستمزد گرفت و شاید کسی باورش نمیشد که این لوگو در لیست بهترین لوگوهای دنیا قرار بگیرد.

کارولین دیویدسون

 

این لوگو در ابتدا با عنوان “srtip” معرفی گردید و بعد از آن با “swoosh” شناخته شد.

نکته: (Swoosh به الیافی اشاره دارد که در تولید کفش های نایک کاربرد داشت)

این لوگو برای اولین بار در بهار 1972 به نمایش گذاشته شد.

معنی لوگو نایک :

در لغت، Swoosh به معنای صدایی گفته میشود که وقتی چیزی از کنار ما با سرعت عبور می کند می شنویم. قوس به کار رفته در طراحی لوگوی نایک به معنای سرعت و جنبش است.

 
عناصر اصلی در طراحی لوگو نایک :

طراحی لوگو نایک یکی از ساده ترین  لوگو ها می باشد. ماندگاری این لوگو در ذهن مردم به حدی است که این برند برای نشان دادن هویت سازمانی خود، به این آرم و نشان وابسته می باشد.

 

اشکال هندسی در لوگوی نایک :

شکل هندسی و قوس به کار رفته در طراحی لوگو نایک، به عنوان یک بال از الهه ی پیروزی یونان باستان می باشد. در این لوگو به طور هوشمندانه از هر شکل و طرحی توانسته تا احساسات خاصی را در بیننده ایجاد کند و یکی از عوامل اساسی در موفقیت طراحی لوگو در نظر گرفته می شود.

رنگ در لوگوی نایک :

رنگ اولیه ای لوگو نایک ، مشکی بود که نشان دهنده ی قدرت می باشد و به مرور سایه به طرح اولیه اضافه شد. رنگ نارنجی موجود در این طراحی، نمادی از رنگ سازمانی برند نایک می باشد.

 

فونت در لوگوی نایک :

شعار Just Do It و همچنین نام برند در طراحی لوگو به کار رفته است. فونت استفاده شده در طراحی لوگو نایک بسیار ظریف می باشد. البته تا سال 1995 فونت به کار رفته برای این لوگو Futura bold بود.

 

 

لوگو نایک نمادی از الهه ی پیروزی یونان باستان :

شرکت نایک نام خود را از نام الهه ی پیروزی یونان باستان برگرفته است. زیرا براساس افسانه های یونانی، الهه ی نایک بر موفقیت و پیروزی جنگجویان بسیار تاثیرگذار بوده است. بال های این الهه ، swoosh نامیده می شود و اغلب کارشناسان می گویند که این بال ها در طراحی لوگوی برند نایک به کار رفته اند.

وضعیت برند نایک :

طبق امارها در سال ۲۰۱۲ ، شرکت نایک 240 میلیارد دلار ارزش دارد. از جمله زیر مجموعه های این برند میتوان به کانورس (تولید کننده کفش‌های آل‌استار) و هارلی اینترنشنال اشاره کرد. هم چنین محصولات ورزشی دیگری هم تولید می کنند. از جمله عوامل موفقیت شرکت نایک، خلاقیت در تولید و سرمایه گذاری خصوصا در صنعت چین وفعالیت بیشتر برای محصولات بانوان می باشد. هم چنین ان ها برای برند خود تبلیغات زیادی را نیز انجام داده اند. که میتوان به جردن که یکی از معروف ترین تبلیغ کنندگان این برند می باشد، اشاره کرد. این همکاری ان ها تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت کفش هایی به نام ایر جردن را تولید کردند.

مایکل جردن
حقایقی جالب در مورد برند نایک :
  • جالب است بدانیم که شرکت نایک بیش 44 هزار کارمند در دنیا دارد.
  • این شرکت از ورزشکاران بزرگ، بسیار حمایت مالی می کند.
  • دیگر این که انجمن‌های بزرگ ورزشی مانند NFL و NBA و المپیک را حمایت می‌کند.
  • شعار معروف Just Do It (فقط انجامش بده) نایک ازگری گیلمور است. او یک قاتل زنجیره ای بود که در لحظه ی اعدام این جمله را گفت.

  • نایک در زمره اولین شرکت‌های استفاده‌کننده از بازاریابی اینترنتی، فناوری‌های مدیریت ایمیل و استفاده از فناوری‌های ارتباطی پخش و پخش محدود برای ایجاد تبلیغات بازاریابی رسانه‌ای بود.
  • بیلبوردهای بزرگ و تبلیغات در انواع مجلات، تشکیل یک شبکه قوی و قدرتمند تبلیغات از طریق اینترنت می تواند برای تجارت الکترونیک، جهانی شدن و نفوذ نام تجاری Nike ، هیچ مرز و محدودیتی نمی گذارد.
  • نایک در حمایت از کمپین های ورزشی جهان مانند بسکتبال، فوتبال، تنیس، گلف و… تمرکز دارد. پوشیدن محصولات Nike توسط بازیکنان برتر به شهرت محصولات نایک به خوبی اضافه کرده است.
  • کریس رونالدو فوق ستاره پرتغالی از کفش های نایک استفاده می کند.

  • در سال 1988، نایک اولین کمپین تبلیغاتی اش را با شعار Just Do It انجام داد. در تیزر تلویزیونی این کمپین، فیلمی از والت استک که از دوندگان قدیمی بود و در فیلم، 80 سال سن داشت و روی پل گلدین گیت در حال دویدن بود.
  • ایلی ناستازی، تنیسور رومانیایی در سال 1972 اولین ورزشکاری بود که با نایک قرارداد تبلیغاتی بست. او به خاطر رفتارهای عجیب، عصبی اش معروف بود و همین باعث شده بود تا بارها از سمت فدراسیون جهانی تنیس جریمه و محروم شد. رسانه ها به او لقب “دلقک بخارست” داده بودند.

  • در سال 1987 ، زمانیکه شرکت نایک کفش های ایرمکس را در تلویزیون تبلیغ می کرد، از موزیکِ ساخته شده توسط بیتلز به نام “انقلاب” استفاده شد. این اتفاق بسیار جالب بود زیرا این اولین بار بود که بیتلز اجازه می داد آهنگ های این گروه در آگهی های تلویزیونی به کار برده شود.

بیتلز

  • بزرگترین فروشگاه Nike در خیابان اکسفورد لندن می باشد. این فروشگاه در سه طبقه و مجموعا به مساحت 42000 پا ساخته شده است. طراحی این فروشگاه به نحوی است که حالت میدان اصلی یک شهر را تداعی کند. 10.5 میلیون پوند برای ساخت این مجموعه هزینه شده است.
  • کفش Go FlyEase :

شرکت نایک، کفشی با نام Go FlyEase طراحی کرده است. جالب است بدانیم که برای پوشیدن آن  نیازی نیست که از دست استفاده کنیم. بلکه این کفش با لولاهای خاص و منحصر به فردی که دارد، در دو حالت کاملا بسته و یا باز قرار می گیرد.

  • شرکت نایک در استودیوی Nike By You در شهر نیویورک، بخشی را با نام Nike Makers’ Experience راه اندازی کرده است. هدف از این کار این است که به خریداران و طرفداران اش این فرصت را میدهد تا کفش مد نظر خودشان را دقیقا با همان ظاهر و کیفیتی که می خواهند سفارش دهند؛ انها می توانند که رنگ بندی، طرح روی کفش و متن ان را انتخاب کنند. مثلا می توانید عبارت “تولدت مبارک” را برای کفش تان طراحی کنید.

چون این کار 90 دقیقه طول می کشد، افراد میتوانند کفش جدیدشان را سریع تحویل بگیرند. این فرآیند، امکانات شخصی‌سازی زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد؛ ولی قالب کفش ثابت است و قالب استفاده شده،  presto Xمی باشد.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سفارش کفش دلخواه فقط با دعوت نامه ی رسمی از شرکت نایک قابل انجام است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *