تاریخچه برند اپل

 

تاریخچه برند اپل:

 

استیو جابز و استیو وزنیاک بنیان‌گذاران شرکت اپل

در ابتدا اپل که با نام Apple Computer در شهر کوپرتینو واقع در ایالت کالیفرنیا شناخته میشد وشرکت چند ملیتی می باشد ودر زمینه های مختلف از جمله رایانه های شخصی،تولید سرور، نرم افزار های رایانه ای ولوازم الکترونیکی فعالیت دارد.به نمایندگی های فروش محصلات اپل در سراسر اپ استور می گویند. از جمله محصولات اصلی این شرکت گوشی هوشمند آیفون، تبلت‌ آیپد، پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای قابل حمل و رایانه‌های سری مکینتاش را میتوان نام برد. به طور کلی میتوان گفت اپل، توانست دریچه‌های جدیدی را در دنیای فناوری بگشاید.

فروشگاه اپل در شهر نیویورک

استیو جابز که با استیو وزنیاک در یک کلاب کامپیوتری آشنا شده بود در این کلاب‌، علاقه‌مندان به رایانه‌ها در گاراژی که در منلوپارک کالیفرنیا بود، گرد هم می‌آمدند، و انها پس از شناخت بیشتر متوجه شدند که دارای یک هدف مشترک به نام ساده کردن کامپیوتر ها هستند. در واقع انها در نظر داشتند تا هر کسی با هر میزان سواد و مهارتی بتواند به راحتی از کامپیوتر استفاده کند. قبل از این هدف، کامپیوتر ها فقط با اهداف تعیین شده ای برای سازمان ها مورد استفاده قرار می گرفت.به طور کلی میتوان گفت آن‌ها در فکر ساخت یک کامپیوتر شخصی بودند.

این دونفر با استفاده از دانش ومهارت خود شروع به ساخت جعبه های ابی (Blue Boxes) کردند. این جعبه ها باعث ایجاد مکالمه ی تلفنی رایگان از راه دور میشد. آن‌ها در سال ۱۹۷۵ در جلسات باشگاه کامپیوتری Homebrew شرکت می‌کردند. . وزنیاک از ریزرایانه‌‌های جدید  Altair 8800 و IMSAI الهام گرفت تا بتواند یک پردازنده در ترمینال ویدیویی خودش بسازد و در نهایت بتواندیک کامپیوتر کامل داشته باشد. وزنیاک در ان زمان توانایی خرید ریز پردازنده را نداشت پس دراین شرایط منتظر ماند تا بتواند یک ریز پردازنده بخرد.

 

تولد برند اپل در سال ۱۹۷۶ :
گاراژی که شرکت اپل در آن‌جا متولد شد

 

بعد از اخراج آن‌ها از دانشگاه، وزنیاک ترمینال‌های ویدیویی خود را طراحی کرد که می‌توانست از آن برای ورود به کامپیوترهای کوچک در Call Computer استفاده کند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها به فروش رفت.

هنگامی‌که MOS Technology تراشه ۲۰ دلاری مدل ۶۵۰۲ خود را در سال ۱۹۷۶ منتشر کرد، وزنیاک یک نسخه بیسیک برای ان طراحی کرد، سپس شروع به طراحی رایانه‌ای کرد تا بتواند روی آن کار کند. برد کامپیوتری ۶۸۰۰ قبلی وزنیاک، برای اجرای روی تراشه جدید به تغییرات کمی نیاز داشت. در تاریخ ۱ مارس ۱۹۷۶، وزنیاک دستگاه خود را کامل کرد و برای نشان دادن آن را به جلسه‌ای در باشگاه کامپیوتری Homebrew برد. این رایانه بعدها به Apple I  معروف شد.

برد کامپیوتری وزنیاک

پس از این که طرح وزنیاک رد شد، ان دو تصمیم رفتند تا شرکت خود را راه تاسیس کردند. برای اینکه بتوانند سرمایه ی مورد نیاز برای شرکت خود را تامین کنند، جابز ون فولکس واگن خود و وزنیاک ماشین‌حساب قابل برنامه‌ریزی و گران HP-65 خود را فروختند.

با رد شدن طرح وزنیاک از طرف شرکت اچ‌پی، دو استیو متقاعد شدند که شرکت جدید خود را راه‌اندازی کنند. برای جمع‌آوری سرمایه اولیه شرکت، جابز ون فولکس واگن خود و وزنیاک ماشین‌حساب قابل برنامه‌ریزی و گران HP-65 خود را فروختند. سرانجام در یک آوریل ۱۹۷۶، شرکت کامپیوتر اپل استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین  (Ronald Wayne) را تاسیس کردند. البته اگر رونالد وین نبود، امروزه هیچ آیفون، آی‌مک یا آیپدی وجود نداشت. جابز، وین را را متقاعد کرد که ۱۰ درصد سهام شرکت را بخرد، اما وین فقط بعد از ۱۲ روز سهام خود را به مبلغ5۰۰ دلار فروخت. وین تصور نمی‌کرد که ۴۰ سال بعد این دارایی ۷۲ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

رونالد وین

در شرکت اپل اولین کامپیوتر را با صفحه کلیدی شبیه ماشین تحریر و هم چنین با قابلیت اتصال به نمایشگر تلویزیون عادی تولید کردند.نام این کامپیوتر اپل وان ( Apple I)بود.

 

                                        برد اولیه کامپیوتر اپل وان

 

فروش کامپیوتر اپل وان :

وزنیاک تمام کامپیوترها را با دست می‌ساخت و در صورتی که آن‌ها موفق به فروش ۵۰ عدد اپل وان می‌شدند، فقط هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده‌شان بازگشت داده می‌شد. با این حال انها انگیزه وبلند پروازی های خودشان داشتند.

اپل در ابتدای کار توانست با فروشگاه بایت واقع در مانتین‌ویو برای تولید ۵۰ عدد اپل وان قرارداد ببندد.. شرکت آتاری برای فروش قطعات مورد نیاز انها، مبلغ مورد نظر را نقدا درخواست می‌کرد و هم چنین نیز جابز برای دریافت وام رد صلاحیت شده بود. حتی استیو جابز مبلغ پیشنهادی ۵ هزار دلاری از جانب پدر یکی از دوستانش دریافت کرده بود؛ اما این مبلغ هم نمی توانست منابع مورد نیاز ساخت تعداد بیشتری از اپل وان را تامین کند.استیو جابز برای برطرف شدن مشکلات شرکت اپل با فروشگاه بایت، تعهد داد که رایانه‌های ساخته‌شده را کامل‌تر کند و در زمان مقرر به فروشگاه تحویل دهد.

در همین ابتدای کار رونالد وین به‌طور کامل از شرکتی که تازه با دوستان خود تأسیس کرده بود، ناامید شد و در نهایت این شرکت را ترک کرد.

استیو جابز به همراه وزنیاک وسایر همکارانشان محصول تغییر یافته یخود را در زمان مقرر به بایت شاپ تحویل وبه تعهدات خود به طور کامل عمل کردند.انها برای گسترش تجارت خود شروع به جستجوی سرمایه‌گذار کردند. هم چنین مایک مارکولا با سرمایه گذاری که انجام داد، یک سوم سهام اپل را از ان خود کرد.

اپل II :

 

ویژگی برتر این کامپیوتر با اپل وان، رابط تلویزیون طراحی‌شده جدیدی بود که نمایشگر را در حافظه نگه می‌داشت. مزیت دیگر یان کامپیوتر، گرافیک رنگی و فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر نواربود.

 

اپل II در نسخه‌های بعدی ، ویژ گی هایش را ارتقا داد. حافظه در مدل‌های بالاتر به ۶۴ کیلوبایت رسید.  وسایل ذخیره‌سازی  مدل‌های اولیه اپل II  نوارهای کاست معمولی بود، اما در سال ۱۹۷۸ با ارائه درایو فلاپی دیسک اینچ و رابطی به نام Disk II جایگزین شدند. آنچه ما امروزه از صفحه‌های گسترده می‌شناسیم حاصل معرفی VisiCalc است که توانست بازار خوبی برای فروش کامپیوترهای شخصی ایجاد کند.

 

کامپیوتر اپل III :

بعد از اپل II، کامپیوتر اپل III به بازار عرضه شد.طراحی این کامپیوتر محافظه‌کارانه‌ و هوشمندانه انجام شده بود اما مشکلی که داشت این بود که فاقد فن خنک کننده بود.در نتیجه تراشه‌های مدار از مادربرد جدا شوند وهزاران کامپیوتر به شرکت بازگردانده شدند.

 

اپل، زیراکس و موس یک دکمه‌ای :

کامپیوترهای اپل I ، II و III ماشین های مبتنی بر متن بودند. جابز وکمپانی زیراکس با یکدیگر توافق کردند که این کمپانی برای جابز و تعدادی از کارمندان اپل سه روز دسترسی به PARC را فراهم کند. ودر قبال این کار نیز، زیراکس در ۱۰ درصد از صدهزار کامپیوتر اپل شریک شود. این موضوع باعث ایجاد ایده های جدیدی در ذهن جابز شد که می‌توان آن را اساس اولین کامپیوتر GUI اپل یعنی Apple Lisa دانست.

میتوان گفت کامپیوتر زیراکس اولین رایانه‌ای بود که از موس استفاده می‌کرد و هم چنین دارای یک ابزار سه دکمه‌ای برای اشاره و کلیک روی اشیا صفحه بود. اندازه ی دستگاه زیراکس بزرگ بود وگفته می شود به اندازه ی یک فریزر جا اشغال می‌کرد.

 

لیزا و مکینتاش :

نام کامپیوتر لیزا مخفف  (Local Integrated System Architecture) که به‌طور اتفاقی هم ‌نام دختر جابز بود. هر دو تیم لیزا و مکینتاش می خواستند موس سه دکمه‌ای به ابزار ساده‌تری تبدیل کنند.تیم لیزا موفقش شد تا موس یک دکمه‌ای با سرعت مناسب‌تری را ارائه دهد. اما به‌ خاطر قیمت بسیار بالا، نتوانست سهم زیادی از بازار دریافت کند.

جابز به مکینتاش روی آورد و در ژانویه ۱۹۸۴، آن را با تبلیغات گسترده تلویزیونی معرفی کرد. شعار تبلیغاتی این بود: «در ۲۴ ژانویه، اپل کامپیوتر Macintosh را معرفی می‌کند و خواهید دید که چرا ۱۹۸۴ مانند نوزده هشتاد و چهار نخواهد بود.» که شعاری کنایی و جذاب برای همگان بود؛ زیرا به کتاب ۱۹۸۴ نوشته‌ جرج اورول اشاره می کرد. در این دستگاه برنامه‌های موجود در حالت متن و فرمان باید دوباره طراحی می‌شد و کد برنامه‌نویسی دوباره نوشته می‌شد. این یک اقدام چالش‌برانگیز وسختی بود که منجر به کمبود اولیه نرم‌افزار برای سیستم عامل جدید شد. در نهایت مکینتاش نتوانست IBM را شکست دهد.

 

جابز و ترک اپل :

عدم تفاهم میان جابز و اسکالی در زمینه قیمت محصولات، باعث شد که این دو در مقابل با یکدیگر قرار بگیرند واین موضوع باعث کاهش فروش شرکت شد و جابز نیز شرکت اپل را ترک کرد. شرکت NeXT را بنیان گذاشت. در این شرایط اپل سهام خود را از دست می‌داد و فروش آن بسیار کاهش یافته بود.

 

کالکشن پوشاک توسط اپل :

کمپانی اپل در سال ۱۹۸۶ یک خط تولید پوشاک و لوازم جانبی به نام کالکشن اپل (The Apple (Collectionراه‌اندازی کرد. با این هدف که بتواند بر سبک زندگی طرفدارانش تاثیر بگذارد؛ اما این خط تولید به زودی شکست خورد و فراموش شد.

 

نوت‌بوک پاوربوک :

نوت‌بوک پاوربوک یک کامپیوتر قابل حمل، سبک‌ وکوچک‌ بود. این محصول باعث افزایش فروش اپل و بازگشت سرمایه ی از دست رفته ی این شرکت شد.

همکاری موتورولا و IBM باعث شد این شرکت از مایکروسافت سبقت بگیرد. پس از مدتی نیز اپل، شرکت NeXT را خرید و در نتیجه جابز به اپل بازگشت.

 

ای مک :

در سال ۱۹۹۸ اپل، کامپیوتر رومیزی آی‌مک را معرفی کردنداز جمله ویژگی های این محصول میتوان عملکرد و طراحی بسیار مناسب  ان اشاره کرد که مهم ترین دلیلی بود که بتعث پر فروش شدن این محصول شد.

 

آی‌پاد :

در سال ۲۰۰۱ اپل محصولی  به نام ای پاد را به بازار عرضه کرد که یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت تا آن زمان بود. آیپاد امکان پخش موسیقی را به‌صورت دیجیتال برای کاربران فراهم می‌کرد. مدتی بعد اپل فروشگاه رسانه‌ای آنلاین دیجیتال خود به نام آی‌تیونز  ( iTunes Store) را معرفی کرد که به کاربران خود اجازه می‌داد تا به موسیقی‌های زیادی دسترسی داشته باشد.

 

گوشی های موبایل ایفون :

از جمله ویژگی های قابل ذکر برای گوشی موبایل آیفون صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی، صفحه‌کلید لمسی، دوربین عکاسی، امکان اتصال به اینترنت و ۴، ۸ و ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داشت.

 

ایپد:

در سال ۲۰۱۰، این شرکت ازآیپد یک لوح کامپیوتری قابل حمل و لمسی بود،رونمایی کرد.این محصول باعث تحول گسترده ای در دنیای بزرگ دیجیتال شد.

اپل در سال ۲۰۱۰ محصول جدید خود به نام Apple TV را به بازار عرضه کرد. با دستگاه کاربران می‌توانستند به آی‌تیونز متصل شوند و عکس‌ و فیلم  هارا مشاهده کنند. از دیگر توانایی های این دستگاه امکان پخش برنامه های تلویزیونی را با کامپیوترهای این شرکت بود.

 

اپل واچ :

در سال ۲۰۱۴، این کمپانی از ساعت هوشمند خود به نام اپل واچ Apple Watch رونمایی کرد. از جمله ویژگی های این وسیله، کنترل سلامت بدن و تناسب اندام می باشد.

 

هدفون ایرپاد :

در سال ۲۰۱۶ هدفون‌های بی‌سیم ایرپاد  (AirPods) معرفی شدند.

 

  • راز موفقیت شرکت اپل از زبان استیو جابز:

  1. سادگی : از نظر جابز، سادگی نهایت پیچیدگی است. اولویت او تولید محصولاتی بوده است که بتواند نیاز مشتری را برطرف کند و این موضوع در محصولات شرکت اپل کاملا مشخص است.
  2. ذهن خود را مانند افراد مبتدی نگه دارید: جابز همیشه توصیه می کند که همه مسائل را با ذهنی باز بررسی کنید مثل اینکه اولین بار است که ان را تجربه کی کنید و پس از مواجه شدن با ان بشیار شگفت زده خواهید شد.
  3. از خودتان انتظار تعالی داشته باشید : جابز جز موفقیت و کمال چیزی را قبول ندارد و او توصیه می کند که همیشه معیار کیفیت باشید.
  4. استعدادها را شناسایی و تربیت کنید : هر سال گردهمایی استراتژی شرکت با حضور گروهی از رهبران شرکت با عنوان یکصد کارمند برتر که دارای مهارت های قوی و ایده های بسیار خوب هستند، تشکیل داده می شود.
  5. ایمان داشته باشید و پروژه های عجیبتان را رها نکنید : پس از ترک اپل، با پرداخت پنج میلیون دلار گروهی از متخصصین گرافیک کامپیوتری را در قالب استودیوی پیکسار از جرج لوکاس خرید. در سال ۲۰۰۶ او پیکسار را به والت دیزنی به ارزش ۷.۴ میلیارد دلار فروخت و تبدیل به بزرگترین سهامدار دیزنی شد.
  6. از متفاوت بودن نترسید : جابز با نگاه متفاوتش و سرمایه گذاری روی همین تفاوت ها به موفقیت بزرگی دست یافت.

 

لوگوهای مختلف شرکت اپل در طول زمان :

 

علت انتخاب نام اپل :

درباره ریشه نام‌گذاری شرکت اپل داستان‌های زیادیوجود دارد. وزنیاک در مصاحبه‌ای ایده این نام را به جابز نسبت داد و گفت جابز گاهی در باغ‌های ایالت اورگان کار می‌کرد واحتمال دارد این کلمه از انجا گرفته شده باشد.

همچنین نظریه دیگری وجود دارد که دلیل این نام‌گذاری را الهام‌گرفتن از داستان نیوتون می‌دانند که زیر درخت نشسته بود و با ضربه سیب به سرش ایده جدیدی به ذهنش رسید. این نظریه از آنجا تقویت می‌شود که لوگوی اولیه اپل یک تصویر پیچیده از نیوتن است که زیر درخت نشسته است.

بعدها لوگوی این شرکت به سیب گاز زده تبدیل شد که براساس نظرهایی به آلن تورینگ، دانشمند و رمزنگار، اشاره دارد که با سیب مسموم به سیانور خودکشی کرد. عده‌ای نیز معتقدند که این لوگو به داستان آدم و حوا و سیب‌ خوردن آن‌ها اشاره می‌کند که به سیب معرفت معروف شده ‌است.

 

شعارهای شرکت اپل :

شعار “1,000 songs in your pocket” مربوط به ارائه اولین نسخه آیپاد در سال ۲۰۰۱

شعار “Mini. The next big thing” مربوط به ارائه آیپاد مینی در سال ۲۰۰۴

شعار “Life is random” مربوط به ارائه آیپاد شافل در سال ۲۰۰۵

شعار “The internet in your pocket” مربوط به ارائه آیفون در سال ۲۰۰۷

شعار “The first phone to beat the iPhone” مربوط به ارائه آیفون 3G در سال ۲۰۰۸

شعار “A magical and revolutionary device at an unbelievable price” مربوط به ارائه آیپد در سال ۲۰۱۰

و ده‌ها شعار دیگر که هر کدام اشاره به یکی از محصولات معرفی شده توسط اپل را دارد.از ادیگر شعار های معروف اپل میتوان به ” think different” اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *