برند تویوتا

 

سکیچی تویوتا :

برند تویوتا توسط سکیچی تویودا و کیچیرو تویودا بنیان گذاری شده است. سکیچی تویودا (Sakichi Toyoda) در سال ۱۸۶۷چشم به جهان گشود. او یک مهندس نابغه بود؛ به طوریکه بسیاری از دستگاه‌های پارچه ‌بافی و نساجی آن زمان را اختراع کرد. هم چنین کارخانه‌های مدرن با دستگاه‌های اتوماتیک در ژاپن را راه اندازی کرد.از دیگر اقدامات او این بود که توانست اهمیت تئوری جیدوکا (Jidoka) را اجرا و به همگان ثابت کند. این ها از جمله مواردی بودند  که باعث شد تا او به پدر انقلاب صنعتی ژاپن مشهور شود.

جیدوکا چیست؟؟ این تئوری به این معناست که هر دستگاه یا سیستم صنعتی باید توانایی تشخیص ایرادات موجود در محصول و عملکردشان را داشته باشد، تا از تولیدات معیوب وضررهای احتمالی جلوگیری کند. امروزه هم شاهد این تئوری هستیم که به‌عنوان رکن مهم در سیستم تولید و کنترل کیفیت خودروسازی تویوتا در حال اجراست.

 

 

رویدادهای مهم دوران حیات ساكیچی تویودا :

1890 بازدید از نمایشگاه ملی ژاپن

در توكیو ابداع دستگاه بافندگی با دسته های چوبی تویودا

1894ابداع نخ پیچ(yarn winder)

1896 ابداع دستگاه بافندگی برقی ساخته شده از چوب و فلز

1897 تاسیس Okkawa Menpu (Cotton Cloth) جاییكه دستگاه بافندگی برقی برای اولین باربه كارگرفته شد

1899 تاسیس Igeta Shokai 1902

تاسیس تویودا شوكا(Toyoda Shokai) 1904

ابداع دستگاه اتوماتیك بافندگی (Cop-Change loom)

1906 ابداع ماشین گرد باف

 ✔ 1910 مسافرت به آمریكا و اروپا

1911 تاسیس (Toyoda Jido Shokufu Kujo)

1912 دریافت مدال افتخار ملی از دولت ژاپن

1918 تاسیس تویودا بوشوكو (Toyoda Boshoku)

1921 تاسیس (Toyoda Boshoku Shou Works) در شانگهای

1924 دریافت مدال افتخار از دولت ژاپن تكمیل دستگاه بافندگی با حركت بدون وقفه ماكو

G 1925 اهداء 000,000, 1 ین برای اختراع باطری انباره ای به مؤسسه اختراعات و نوآوری

1926 تأسیس (Today’s Toyoda Automatic Loom Works, Ltd.) دریافت جایزه یادبود امپراطوری ( (Commemorative Imperial Award از مؤسسه اختراعات و نوآوری امپراطوری

1927 دریافت درجه افتخاری (Third Class Order of the Sacred Treasure) از دولت ژاپن ملاقات رسمی با امپراطور در كاخ امپراطوری در ناگویا

1929 دادن نمایندگی انحصاری دستگاههای بافندگی اتوماتیك به (Platt Brothers & CoLtd.) از انگلستان

1930 در اكتبر 1930 درگذشت، و مدال افتخاراز دولت ژاپن دریافت كرد.

 

 

کیچیرو تویودا :

کیچیرو (Kiichiro Toyoda)که فرزند سکیچی تویودا می باشد، متولد ‍۱۱ ژوئن سال ۱۸۹۴  درشیزوکای ژاپن می باشد. کیچیرو به دلیل هوش بالا، در سنین نوجوانی وارد دانشگاه شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه توکیو و در رشته‌ی مهندسی مکانیک انجام داد. سپس، کیچیرو به انگلستان مهاجرت کرد تا زندگی کاری خود را اغاز کند. به دلیل شناخت و اگاهی او از صنایع نساجی ، در انگلستان هم در یک کارخانه‌ی نساجی به نام Platt Brothers شروع به کار کرد. این شرکت بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید تجهیزات و ماشین‌آلات نساجی را در انگلستان تاسیس کرده بود. بعد ازمدتی، کیچیرو به علت مطالعه‌ی روش‌های ساخت و تولید ماشین‌آلات به آمریکا مهاجرت کرد.

بازگشت کیچیرو به ژاپن :

پس از پایان دوره‌های آموزشی در آمریکا، به ژاپن بازگشت. ان موقع کارخانه‌ی ماشین‌آلات نساجی تویودا در شرایط بسیار خوبی بود. محصولات آن‌ها بسیار مورد استقبال ژاپنی‌ها قرار گرفته بود .تولید ماشین‌آلات، برایشان سود خوبی را به همراه داشت. کیچیرو از روی علاقه ی زیاد به این حرفه، در کارخانه شروع به کار کرد. او نوآوری‌ها  وخلاقیت های مختلفی در روش‌های تولید کارخانه پایه گذاری کرد و پتنت‌های متعددی نیز به نام کیچیرو ثبت شد. از جمله اختراعات او، ماشین اتوماتیک نساجی با نام TypeG را میتوان نام برد.

 

او کسی است که ایده ی سرمایه گذاری و راه اندازی صنعت خودروسازی را مطرح کرد.کیچیرو مانند پدرش رویاهای بلندپروازانه‌ ای برای تولید وسایل داشت.که البته مجال تحقق نیافت. به علت فعالیت گسترده انها در صنعت نساجی، متقاعد کردن انها برای این کار جدید بسیار سخت بود. او در نهایت توانست اعضای خانواده خود را متقاعد کند. او همچون پدرش یک نابغه بود. به نحوی که اختراعات و ابداعات صنعتی زیادی را به ثمر رساند. این عوامل دست به دست هم داد تا او لقب «ادیسون ژاپن» را گرفت.

در سال ۱۹۴۱ ، کیچیرو به عنوان رئیس شرکت تویوتا انتخاب شد. در سال ۱۹۵۰ به‌ دلیل وجود جنگ، تویوتا موتورز با مشکلات مالی زیادی روبه رو شد. کیچیرو که شرکت خود را در معرض ورشکستگی می‌دید، پس تصمیم گرفت تا تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کند. در نتیجه کارگران شورش کردند و این یکی از دلایلی بود که باعث استعفا کیچیرو و بسیاری از مدیران عالی مرتبه ی این شرکت شد. او دو سال بعد و در ۲۷ ژوئن سال ۱۹۵۲ در توکیو از دنیا رفت.


رویدادهای مهم دوران حیات كیچیرو تویودا :

1929 دادن امتیاز انحصاری دستگاههای بافندگی به Platt Brothers & Co., Ltd. از انگلستان

1931 تكمیل دستگاه نخ ریسی(High-Draft) نمونه اولیه موتورهای كوچك بنزینی (با خروجی 4PS) پیشرفته

1933 تصمیم برای ورود به بازار اتومبیل توسط جلسه كمسیون دپارتمان اتومبیل

1934 تكمیل كارگاه تولید نمونه های اولیه

آغاز نصب ماشین آلات و تجهیزات وارد شده از غرب

تكمیل كارخانه ذوب آهن ت

كمیل اولین موتور نوع A

1935 تكمیل نمونه اولیه خودرو سواری مدل A1

تصمیم برای دو برابر كردن سرمایه در جلسه فوری سهام داران

افزایش سرمایه تا000٫000 3٫ ین

تكمیل نمونه اولیه كامیون مدل G1

1936 آغاز تولید انبوه خودروهای سواری مدلAA (مدل ارتقاء یافتهٴ A1)

آغاز به كار كارخانه Kariya در Toyota Auto Body Co

طراحی لوگو تویوتا و تغییر نام از تویودا به تویوتا

آغاز تولید كامیون مدل GA (مدل ارتقاء یافتهٴ G1)

1937 تأسیس كمپانی تویوتا (Toyota Motor Co, Ltd)

1938 تكمیل ساختمان كارخانه Koromo

آغاز تولید بر اساس تكنیك Just-in-Timeدر كارخانه Koromo

تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی برای هواپیماها دركارخانه Koromo

1939 تآسیس كارخانه Shibaura

تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی باطری های انباره ای در كارخانه Shibaura

تكمیل نمونه اولیه خودرو مدل AE (Shin-Nihon)

1940 جدا شدن بخشی از كارخانه Tianjin جهت تأسیس Hokushi Jidosha Kogyo

تأسیس ( Toyoda Steel Works, Ltd.، Aichi Steel Works, Ltd سابق)

 

ایجی تویودا :

ایجی تویودا (Eiji Toyoda)متولد سال ۱۹۱۳ می باشد. او نوه‌ی سکیچی و پسرعموی کیچیرومی باشد. ۵ سال بعد از فوت کیچیرو یعنی در سال در سال ۱۹۵۷ به عنوان یکی از مدیران مهم و برجسته این شرکت انتخاب شد. او تا سن 81 سالگی در مقام های مختلف از جمله رئیس هیئت‌ مدیره،خدمت می کرد. ایجی در سن 30 سالگی از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته‌ی مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد. لازم به ذکر است که منطقه‌ی پیرامون آن با جمعیت ۴۲۰,۰۰۰ نفر و به مساحت ۹۲۰ کیلومترمربع، شهر تویوتا (Toyoda City) نام گرفته است

شهر تویوتا

شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷راه اندازی شد، وانها قبل از این شرکت خود را به طور رسمی به ثبت برسانند، اولین خودروی خود را با کد AA ساختند، که مدل این خودرو از اتومبیل کرایسلر دسوتو برگرفته شده بود. این خودرو با مدل AB دارای سقف پارچه‌ای جمع‌شونده به تولید رسید. تویوتا مدل AA و AB از پیشرانه‌ی ساخت مهندسان تویودا بهره می بردند که با نام تایپ A در تاریخ ژاپن معروف شد. این محصول دارای ۶ سیلندر خطی و حجم ۳.۴ لیتر، قدرت ۶۲ اسب ‌بخار بود. پیشرانه‌ی خودرو AA در قسمت مکانیکی الهام‌گرفته از موتور مشابه ساخت شورولت و در بخش سیستم الکتریکی، مشابه پیشرانه‌ی فورد بود. به طور کلی تا سال ۱۹۴۳ ،تعداد ۱,۴۰۰ دستگاه تویوتا  AA و ۳۵۳ دستگاه مدل AB تولید شد. فرمان همگی این خودروها در سمت راست قرار داشت .در سال‌های بعد از ۱۹۴۰، با پیشرانه‌ی ۶ سیندر ۲.۳ لیتری 2M به تولید رسیدند که حجم ۲.۳ لیتر و قدرت ۱۱۰ اسب ‌بخار داشت.

تویوتا و جنگ جهانی دوم :

این شرکت مانند سایرصنایع ژاپن، در جنگ جهانی دوم به ارتش کشور خود خدمت می کرد.در آن زمان به دلیل کمبود وسایل صنعتی و فشارهای اقتصادی زیاد، مجبور بودند تا بسیاری از کامیون‌های تویوتا را بدون هیچ یک از تجهیزات و لوازم ظاهری و فنی تولید کنند.

ظاهر کامیون ها به نحوی بود که یک چراغ در مرکز و جلوی اتومبیل و یک اتاق چوبی هم به عنوان کابین خودرو وجود داشت که همین موضوع باعث می شد تا اینها را از کامیون‌های دشمن جدا کند. به جرئت میتوان گفت که تا سال ۱۹۴۵ این کامیون های نظامی، مهم ترین محصول شرکت تویوتا بود.

با توجه به کمک های بسیار زیاد این شرکت، متحدین یا همان کشورهای شوروی، آمریکا، چین و بریتانیا در روزهای آخر جنگ جهانی می خواستند تا منطقه ناگویا و کارخانه خودروسازی تویوتا را بمباران کنند، که در اخر با تسلیم شدن این کشور ، این هدف انها موثر واقع نشد.

بعد از جنگ جهانی ودر واقع بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲  ، ۲۰۰ دستگاه از اتومبیلی به نام تویوپت در این شرکت ساخته شد، که خودروهایی کوچک و ارزان قیمت بودند. این خودروها شامل چهار سیلندر که حجم موتور آن ۹۹۵ سی سی و قدرت آن ۲۷ اسب بخار بود، به شکل فولکس واگن بیتل یا همان فولکس قورباغه‌ای تولید شد و دارای موتور تایپ S بود که حجم ۹۹۵ سی‌سی و قدرت ۲۷ اسب‌بخار داشت با اوضاع اقتصادی بعد از جنگ در این کشور هم بسیار متناسب بود.

با شروع جنگ کره، نیروهای آمریکایی به حمایت از جمهوری کره‌جنوبی اقدام کردند تا درمقابل دولت کومونیستی جمهوری خلق کره (کره‌شمالی) با پشتیبانی چین و شوروی مقاومت کنند.ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۰ ساخت ۵ هزار دستگاه کامیون و ۱۰۰ دستگاه خودروی تویوتا جیپ را به شرکت تویوتا سفارش داد و سرمایه ی حاصل از این قرارداد فرصت بسیار مناسبی  برای توسعه وپیشرفت شرکت تویوتا بود.این در حالی بود که کارخانه در سال قبل از آن، فقط ۳۰۰ کامیون را تولید کرده بود.

توسعه‌ی خودروهای تویوپت :

مدیران تویوتا برای ایجاد پیشرفت در کارشان، به طور پیاپی به آمریکا سفر می کردند. اثبات توسعه نیافتن خودروسازی تویوتا در‌مقایسه‌ با برندهایی مثل فورد، علتی شد تا تحولی در خطوط تولید و محصولات ژاپنی پدیدار شود. سال ۱۹۵۳، تویوپت RH با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری و قدرت ۶۰ اسب‌بخار به تولید رسید و حتی پلیس ژاپن هم از آنها استفاده می کرد. نسل اول تویوتا کرون و کورونا که بعدها پایه‌گذار سدان پرفروش کمری در دهه‌ی ۱۹۸۰ شدند، به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ تولید و عرضه شدند. کرون با ظاهربرگرفته شده از فورد ورسایلز (Versailles) و سیمکا وادت (SimcaVedette)، میتوان گفت اولین محصول تویوتا در بازار آمریکا و اروپا شود. کورونا هم با ابعاد کوچک‌تر درمقایسه ‌با کرون، مشابه فورد ۱۹۴۹ بود و اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، ظاهری قدیمی داشت.

اقدامات ایجی :

در سال1950 با توجه به شرایط موجود، ایجی امیدی برای تبدیل شدن به یک برند جهانی نداشت. زیرا در آن دوران، تویوتا ۲,۵۰۰ خودرو رادر ۱۳ سال تولید و عرضه کرده بود؛ واین درحالیست‌که کارخانه‌های فورد روزانه ۸,۰۰۰ دستگاه تولید می کردند که سالیانه حدود ۲.۵ میلیون اتومبیل تولید می شد. با این حال ایجی چندین بار به امریکا رفت تا از کارخانه فورد بازدید کند. ایجی از خطِ‌تولید فورد و ابتکار مدیریتی که هنری فورد به کار گرفته بود،  برای کارخانه ی تویوتا استفاده کرد تا انقلاب بزرگی ایجاد کند. او در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ میزان عملکرد کارگران را افزایش داد و سعی کرد تا محصولاتش را با کیفیت زیاد و هرینه ی کمتر عرضه کند.

هدف بعدی ایجی این بود که خودروهای ژاپنی را در آمریکا به فروش برساند. بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ او با کمک مدل های امریکایی ان زمان اتومبیل وی تویوتا کرون (Crown)را تولید کرد. اما با استقبال خوبی در بازارهای غربی روبه رو نشد و پس مجدد تلاش کرد تا بتواند خودروی اقتصادی تولید کند.به هر حال در اواخر دهه ۱۹۶۰ شرکت اتومبیل سازی تویوتا با تلاش بسیار توانست تا تولید خود را به ۱۰ میلیون خودرو برساند؛ که یک میلیون از آنها در خارج از ژاپن وجود داشت و این موفقیت بزرگی برای این شرکت به حساب می امد.

در سال ۱۹۶۳ فعالیت کارخانه‌های تویوتا در استرالیا آغاز گردید و خیلی زود و در مدت زمان کوتاهی استرالیا به

بزرگترین بازار غیر ژاپنی تویوتا تبدیل شد.در سال ۱۹۶۶، نسل اول کورولا وارد بازار شد و اما در سال ۱۹۶۹با

تغییراتی مثل نصب پیشرانه‌ی جدید یک ‌لیتری، جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک و سیستم تهویه مطبوع مجهز به کولر

انجام داد، وارد بازار امریکا شد. امروزه، تویوتا کورولا بعد از راو4 و کمری، از جمله پرفروش‌ترین محصول تویوتا در

آمریکا می باشد.ایده ی بعدی ایجی، راه اندازی برند لکسوس در سن 76 سالگی و در سمت رئیس هیئت ‌مدیره‌

بود.ایجی علاوه برا اینکه توانست تحول گسترده ای در طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ در شرکتهایش ایجاد کند،

انقلاب بزرگی هم در صنعت خودرو سازی جهان هم ایجاد کرد.

 

تاسیس کارخانه در کشورهای دیگر :

اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، نمایندگی‌های محصولات تویوتا در کشورهای بسیار دور کارمی‌کردند. این مسئله، عاملی شدتا

مدیران تویوتا را به‌فکر تاسیس کارخانه در بازارهای جدید بیندازد.  این کار باعث شد تا ،علاوه بر نزدیک‌کردن محل عرضه و تقاضا، از نیروی کار با هزینه کمتر هم در سراسر جهان استفاده کنند.نهایتا، در سال ۱۹۵۹ اولین خطِ‌تولید خارجی تویوتا در برزیل افتتاح شد.

اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰، شرکت تویوتا یک‌ میلیون خودرو تولید کرده بود و از این تعداد سهم بازارهای خارجی از

محصولات تویوتا به کمتر از ۱۰,۰۰۰ دستگاه می رسید. سال ۱۹۶۰، مراکز تحقیق و توسعه‌ی تویوتا در تایلند راه

اندازی شد که مکان بسیار مناسب برای پیش‌تولیدها و آزمایش بود. سال ۱۹۶۳، کارخانه‌ی تویوتا در استرالیا

شروع به کار کرد تا به عنوان مهم ترین تولید‌کننده‌ی این شرکت در خارج از ژاپن باشد. در یک مدت زمان بسیار

کوتاهی، استرالیا بزرگ‌ترین بازار غیرژاپنی تویوتا شد. اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰،تویوتا ۱۰ میلیون خودرو تولید کرد و

به همین مناسبت جشن گرفتند و از این تعداد،  یک ‌میلیون دستگاه در خارج از ژاپن قرار داشت.

 

اولین مدل اسپرت تویوتا :

تا سال ۱۹۶۵، تمامی خودروهای تویوتا دارای 4در بودند. اسپرت 800 با کد UP15  را میتوان گفت که اولین

محصول این خودروساز بود که بدنه‌ی دودر و کوپه داشت. در آن زمان، مدل پابلیکا به‌علت اینکه اندازه‌ ای کوچک

و قیمت اقتصادی و مناسبی داشت،  پرفروش‌ترین محصول تویوتا در بازار ژاپن شد. همین قضیه عاملی شد تا

نسخه‌ی اسپرت و دودر براساس پابلیکا طراحی و تولید شود. نسخه‌ی پیش‌تولید ساخت ۱۹۶۲ پابلیکا اسپرت

نامگذاری شد و دارای پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۷۰۰ بود.

پابلیکا اسپرت

محصول نهایی با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۸۰۰ سی‌سی به ‌همراه کاربراتورهای دوگانه، اسپرت 800 نامگذاری و

در سال ۱۹۶۵ نشان داده شد. این خودرو پاسخی به هونداS500 و داتسون فیرلیدی (Fairlady) و دایهاتسو

کمپاینو (Compagno) بود که قبل از تویوتا به‌عنوان مدل‌های اسپرت ارزان‌قیمت و کوچک ‌جثه، بازار ژاپن را

مورد تمسخر خود قرار داده بودند.پس از مدتی، تویوتا اسپرت 800 با نام مخفف تویوتا 8 مشهور شد.

پابلیکا اسپرت

اولین خودرو تویوتا، آیرودینامیک بود که حاصل مهندسی تاتسو هاسه‌گاوا (Tatsuo Hasegawa) بود او در

جنگ جهانی دوم هواپیمای جنگی مشهور ژاپن به‌نام Ki-94 را طراحی می کرد. اسپرت 800 دارای وزن خالص

 ۵۸۰کیلوگرم و پیشرانه‌ی ۴۰ اسب‌بخار، شتاب‌گیری خوبی تا سرعت ۷۰ کیلومتربرساعت داشت و توانیی رسیدن

به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت را داشت.

این خودرو اولین محصول در جهان بود که سقف فلزی آن برداشته می‌شد و داخل صندوق عقب قرار می‌گرفت.

چنین ترفندی را سال ۱۹۶۶ پورشه در مدل‌های تارگا به کار برد. بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹، بیش از ۳,۱۰۰

دستگاه تویوتا اسپرت 800 به تولید رسید و همین باعث شد تا شرکت سازنده بیشتر به مدل‌های دودر کوپه نشان

توجه کند.

پورشه در مدل‌های تارگا

اولین اسپرت کلکسیونی با تولید کم :

خودرو دیفرانسیل‌عقب با دوسرنشین و دارای وزن خالص ۱,۱۰۰ کیلوگرم و پیشرانه‌ی ۲ لیتری و قدرت ۱۵۰

اسب‌بخار، حتی با استاندادرهای امروزی هم باز هم قابل قبول و مورد پسند می باشد. تویوتا 2000GT

در سال ۱۹۶۷ رونمایی شد. این محصول از پیشرانه‌ی ساخت یاماها الهام ‌گرفت. تویوتا 2000GT می‌توانست در

 10ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و در ۲۴ ثانیه پس از شروع حرکتش، به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت

برسد. با میانگین مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ماکسیمم سرعت این مدل خودرو به ۲۱۰

کیلومتربرساعت می‌رسید.

این خودرو در ابتدا قرار بود با همکاری یاماها و نیسان تولید شود؛ اما پس از طراحی نمونه ی ازمایشی، نیسان از

ادامه‌ی پروژه انصراف داد. سپس، مدیران تویوتا پذیرفتند با شرط طراحی مجدد، این خودرو را براساس قواعد خود

2000GT را طراحی کنند. محصول نهایی مشابه مدل اسپرت 800 بود؛ تویوتا 2000GT دارای چراغ‌های

مخفی‌شونده روی کاپوت بود. از نمای جانبی هم، بدنه‌ای دارای موج دار و هم چنین زیبا بود که مشابه جگوار E

تایپ داشت.

تا سال ۱۹۷۰، مجموع ۳۵۱ دستگاه تویوتا 2000GT تولید و عرضه شد. این مدل اولین محصول اسپرت ژاپنی

مطابق با استانداردهای جهانی بود و دنیا را متحیر کرد.این خودروها علاوه بر داشتن مشخصه های فنی قابل قبول،

زیبایی تویوتا 2000GT  بسیار زیاد بود و دلیلی شد تا تهیه‌کنندگان سینما و کلکسیونرها به ان توجه کنند.لازم

به ذکر است که تنها نسخه‌ی بدون سقف این خودرو برای استفاده در پنجمین فیلم جیمز باند به‌نام «شما فقط

دوبار زندگی می‌کنید» ساخته شد.

امروزه، قیمت تویوتا 2000GT بیش از ۱.۲ میلیون دلار است و جز یکی از خودروهای گران‌ تاریخ ژاپن در نظر

گرفته شده است. موفقیت این خودرو باعث شد تا تویوتا تولید محصولات اسپرت در آینده را افزایش دهد. نسخه‌های

مختلف سلیکا و سوپرا و حتی نمونه‌ی مدرن GT86، نتیجه‌ی ساخت خودروهای 2000GT و اسپرت 800 در

سال‌های ۱۹۶۰ هستند.

 

تسلط بر بازار جهانی :

سال‌ ۱۹۷۰، تویوتا توانایی مالی و انگیزه ی کافی برای ایجاد تنوع درمحصولاتش را داشت. نسل اول سلیکا با

بدنه‌ی چهارسرنشین‌ و دودر، تولید شد. تویوتا با عرضه‌ی این خودرو به بازار آمریکا، میخواست تا  با فورد موستانگ

و شورولت کامارو رقابت کند. نسل اول سلیکا ۸ سال  همراه با پیشرانه‌های مختلف از ۱.۴ لیتر ۸۶ اسب‌بخار تا

۲.۲ لیتر ۱۰۰ اسب‌بخار تولید شد. سلیکا لیفت‌بک (درپوش صندوق یک‌تکه با شیشه‌ی عقب) هم سال ۱۹۷۴

وارد بازار آمریکا شد و این خودرو از پشت، بسیار شبیه فورد موستانگ بود. همین موضوع دلیلی شد تا نسل اول

سلیکا به‌عنوان نخستین خودرو عضلانی (ماسلزکار) تاریخ ژاپن معروف ‌‌شود.

نسل اول سلیکا

 

 

ظهور کورولا و سرمایه‌گذاری بر سدان‌های متوسط :

 

تویوتا کورولا مدل ۱۹۷۴

سدان‌های کامپکت قبل از محبوبیت کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای مدرن، جز مهم‌ترین خودروهای دنیا بودند. برای

در سال‌های ۱۹۷۰، خودرو چهادر ارزان‌قیمتِ نسبتا جادار و هم چنین دارای ‌استهلاک کم، بسیار مورد توجه مردم

جهان بود.

سال ۱۹۶۶، نسل اول کورولا رونمایی شد و در بازارهای خارج از ژاپن مورد استقبال قرار نگرفت. با رونمایی

نسل‌های دوم و سوم در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴، عاملی برای افزایش فروش تویوتا کورولا در کل جهان شد. این

خودروها دارای پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری، قدرتی درحدود ۵۵ اسب‌بخار بودند که برای محصولی با وزن خالص ۸۸۰

کیلوگرم مورد قبول بود. تا پایان دهه‌ی ۱۹۷۰، کورولا در‌مقایسه‌ با سایر رقیبانش، مثل هوندا سیویک و داستون

 B-210 و فولکس واگن ربیت، قیمت کمتری نداشت با این تفاوت که کم استهلاک بود.

طراح کورولا، فومیو آگتسوما (Fumio Agetsuma)، به مهندسان تویوتا دستور داده بود تا کورولا E70 باید

چهار ویژگی مهم داشته باشد:

 ۱. هزینه خرید و نگهداری اقتصادی و مناسب

 ۲. آیرودینامیک خوب و ظاهری بسیار جذاب

۳. تفاوت درمقایسه‌ با نسل‌های قبل کورولا البته با حفظ مشتریان قدیمی این خودرو

 ۴. پاسخ به نیازهای تمام مردم جهان از کشورهای مختلف و هم چنین جوانان تا سالخوردگان.

سال ۱۹۸۰، نسل چهارم کورولا با کد E70 به آمریکا و اروپا وارد شد. دهه‌ی ۱۹۸۰،  تقاضا برای این محصول

افزایش یافت.ناگفته نماند که تولید کورولا در سراسر جهان به رکورد روزانه ۲,۳۴۶ دستگاه رسیده بود. تا سال

۱۹۸۳، یک میلیون دستگاه از کورولا E70 در سراسر دنیا بود و حتی محصولی ویژه با نام نسخه‌ی یک‌میلیون

 (One MillionEdition) از نسل چهارم کورولا نیز ساخته و عرضه شد. جالب است که کورولا E70 مشهورترین

و سودآورترین محصول تویوتا در دهه‌ی ۱۹۷۰ بود.

 

معرفی سوپرا و دنیای جذاب تیونینگ :

سال ۱۹۷۸، برای تویوتا بسیار مهم بود. در این زمان، اولین مدل سوپرا با کد A40 رونمایی شد. ابتدا این محصول

هم از سلیکا الهام گرفته بود و حتی قرار بود تا سلیکا سوپرا یا سلیکا X نامگذاری شود. مهم‌ترین تفاوت نسل اول

سوپرا با سلیکا این بود که حالت کوپه‌ی بدنه همراه با پیشرانه‌ی قوی‌تر و کشیدگی بیشتر  بود. این خودرو،

در قدرتمندترین نمونه اش موتور ۲ لیتری ۱۲۵ اسب‌بخار را داشت. در مدل‌های صادراتی به امریکا،

پیشرانه‌های ضعیف‌تر و کم‌مصرف‌تر با حجم‌های ۲.۶ و ۲.۸ لیتر، روی نسل اول سوپرا قرار دادند که حدود ۱۱

ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می رسیدند.از دیگر مزیت های این خودروها، داشتن

جعبه‌دنده اتوماتیک، شیشه‌بالابر برقی و قفل برقی برای درها بود.با این حال مورد توجه بازار امریکا قرار نگرفت.

در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۶ ، نسل دوم و سوم سوپرا با کد A60 و A70 رونمایی شدند. ظاهر این خودروها، بسیار

شبیه سوپراسپرت‌های ایتالیایی بود و دارای چراغ‌های مخفی‌شونده بود. سوپرا A۶۰ سال ۱۹۸۲ وارد امریکا شد تا

پیشرانه‌ی ۲.۸ لیتری ۱۴۵ اسب‌بخار و سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۹.۸ ثانیه برقرار کند. این محصول

، فروش بسیار بالایی داشت.در سال‌های بعد با پیشرانه‌ی ۱۶۰ اسب‌بخار و توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰

کیلومتربرساعت، ظرف ۸ ثانیه، در دنیای خودروهای اسپرت اقتصادی انقلاب ایجاد کرد.

نسل دوم و سوم سوپرا با کد A60 و A70

سری A70 هم، از لحاظ ظاهر بدنه شباهت زیادی به A60 داشت؛ اما پیشرانه‌های توربوشارژ ۲.۵ و ۳ لیتری با

قدرت‌های ۲۳۰ تا ۲۸۰ اسب‌بخار، بسیار جنجالی و خبر ساز شد.  نمونه‌های صادراتی با پیشرانه‌ی ۳ لیتری و

قدرت ۲۳۰ اسب ‌بخار در بازار امریکا، ظرف ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید، ونهایتا سرعت ۲۴۰

کیلومتربرساعت داشت و تنها ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین مصرف می‌کرد. این عملکرد در اوایل دهه‌ی ۹۰

میلادی، بسیار متحیر کننده بود. در امریکا و ژاپن، نسخه‌های تقویت ‌شده از سوپرا A70 طراحی و عرضه می

شدند که بدون افزایش مصرف سوخت، از پیشرانه‌ی ۳ لیتری، قدرت ۳۳۰ اسب‌بخار و سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰

کیلومتربرساعت ۵ ثانیه می‌گرفتند.

 

سوپرا A80

ناگفته نماند که سوپرا A80، مشهورترین خودروی تاریخ تویوتا برای مردم جهان است. این محصول توجه قرار در

بسیاری از جمله فیلم‌های سینمایی مثل سریع و خشن (The Fast and the Furious) و بازی‌های کامپیوتری

پرطرفدار، مورد استفاده قرار گرفت.  نسل چهارم سوپرا، بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲، تنها با ۲ نوع پیشرانه‌ی ۳

لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه شد. قدرت این خودروها برابر با ۲۲۰ و ۳۲۰ اسب‌بخار بود. مدل توربوشارژ،

ظرف ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۲۸۵ کیلومتربرساعت فراهم می‌کرد

وهمین باعث شد تا برتری زیادی نسبت به خودروهای اسپرت آلمانی داشته باشد.

 

کمری و لندکروزر :

فروش قابل توجه کورولا عاملی بود تا تویوتا در بازار سدان‌های خانوادگی برود. البته قبل از سال‌های ۱۹۸۰، کورونا

و کرون به بازارهای خارجی وارد شده بودند؛ اما موفقیت آن‌ها با کورولا بی نظیر بود. برای ایجاد تحول بزرگ در

این نوع خودروها، نام و سبک طراحی کمری با سدان‌های اندازه‌ متوسط پیش از خود، جایگزین شد.

سلیکا کمری، نسخه‌ی چهاردر سلیکا، سال ۱۹۷۹ تولید شد ولی موفق نبود. این خودرو با پیشرانه‌های قدرتمند

 ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری استفاده بود تا در کلاس سدان‌های اسپرت مطرح شود. به علت عدم تقاضا، عرضه‌ی سلیکا

کمری در بازار جهانی کاهش یافت و فقط بعضی از ژاپنی ها از ان استفاده کردند.

نسل اول تویوتا کمری مدل ۱۹۸۲

در سال ۱۹۷۹، به علت بحران جهانی انرژی، قیمت سوخت‌های فسیلی به طور چشمگیری افزایش یافت. این

وضعیت برای سدان‌های قدرتمند و پرمصرف آمریکایی اصلا مناسب نبود. اما مهندسان تویوتا نسل اول کمری را

طراحی کردند. این خودرو دارای کد V10بود.پیشرانه‌های متنوع دیزلی و بنزینی با حجم‌های ۱.۸ لیتر و ۲ لیتر

ارائه می‌کرد. نسل اول کمری در نسخه‌های مختلف، ۸۰ تا ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت داشت و هم چنین جعبه‌دنده‌ی

اتوماتیک هم قابل استفاده بود. تا سال ۱۹۸۶، فروش کمری در آمریکا به سالیانه ۱۵۰,۰۰۰ شد.

هدف از پروژه‌ی لندکروز، رقابت با جیپ‌ آمریکا بود؛ اما از دهه‌ی ۱۹۸۰ ، مسیر پیشرفت خود را به علت  محصولات

لندکروز، به‌ویژه رنجرور تغییر داد. اولین مدل با کد BJ را تویوتای ژاپن سال ۱۹۵۱ به سفارش ارتش آمریکا ساخت

تا انها در جنگ کره استفاده کنند. این خودرو فقط کاربرد کاملا نظامی داشت و بدون تجهیزات رفاهی بود.

بعد از پایان جنگ کره، ارتش آمریکا  خودروهای BJ دیگر برایش کاربرد نداشت. این محصول دارای ظاهری مناسب

و امکانات عالی بروزرسانی و سال ۱۹۵۵، نسل اول تویوتا لندکروزر برای حضور در بازار جهانی تولید شد. این

خودرو با نمونه های مختلف و حتی همراه با پیشرانه‌ی ساخت مرسدس بنز تا سال ۱۹۶۰ تولید شد.

نسل دوم لندکروزر بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴، تولید شد. این سری J40 نام‌گذاری شد و در ایران هم بسیار

مورد توجه قرار گرفت. با بدنه‌ی وانت، سواری، کروک تفریحی و حتی آمبولانس، لندکروزرهای J40 کارکرد های

فراوانی در سراسر جهان داشت. این خودرو تا سال ۲۰۰۱ در خط‌ِتولید برزیل تویوتا قرار داشت.

 

تا سال ۱۹۸۴، نسل‌های اول و دوم لندکروزر برای سفرهای خارج جاده بسیار مناسب و کاربردی بودند؛ اما امکانات

رفاهی کامل نداشتند. ازسال۱۹۸۰، کمپانی تویوتا تصمیم گرفت تا ابعاد لندکروزر را افزایش بدهد. نسل‌های این

دوران با کد J60 و J70، دارای اتاق بزرگ‌تر و هم چنین پیشرانه‌ی قوی‌تر و راحتی بهتری از نظر نوع صندلی و

سیستم تعلیق داشتند. لندکروزرهای دهه‌ی ۸۰، با ظاهر لوکس و شبیه به رنجرورهای ساخت انگلیس، انقلاب

بزرگی در تاریخ تویوتا آغاز کردند که تا امروز هم شاهد ان هستیم. این خودرو در ۲۰ سال‌گذشته، پرفروش‌ترین

شاسی‌بلند لوکس جهان بوده است.

تویوتا لندکروزر سری J60 مدل ۱۹۸۷

 

 

 

راه اندازی لکسوس و توسعه‌ی وانت ‌ها :

نسل اول لکسوس LS 400 

سال ۱۹۸۶، برند آکورا که زیرمجموعه‌ی هوندا می باشد، شروع‌به‌کار کرده بود تا بتواند عرضه‌کننده‌ی خودروهای

لوکس اختصاصی برای بازار آمریکا باشد. برند اینفینتی که زیرشاخه‌ی نیسان بود، چند ماه قبل از لکسوس، کارش

را شروع کرده بود ؛در سال ۱۹۸۹، لکسوس که یکی از معروف ترین خودروهای تویوتاست، شروع به کار کرد و

خیلی زود با  خودروهای لوکس معروف شد. باید گفت که اولین محصول لکسوس پرفروش‌ترین خودرو لوکس

ژاپنی در ان زمان شد.

در ۱۹۹۰، تویوتا توانسته بود بزرگ‌ترین سازنده‌ی خودروهای اقتصادی و خانوادگی در دنیا شود. اما انها به این

موفقیت قانع نبودند.آن‌ها برای رقابت با ابر قدرت های آلمانی و حضوری موثر در بازار مدل‌های لوکس، لکسوس

را راه اندازی کردند. محصولات برند جدید، از خودروهای تویوتا الگو برداری می‌کردند؛ اما از لحاظ ساخت و امکانات،

کیفیت بیشتری را در اختیار داشتند. این عامل، موفقیت تجاری بسیار گسترده ای را برای تویوتا رقم زد و خیلی

زود، برندهای ژاپنی از آن تقلید کردند. اینفینیتی، زیرمجموعه‌ی نیسان و آکورا، زیرمجموعه‌ی هوندا، بسیاری از

محصولات دهه‌ی ۱۹۹۰ خود را با الگو برداری از بازاریابی لکسوس وهم چنین مدل‌های آن، تغییر دادند.

 

اینفینیتی

اینفینیتی، یک خودروساز ژاپنی است و زیرمجموعه‌ی نیسان قرار دارد که تولید خودروهای لوکس این شرکت بر

عهده ی اوست. اینفینیتی در ۸ نوامبر ۱۹۸۹ با عرضه ی خودرو به آمریکای شمالی فعالیتش را شروع کرد و در

حال حاضر مالک شبکه‌ای از ۲۳۰ مرکز فروش در ۱۵ کشورمی باشد. اینفینیتی جز اتومبیل‌های نیمه لوکس و

لوکس  می‌باشد در حالی که محصولات معمولی نیسان جزو طبقه‌ی اسپرت و سدان هستند.

تویوتا هایلوکس مدل ۱۹۸۸

از سال ۱۹۶۸ هایلوکس که البته جز پرفروش‌ترین وانت تویوتا هم به حساب می اید، تولید می‌شود؛ اما در سال‌های

۱۹۹۰به بعد ، درکل جهان مشهور شد. نسل چهارم این خودرو سال ۱۹۸۸ شروع به تولید شدند و تا سال ۱۹۹۷،

هرساله میلیون‌ها دستگاه از آن تولید و به فروش می رسید. بسیاری از مردم عادی یا نیروهای امدادی یا نظامی،

بسیار علاقه مند به استفاده از هایلوکس نسل چهارم بودند. این خودرو با برند فولکس واگن و به عنوان تارو

 (Volkswagen Taro) در اروپا قرار داشت. در نتیجه، هایلوکس همیشه در رتبه‌ی اول تا پنجم خودروهای

 پرفروش استرالیا قرار گرفت و در بازار آفریقا و آمریکای‌جنوبی و شرق آسیا بسیار مورد پسند بود.

موفقیت هایلوکس انقدر بزرگ بود که به تویوتا انگیزه ی رقابت با وانت‌های پهن‌پیکر آمریکایی را داد. سال ۱۹۹۵،

نسل اول تویوتا تاکوما را وارد بازار کرد. این خودرو ازنظر مشخصات فنی، به هایلوکس شباهت داشت و فقط در

کارخانه‌های آمریکایی تویوتا قطعات را جایگذاری می کردند. چندین سال بعد، فروش تاکوما در‌مقایسه‌ با فورد

رنجر، تفاوت بسیار کمی داشت و در نهایت توانست تا به بازار آمریکای‌شمالی راه پیداکند. سال ۲۰۱۶ ، نسل سوم

این خودرو رونمایی شد و فروش سالیانه‌ی ۲۵۰,۰۰۰ دستگاه در آمریکا، برای تویوتا بسیار قابل توجه است.

اولین مدل وانت توندرا در سال ۱۹۹۹رونمایی شد. این وانت، درکارخانه‌های تویوتا در آمریکا ساخته شد تا با

وانت‌های پرفروشی مثل فورد F-150 رقابت کند. از همان ابتدا، پیشرانه‌‌های حجیم و پرقدرت ۳.۴ و ۴ و ۴.۷

لیتری روی توندرا قرار گرفتند تا تفاوتی آشکار با دیگر وانت‌های تویوتا داشته باشند. نسل اول توندرا از نظر ابعاد

بدنه درمقایسه ‌با فورد F-150 برتری داشت و با استقبال زیادی روبه روشد. نسل‌ دوم توندرا از سال ۲۰۰۶ در بازار

قاره‌ی آمریکا (شامل آمریکا، کانادا، مکزیک و کشورهای آمریکای‌جنوبی) قرار دارد. طبق امار، فروش سالیانه‌ی

توندرا در کشور آمریکا، به حدود ۱۱۸,۰۰۰ دستگاه در سال می رسد.

 

موتورهای برقی و فناوری هیبرید :

نسل اول تویوتا پریوس مدل ۲۰۰۰

معرفی پریوس اتفاقی شگفت انگیزی را در تاریخ تویوتا بوجود اورد. این خودرو پلاگین هیبرید چهاردر با ترکیب

پیشرانه‌ی احتراقی و برقی، مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و قیمتش نیز بسیار مناسب است و دارای فضای کافی

برای چهار سرنشین بود.

در سال ۱۹۹۷، نسل اول ان وارد بازار ژاپن شد و علاوه‌ بر فروش درخورتوجه، جوایزی را نیز دریافت کرد. مدل

بهینه‌ سازی‌شده از تویوتا پریوس سال ۲۰۰۰ رونمایی شد و مردم شرق آسیا و استرالیا و آمریکا بسیار از ان

استقبال کردند. فروش زیاد پریوس عاملی شد تا خودروسازان تکنولوژی هیبرید را به محصولات گوناگون بیفزایند.از

نظر کارشناسان، عرضه‌ی خودروهای کامپکت تمام‌برقی، مثل نیسان لیف و بی‌ام‌ و i3 که از سال۲۰۱۰ به‌ بعد اغاز

شد، ثمره ی موفقیت تویوتا پریوس در بازارهای جهانی بود.این محصول با نسل چهارم نیز تولید می‌شود و حدود

۴۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال در خواست دارد. حدود ۲۵ درصد از مجموع فروش سالیانه‌ی پریوس مخصوص  بازار

آمریکا است.

 

پرفروش‌ترین خودروساز دنیا :

با رسیدن به رکورد ۸.۸ میلیون دستگاه در سال، تویوتا توانست اولین‌بار در تاریخ،  رکورد پرفروش‌ترین خودروساز

دنیا را به نام خود کند. این موفقیت سال ۲۰۰۶به ثبت رسید و در سال‌های بعد، بین تویوتا و فولکس‌واگن تقسیم

شد. سال ۲۰۰۳ نیز، تویوتا با تولید ۶.۷۸ میلیون خودرو، رکورد فورد آمریکا را نیز رد کرد و امروزه هم پرفروش‌ترین

برند جهان در صنعت وسایل نقلیه پایدار مانده است.

 

رسوایی تویوتا و فراخوان بزرگ :

سال ۲۰۰۹، شایعاتی با این عنوان که  شتاب‌گیری ناگهانی در محصولات تویوتا وجود دارد. ۱۹ نفر هم در آمریکا

فوت کردند. هم چنین در سال ۲۰۰۷، چنین مشکلی در تویوتا کمری هم مشاهده شد؛ اما با فراخوان ۵۵,۰۰۰

دستگاه از این خودرو در همان موقع، فراموش شد.

کابوس نوامبر۲۰۰۹ و فراخوان ۴.۲ میلیون دستگاه از انواع تویوتا و لکسوس، در کمتر از یک ماه ، شهرت این برند

را به ‌عنوان سازنده‌ی محصولات کم‌استهلاک و ایمن‌ کاهش داد. سال بعد هم، میلیون‌ها دستگاه تویوتا و

لکسوس فراخوان شدند تا درمجموع سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، حدود ۱۰ میلیون خودرو بررسی شوند.

مقامات خودروساز ژاپنی کم‌کاری این شرکت را اعتراف ومشکل فنی را پنهان کردند و سرانجام یک میلیارد و ۲۰۰

میلیون دلار جریمه به وزارت دادگستری آمریکا پرداخت کردند. عذرخواهی گروهی مدیران ارشد تویوتا در فوریه

۲۰۱۰ بازتاب گسترده‌ای در کل جهان داشت که به خاطر نقص فنی و فراخوان خودروهای این شرکت انجام شد

تا علاوه ‌بر اعتراف  تویوتا به کم‌کاری وتلاش برای بهبود در روش‌های کنترل کیفیت، اتفاق مهمی را در تاریخ

خودروسازی و مدیریت های بزرگ باشد.

 

انچه در مورد تویوتا باید بدانیم :
اکثر کارهای مهندسی شرکت‌ در دهه‌ی ۱۹۳۰ با آزمون و خطا انجام داده می شد.

با توسعه‌ی ریخته‌گری الکتریکی و تولید فولاد‌های جدید، شرکت تویوتا یک نمونه‌ی اولیه می‌ساخت و سپس

تغییراتی را برای ان در نظر می گرفتند وروی ان اعمال می کردند و این سیکل مجددا تکرار می‌شد.

تویوتا روش (Just in Time) را در کارخانه‌ی خود گسترش داد.

تویوتا نیازی به داشتن قطعاتی اضافه برای تولید خودرو در هر روزش نداشت و باید همان مقداری را که در هر

روز لازم دارد، تولید می کرد و این کار در ان زمان ایده ی بسیار خوب وکاربردی بود.

 

شکستن رکورد افرود :

یکی از رانندگان این شرکت برای آزمایش تویوتا جیپ از قله‌ی فوجی تا ایستگاه ششم آن که دارای ارتفاع زیادی

بود، بالا رفت.لازم به ذکر است که راندن در آن منطقه و هم چنین در فصل زمستان کاملا غیرقانونی و به شدت

خطرناک بوده است.

افتتاح اولین آزادراه :

افتتاح اولین آزادراه کشور ژاپن توسط تویوتا انجام گرفت؛ به نحوی که ۱۶۱ هزار کیلومتر را بدون هیچ وقفه ای

راند و جشن گرفت. پس از رونمایی ازمدل جدید کرونا، این کمپانی، سه عدد از این مدل خودروهایش را انتخاب

کرد تا انها فاصله‌ی دو شهر اوساکا و ناگویا را به‌عنوان قسمتی از این کمپین تبلیغاتی بزرگ، رانندگی کند.

 

تویوتا متوجه شد که چگونه کرولا را به یک خودروی مناسب برای شرایط سخت جاده‌های زمستانی آماده کند.

در زمستان سال ۱۹۶۷ برای  فروش خودروهای تویوتا در کشور کانادا، این کشور چندین کرولا را به جاده‌های

نقاط مختلف این کشور ارسال کرد.

تویوتا توانست همه ی رکورد‌های سرعت و استقامت را جابه جا کند.

خودرویی را طراحی کرد که 78 ساعت متوالی را با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت آن‌هم در شرایط

طوفان‌های مناطق استوایی بپیماید و  سه رکورد جهانی را به نام خود کرد.

شرکت تویوتا ساخت خانه هم انجام داد

در سال ۱۹۶۰به بعد، چند بخش از این شرکت شروع به طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه برای چارچوب در و

پنجره، آشپزخانه کردند. امروزه هم شاهد این هستیم که تویوتا یکی از بزرگ‌ترین سازندگان خانه در سه ناحیه

مرکزی کشور ژاپن است.

قایق‌هایی توسط شرکت تویوتا ساخته شد:

این قایق ها به نام پونام بودند این قایق‌ها نام خود را از جزیره‌ی ت-وایپونامو گرفته‌اند..

تویوتا، مونوریل ساخت.

ساخت ربات همکار :

 

افتخارات تویوتا در سال‌های اخیر:

امروزه، آمار تولیدوفروش محصولات تویوتا بسیار زیاد است . کورولا پرفروش‌ترین خودرو این برند در بازار جهانی

می باشد و تقریبا در هر ۳۰ ثانیه، یک دستگاه تولید می کند. سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۰,۴۴۱ میلیون دستگاه از انواع

تویوتا در دنیا به فروش رفت.از این تعداد حدود ۲ درصد درمقایسه‌ با سال پیش رشد داشته است.

بیش از ۸۰ درصد مدل‌های تویوتا که در دو دهه ی گذشته تولید شده اند، هنوز در جاده‌های دنیا کاربرد دارند

که نشان دهنده ی کیفیت فنی ، استهلاک کم و تعداد فراوان خودروهای برند این کمپانی در جاده‌های جهان

است. به‌نظر می‌رسد تویوتا با ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دستگاه، بیشتر از هر خودروساز دیگری در جهان محصول

مناسب وکاربردی در جاده‌های دنیا داشته باشد. محبوبیت این برند در آسیا و افریقا و اقیانوسیه بیش از هر

برند دیگر است. امروزه، ۸۰ درصد تمام خودروهای موجود در قاره‌ی آفریقا محصول کمپانی تویوتا هستند.

در سال‌های گذشته، به‌ خاطر تعداد زیاد محصولات کم‌مصرف بنزینی و هیبریدی و هیدروژنی تویوتا، این شرکت

به سبزترین برند خودروساز دنیا شهرت یافت. هم چنین ازنظر تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی های زیست

محیطی و استفاده از مواد بازیافتی در محصولات هم، تویوتا رتبه‌ی اول جهان را به خود اختصاص داده است.

در جدیدترین تحقیق انجام شده از سوی BrandZ صد شرکت برتر جهان در سال ۲۰۱۹ بررسی و براساس

عملکردشان طبقه بندی شدند. در بین این شرکت‌ها تویوتا بالاترین مقام را در بین سایرخودروسازان داشت و

خودروسازان بعدی که در فهرست ۱۰۰ برند برتر قرار داشتند به ترتیب هوندا، فورد، نیسان، تسلا، آئودی، فولکس

واگن و پورشه بودند.

 

طبق امارها، تویوتا دارای ۱۷۰ نمایندگی فروش در کشورهای جهان،جز شناخته‌شده‌ترین برندهای جهان است.

میزان شهرت تویوتا حتی بیشتر ازبرندهایی مثل  کوکاکولا است؛ چون در بسیاری از کشورهای جهان قابل خرید

نیست و فقط در فروشگاه‌های ۱۰۰ کشور فروش انجام می شود.

کارخانه‌های اختصاصی تویوتا در ۱۸ کشور جهان فعالیت دارند و ۹ کشور هم دارنده ی خطِ‌تولید مشترک این

برند با دیگر شرکت‌ها می باشند. فقط در آمریکا، ۱۴ کارخانه با ۴۵,۰۰۰ نفر کارمند محصولات تویوتا را وارد

بازارمی‌کنند و اینکه سالیانه حدود ۲ میلیون دستگاه تویوتا در آمریکا تولید می‌شود.

هزینه‌ی تحقیق‌وتوسعه‌ در تویوتا، سالیانه مبلغی برابر با ۹ میلیارد دلارمی باشد. این عدد بیشتر از هر شرکت

دیگری است و شامل مراکز مختلف R And D تویوتا در کشورهای مختلف است. از دیگر دستاوردهای این شرکت

ثبت ۱,۰۰۰ اختراع صنعتی در سازمان‌های جهانی می باشد که رکورددار محسوب می‌شود و از این نظر باز هم در

بالاتر از غول‌های فناوری دنیا قرار می‌گیرد.

ارزش برند این شرکت ژاپنی را ۵۳.۵ میلیارد دلار محاسبه کرده اند؛ درحالی‌که مرسدس بنز، بی‌ام‌و، هوندا، فورد

و هیوندای به‌ترتیب با ۴۸.۶، ۴۱، ۲۳.۵، ۱۴ و ۱۳.۵ میلیارد دلار هستند. تعداد کارکنان و حقوق‌بگیران مستقیم

این کمپانی در کل جهان، حدود ۳۷۰,۰۰۰ نفر است. تعداد کارکنان تمام شرکت‌ها و برندهای زیرمجموعه‌ی گروه

فولکس واگن با میزان تولید نزدیک به تویوتا ۶۴۲,۰۰۰ نفر هستند.

 

 

تاریخچه لوگو این برند :

ابتدا برند تویوتا نام مؤسس آن بود، اما بعدها نام شرکت از کیچیرو تویودا به تویوتا تغییر کرد. تویوتا ۸ حرف داشت

که عدد شانس در فرهنگ شرق به حساب می اید. کمپانی تویوتا در شهر ناگویا در ژاپن که  محل تولد کیچیرو

تویوتا هم دقیقا همان جا بود، تأسیس شد .جالب توجه اینکه ترجمه نام این شهر «هشت دایره» می شود که نشان

می دهد که نام این برند به این مسئله هم مربوط است.

دربارۀ این لوگو و ایدۀ طراحی ان ، داستان های جالبی بیان شده است. بسیاری از مردم فکر می کنند  که لوگوی

تویوتا در نظر داشته تا با الهام گرفتن از غرب، یک گاوچران را به تصویر بکشد. به این صورت که شکل کلاهِ یک

گاوچران، ایده ی طراحی لوگوی تویوتا است.

اما می توان گفت که این اصل ماجراست.بیضی های موجود در لوگو تویوتا وهمچنین حرف T و به طور کلی

فرمان اتومبیل را یاداوری می کنند. هریک از حلقه های بیضی با یک مفهوم منحصر به فرد طراحی شده است.

یکی از انها نماد مشتری، دیگری نماد سازنده و آخری نماد دنیا است. دنیایی که در برگیرنده ی مشتری و سازنده

اش است. دنیایی که شامل سازندگان تویوتا و مشتریان مشتاق آن است.به طور کلی، سه بیضی در نماد تجاری

تویوتا بیان کننده ی سه مسئله مهم می باشد که شامل، ارزش اقتصادی و کیفیت عالی محصول و لذت بردن از

رانندگی در محصولات تولید شده این شرکت است.

دربارۀ نام برند تویوتا هم ماجرای جالب دیگری وجود دارد. تویوتا در زبان ژاپنی، به معنای  برکت برنج است.

تویو: برکت و تو: برنج. این اسم از یک باور محلی گرفته شده که طبق آن، فراوانی برنج، نشان دهنده ی فراوانی

مال و ثروت است. خانوادۀ تویودا، با گزینش این نام، رزق وبرکت را با حرفه شان همراه می کردند؛ هم چنین با

طرح یک لوگوی خاص، به عنوان صنایع برتر خودروسازی جهان برگزیده شدند.

با کمی دقت بر روی لوگو تویوتا، می‌توان تک‌تک حروف TOYOTA را در لوگو بیضی‌شکل این شرکت تشخیص

داد. هم چنین برجستگی حرف T در این نماد تجاری مشاهده می‌شود.

شعار تبلیغاتی شرکت تویوتا :

کمپانی تویوتا در زمان ­های مختلف شعارهای تبلغاتی متفاوتی داشته است؛ که هر یک با توجه به زمان

فعالیت و اهداف این شرکت تنظیم می­شدند. این شعارها در دوره­های مختلف به شرح زیر می باشند؛

  • “You asked for it. You got it”

درسالهای 1975 تا 1979 شعار تبلیغاتی این شرکت بود.جمله­ی ” آن را خواستید، آن را بدست آوردید” یا همان

ضرب المثل فارسی ” خواستن توانستن است”

  • “Oh, What A Feeling”

در 1980 تا 1986 شعاری که تا به امروز در خاطر بسیاری از طرفداران تویوتا مانده است: شعار ” اوه، چه

احساسی”! این شعار بیان کننده­ی احساس واقعی خریداران محصولات تویوتا است و بسیار معروف بود.

  • “Who could ask for anything more?”

این جمله نیز در سالهای 1986 تا 1990 به عنوان شعار تبلیغاتی تویوتا موتورز انتخاب شده بود.

“چه کسی می­تواند انتخاب دیگری داشته باشد؟” جمله­ای که تویوتا را به عنوان بهترین انتخاب در نگاه مشتری

تبدیل می­کند.

 

  • “Toyota. Everyday,”

این شعار از سال 1997 تا 2001 بازگو کننده‌ی اهداف این کمپانی بود.

“هر روز با تویوتا یا تویوتا هر روز”، عبارتی کوتاه، مفهومی و بسیار ساده­تر از شعارهای قبلی بود. به طوری که به

راحتی در ذهن مخاطب جای می­گرفت.

 

  • “Let’s Go Places”

از اوایل سال 2013 کمپانی تویوتا این شعار را جایگزین شعارهای قبلی خود کرد. به عقیده­ی مدیران این

شرکت، شعارهای پیشین تاثیرگذاری و ماندگاری کمتری در ذهن مخاطب داشتند و باید با جمله­ای ماندگار

جایگزین می­شدند. شعار جدید نشان دهنده‌ی تعهد این شرکت به محصولات جدیدتر و شگفت­انگیزتری خواهد

بود. در واقع این شعار نوید دهنده­ی مشارکت مشتریان در شکل­گیری آینده­ی هرچه بهتر تویوتا است.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *