جک ما

 

تولد و خانواده :

ما یون در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۶۴ در هانگژو که در جنوب شرقی چین است، متولد شد. او دارای یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر از خودش بود. در این دهه، حکومت های کمونیستی در کشور چین فرمانروایی می کردند و همین موضوع، از جمله عواملی بود که روی شرایط اقتصادی این کشور تاثیر گذاشته بود. شغل والدین جک، اجرای نوعی نمایش موزیکال بود که در دوران دگرگونی فرهنگ مائو از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۶ ممنوع شده بود، بنابراین جک و خانواده اش دوران بسیار سختی را سپری می کردند و نمی تواستند شرایط رفاهی خوبی را برای فرزندان شان فراهم کنند.

کودکی و نوجوانی :

جک ما در زمان مدرسه در اکثر مواقع با همکلاسی هایش دعوا می کرد. از جمله علاقه مندی های او به جیرجیرک بود و همیشه انها را جمع اوری می کرد و بین آنها مبارزه ترتیب می داد. با این بازی، قدرت شنوایی جک آنقدر قوی شد که میتوانست از روی صدای جیرجیرک ها، نوع و ابعاد شان را تشخیص دهد.

در سال 1972 نیکسون که در ان زمان رئیس جمهور امریکا بود، به شهر هانگژو رفت و هم چنین با مرگ مائو در سال 1976 ، انجا به یک منطقه ی توریستی تبدیل شد و توریستهای خارجی به چین امدند. به علت علاقه ی زیاد ما به یادگیری زبان انگلیسی، مسافت خانه تا هتل بین المللی را با دوچرخه به مدت 45 دقیقه طی می کرد. او به صورت رایگان توریست ها را به سرتاسر شهر می برد و انها را راهنمایی می کرد و در عوض از انها درخواست میکرد که به او زبان انگلیسی بیاموزند. ما ۹ سال تمام، بدون توجه به این که باران می‌ بارید یا برف زمین را سفیدپوش می‌ کرد  به این روش انگلیسی می اموخت.

جک می گوید: «من متوجه شدم چیزهایی که از گردشگران خارجی می شنوم، با آنچه از والدینم شنیده بودم، یا در مدرسه یاد گرفته بودم، بسیار متفاوت است.»

علت نامگذاری جک :

نام مستعار «جک» در زمان نوجوانی او از طرف یکی از دوستان گردشگرش انتخاب شد؛ زیرا او نمی توانست نام چینی ما را بیان کند.

دوران دانشگاه :

ما در زمان دانشگاه به صورت بی وقفه تلاش میکرد. او با اراده ی زیاد، 4سال در امتحانات سالیانه ی ورودی دانشگاه برای ادامه‌ی تحصیل در مقاطع دانشگاهی تلاش زیادی کرد. نهایتا در موسسه ی تربیت معلم هانگژو تحصیل کرد و سپس در رشته ی زبان انگیسی فارغ التحصیل شد. یک شرکت ترجمه راه انداخت ولی هنوز مجبور بود برای گذارن زندگی،درخیابان دستفروشی کند.
بعدها برای ادامه تحصیل به مدرسه کسب و کار چنگ کونگ پکن که در سال ۲۰۰۲ توسط لی کا شینگ، میلیاردر هنگ کنکی تأسیس شده بود، رفت و در سال ۲۰۰۶ از آنجا فارغ التحصیل شد. او به علت توانایی بالایی که در برقراری ارتباط با دیگران داشت، توانست سمت رئیس انجمن دانشجویان را از ان خود کند.

ورود به بازار کار :

ابتدا به ‌عنوان استاد زبان انگلیسی و تجارت جهانی در دانشگاه دیانزی هانگژو فعالیت کرد و درامد ماهیانه ی او 12 دلار بود. به گفته ی خودش، او 30 بار در شغل های مختلف در خواست داده بود.مثلا برای کار در نمایندگی KFC درخواست داد و از ان 24نفر، فقط او پذیرفته نشد. هم چنین او برای کار در دانشگاه هارارد، یک هتل محلی و حتی اداره پلیس بسیارتلاش کرد، اما موفق نشد.

ورود به دنیای اینترنت :

در سال 1995، ما به همراه چند تن از دوستانش به امریکا سفر کرد. اولین باری که می خواست از اینترنت استفاده کند، در فهرست های آنلاین، برندهای نوشابه را جستجو کرد اما هیچ خبری از نوشابه های چینی نبود، در صورتی که این فهرست ها پر از برندهای نوشابه آمریکایی و آلمانی بودند. سپس در مورد کشور چین سرچ کرد. ما متوجه شد که هیچ وب سایت چینی وجود ندارد. پس به این فکر افتاد تا با دوستانش یک وب سایت در مورد کشور چین درست کنند.

جک اولین بار به کمک دوستانی که در امریکا داشت، شروع به طراحی وبسایت برای شرکت های چینی کرد. او می گوید: «از روزی که به اینترنت وصل شدیم، دوستان را به خانه مان دعوت کردیم و از طریق اتصال کند dial-up ، 3ساعت صبر می کردیم تا یک صفحه لود شود. ما خود را مشغول تلویزیون و بازی می کردیم تا صفحه لود شود، اما اتصال به اینترنت برای من بسیار غرور آفرین بود.» وب سایت خود را در حالی که بسیار ساده بود، طراحی کرد. در کمال تعجب بعد از گذشت چند ساعت، تعدادی ایمیل از افراد مختلف دریافت کرد.

سپس در همان سال 1995، جک ما به همراه همسرش تصمیم گرفتند تا شرکت طراحی وب سایت را راه اندازی کنند. شرکت را «China Yellow Pages» نامگذاری کردند. درامد 3 ساله ی انها 800 هزار دلار بود.جالب توجه است که جک ما اولین کامپیوتر خود را در ۳۳ سالگی خریده است.

در سال 1999 او در یکی از شرکت های مرتبط به تجارت الکترونیک که وابسته به وزارت اقتصاد و تجارت خارجی چین بود،  به عنوان مدیر شروع به کار کرد. اما بعد از مدتی استعفا داد و در نظر داشت تا شرکت خودش را در هانگژو افتتاح کند. جک دوبار در تأسیس کسب و کار نوپایش شکست خورد، ولی بالاخره پس از ۴ سال با کمک 18 نفر از دوستانش در اپارتمان خود این کار را شروع کرد.سرمایه لازم برای شروع کارش 500 هزار یوآن بود. نام شرکتش را ” علی بابا” قرار داد.

علی بابا به صادرکنندگان اجازه می داد، فهرست کالاهای خود را بر روی سایت ثبت کنند و مشتریان می توانستند به طور مستقیم این کالاها را از طریق سایت بخرند. طولی نکشید که این سرویس موفق شد از چهار گوشه جهان عضو جمع کند.

 

چرا علی بابا را به عنوان نام شرکت قرار داد؟

ما از قبل به این اسم فکر کرده بود و این اسم الهام گرفته شده از داستان ” علی بابا و چهل دزد” در کتاب هزار و یک شب بود.

جک ما مبلغ 20 میلیون دلار را از شرکت سافت بانک ژاپن دریافت کرد.هدف شرکت ما این بود که تجارت های الکترونیک در کشور چین و شرکت های کوچک و متوسط را برای ارتباط با تجارت های جهانی، گسترش دهد.از جمله ویژگی های کارمندان این شرکت میتوان به روحیه تیمی، امید و انگیزه ی بالای انها اشاره کرد. ما به دلایل مختلف به کارمندانش هدیه می داد.

در سال 2003،وب سایت های Taobao ،Alipay ،Ali mama و Lynx، توسط گروه علی بابا راه اندازی شد.بعد از مدتی جری یانگ، سرمایه یک میلیارد دلاری خود را به این شرکت تزریق کرد و 40 درصد از سهام شرکت را به نام خود کرد.

این قدم عظیمی برای علی بابا بود، چرا که در آن زمان علی بابا سعی داشت، از eBay درچین پیشی بگیرد. این سرمایه گذاری در نهایت یک برد بزرگ برای یاهو نیز بود، چراکه سود خالصش را فقط در عرضه اولیه سهام کمپانی در آمریکا به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رساند. میزان سود کمپانی علی بابا هم اکنون از مجموع دو رقیب اصلی اش یعنی Amazon و eBay نیز بیشتر است، چرا که طبقه متوسط در حال رشد چینی، هر روز بیشتر از دیروز به خرید آنلاین روی می آورند و بسیاری از شرکت های کوچک دیگر هم، وابسته به علی بابا و سیستم پرداخت آنلاین هستند. وبسایت حراجی گروه علی بابا تحت عوان Taobao آنقدر موفق عمل کرد که در سال ۲۰۰۶، eBay سایت چینی اش را تعطیل کرد.

 

مرد تریلیون یوآنی :

در سال ۲۰۱۲،  درامد شرکت علی بابا بیش از یک تریلیون یوآن شد و همین باعث شد تا او به «تریلیون هو» به معنی «اشراف زاده یک تریلیون یوانی» مشهور شود. او که تا سال 2013 به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت میکرد، از این سمت استعفا داد و به عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیتش ادامه داد.

عرضه علی بابا به بورس نیویورک :

در سال 2014 هم سهام علی بابا در بورس نیویورک قرار گرفت و عاملی بود تا ارزش سهام این شرکت 230 میلیارد دلار شود.

 
شرکت‌ های زیرمجموعه علی بابا :

در دسامبر سال ۲۰۱۱ وقتی وب سایت علی‌ بابا به سودآوری و درامد قابل توجه رسید، کم کم شرایط را برای تاسیس شرکت‌ های زیرمجموعه خود آغاز کرد. به مرور زمان، سایت علی‌ بابا تبدیل به هولدینگی شد که چندین شرکت دیگر را به عنوان زیر مجموعه خود افزود. درواقع علی‌ بابا کم‌ کم به گروهی از شرکت‌ هایی تبدیل شد که در بخش فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده‌ فروشی و رایانش ابری مشغول به کار بودند. در واقع، گروه شرکت‌ های علی‌ بابا، یک شرکت اینترنتی چینی است که دارای یکسری کسب‌ و کارهای تحت وب است. مهم‌ ترین بخش این شرکت، فروشگاه‌ های آنلاین آن است. علی بابا شامل شرکت‌های Alibaba ،Taobao ،Tmall ،eTao ،1688 ،AliExpress ،Alipay و Alibaba Cloud Computing است.

پس از دستاوردهای بی نظیری که جک ما بدست اورد، از او به عنوان سخنران و مدرس در مکان های معتبر مثل دانشگاه‌های پنسیلوانیا، ماساچوست، هاروارد و پکن دعوت کردند.

  

 

مدل کسب وکار علی بابا :

مدل کسب‌ و‌ کار علی‌ بابا به این نحو است که یک بستر بدون محدودیت زمانی و مکانی را برای تمام مصرف کنندگان و خریداران برقرار می کند. میتوان گفت که با این روش تمام ‌تأمین کنندگان و تولید کنندگان می توانند با خریداران در سراسر جهان آشنا شوند و خریداران نیز می توانند تولیدکنندگان کالا و محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. سایت علی بابا کسب‌ و‌ کارهای مختلف را به همراه محصولاتشان معرفی و از این راه میان خریدار و فروشنده ارتباط ایجاد می‌ کند. فروشندگان می توانند مشخصات محصولات خود را در سایت بگذارند تا سایت آنها را به خریداران معرفی کند. این آگهی علاوه بر وب سایت علی بابا از طریق موتورهای جست‌ و جو هم قابل ‌دسترسی است. آگهی مان برای اشخاصی که در زمینه خواسته ما فعالیت دارند فرستاده می شود و آنها هم پیام هایی برایمان می فرستند که در آن به شرایط خرید و… اشاره می کند.

همچنین خریداراران با توجه به ناحیه جغرافیایی خود، شرکت های فعال در همان ناحیه را پیدا می کنند. بعد از آن هم از طریق سفارش آنلاین درخواستی برای شرکت تولید کننده کالا یا خدمات فرستاده می شود و آن شرکت شرایط خرید و نحوه ارتباط برای خرید را به خریدار می دهد. از طرفی چون خریداران و فروشندگان از راه سایت علی‌ بابا این تعامل را انجام می‌دهند، همه مراحل کاملاً حساب‌ شده و مطمئن انجام می شود.

 

در این کسب و کار، علی‌ بابا سود خود را از چند روش به دست می‌ آورد:

  • قرار دادن آگهی‌ ها
  • دریافت حق کمیسیون
  • فروش حق عضویت ویژه
  • و…

 

 

از جمله دارایی های او میتوان به کاخ هایش اشاره کرد.

 

سال 2017، ما با دونالد ترامپ ملاقات کرد تا بتوانند5میلیون شغل ایجاد کنند. هم چنین با سر لی-کا شینگ که از جمله تاجران مهم هنگ کنگ بود، ملاقات داشته تا بتوانند شرکت کیف پول الکترونیکی تاسیس کنند.

جک ما به عنوان عضو هدیت مدیره در شرکت هایی مرتبط به فعالیت های انسان دوستانه نیز فعالیت می کرد.

زندگی شخصی :

جک ما در دوران تحصیل با ژانگ یینگ  اشنا شد و سپس با هم ازدواج کردند. انها برای ساختن زندگی جدید خود بسیار تلاش کردند و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان معلم مشغول به کار شدند.انها دارای یک دختر و یک پسر می باشند.

سرگرمی وعلایق جک ما :

سبک زندگی ما یون بسیار ساده و متواضع است .از جمله سرگرمی های ان میتوان به نویسندگی، هنرهای رزمی، مدیتیشن، موسیقی و تمرین تای‌چی اشاره کرد. سبک تای‌چی‌چوان را توسط استاد بزرگ چین، وانگ ژیان اموزش دیده است. حتی در سال 2011 عده ای از قهرمانان این رشته را انتخاب کرد تا این هنر رزمی به کارکنان علی بابا اموزش داده شود و این اموزش برای کارکنان اجباری بوده است.زیرا جک ما معتقد است که روزی مردم دنیا به خاطر موفقیت هاش در سبک تای چی تحسین و به یاد خواهند اورد.

او به طور جدی فعالیت هایی در زمینه ی حفاظت از محیط زیست و انسان دوستانه انجام میدهد. جک ما در فستیوال‌ها و جشن‌های بزرگ، خوانندگی و هنرنمایی حرکات موزون را نیز انجام می دهد.

دستاورد های جک ما :
  • در سال 2004، جک ما به‌ عنوان یکی از ۱۰ رهبر برتر کسب و کار انتخاب شد.
  • در سال 2005، از طرف انجمن جهانی اقتصاد، مابه‌عنوان رهبر جوان جهانی انتخاب شد. هم چنین توسط مجله فورچون در لیست «۲۵ تاجر قدرتمند آسیا» قرار گرفت.
  • در سال 2007، توسط مجله Businessweek به عنوان «تاجر سال» انتخاب شد.
  • در سال 2008، توسط مجله بارونز به عنوان «بهترین مدیر عامل دنیا» انتخاب شد.
  • در سال های 2009و 2014، مجله‌ی تایمز او را جز 100 شخصیت تاثیرگذار قرار گرفت.
  • در سال 2009، توسط فوربز به عنوان «محترم ترین کارآفرین چین» انتخاب شد و در همین سال توسط CCTV Economics جایزه «رهبر جهانی دهه» را دریافت کرد.
  • در سال 2010، او به دلیل فعالیت های بشردوستانه ای که در زمینه بلایای طبیعی و فقر انجام داد، توسط مجله فوربز به عنوان «قهرمان نیکوکار آسیا» انتخاب شد.
  • در سال 2013، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ به ما یک دکترای افتخاری داد.
  • در سال ۲۰۱۴، او در لیست سالانه مجله فوربز به عنوان سی امین فرد قدرتمند دنیا انتخاب شد.
  • در سال 2017، توسط دانشگاه دلاساله در فیلیپین نیز به او دکترای افتخاری داده شد.
  • علی بابا در حال حاضر به ۷۹ میلیون عضو در بیش از ۲۴۰ کشور و منطقه خدمات ارائه می دهد.
  • جک ما از اعضای هیئت مدیره SoftBank ژاپن و شرکت رسانه ای برادران هوایی است.

جک ما، در حال حاضر یک کارافرین بزرگ چینی است که کمپانی علی بابا را نیز راه اندازی کرده است.او دارای بزرگترین وب ‌سایت‌های تجارت الکترونیک جهان، می باشد. هم چنین او امروزه سومین فرد ثروتمند چین و هجدهمین ثروتمند در دنیا می باشد. او جز تاثیرگذارترین تاجران می باشد و در حال حاضر شرکت او یکی از ارزشمند ترین شرکت های فن آوری دنیا می باشد. او با اینکه دچار شکست های مختلف در مسیرش شد و هم چنین شغل های مختلف را نیز انتخاب کرد، اما توانست با صبر و پشتکار به موفقیت راه پیدا کند. شرکتش هم اکنون ۲۵ هزار کارمند و نزدیک به ۳۰۰ میلیون مشتری دارد.

در نشست سالانه سهامداران Alibaba.com که در می ۲۰۱۰ برگزار شد، جک ما اعلام کرد که ۳/۰ درصد از درآمد سالانه گروه علی بابا را به حفاظت از محیط زیست، خصوصاً پروژه های بهبود کیفیت آب و هوا تخصیص خواهد داد.

 

جملاتی از جک ما :

  • چیز بسیار مهمی که باید داشته باشید، صبر است.
  • اگر تسلیم نشوید، هنوز شانس دارید. تسلیم شدن بزرگترین ناکامی است.
  • ایده از رقبای‌تان بیاموزید، ولی هرگز از آن‌ها تقلید نکنید. تقلید کردن باعث نابودی‌تان می‌شود.‌‌
  • اگر هرگز تلاش نکرده باشید، چگونه می‌توانید بفهمید هیچ شانسی برای‌تان وجود ندارد؟
  • به جای اینکه از موفقیت دیگران درس بگیرید، به سراغ اشتباهات آنها بروید. اکثر افراد به دلایل مشترکی شکست می‌خورند، درحالی که موفقیت دلایل متعددی دارد.
  • شما به افراد درست در کنار خود نیاز دارید، نه بهترین آنها!
  • اگر تیم خوبی باشیمو بدانید که چه کار می خواهیم انجام دهیم، یکی از ما، ده نفر از آن ها را شکست خواهد داد.
  • مهم ترین چیز در جلوبردن یک تجارت الکترونیکی، انجام دادن کاری است که همین الان در حال انجام دادنش هستی اما با شور و علاقه

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *